به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از میزان، محمدمهدی میرباقری با بیان لزوم توجه به اخلاق در بعد فردی و اجتماعی، اظهار کرد: جامعه باید در راستای رسیدن به افق‌های اخلاقی حرکت کند و اگر می‌بینیم برخی از افراد نمی‌توانند رسالت‌های مورد نظر خود را در یک جایگاه و مسئولیت دنبال کنند، نشان‌دهنده بی‌توجهی و ضعف اخلاقی آن‌ها است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: تولی و تبری یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به اخلاق اسلامی است و عاشورا به عنوان محور تولی و تبری نقش تعیین‌کننده‌ای در این موضوع دارد.

وی افزود: بدون توجه به اصل دینی نفوذ و توجه به این موضوع که دشمن در میان مؤمنان نفوذ می‌کند، دچار مشکل می‌شویم و به همین علت است که فرد مؤمن باید تاریخ اسلام را بررسی و چهره واقعی دشمنان را شناسایی کند تا در هنگام نیاز موضع‌گیری‌های لازم را داشته باشد.

میرباقری با اشاره به جایگاه تبری در کنار تولی، خاطرنشان کرد: هیچ واقعه‌ای همانند عاشورا در انسان‌ها اثرگذار نیست و کسانی که دل در گرو جبهه مقابل دارند، در لشگر امام حسین علیه‌السلام جایگاهی ندارند؛ سرباز عاشورا به همان اندازه که نسبت به ائمه اطهار (ع) تولی دارد باید از دشمنان نیز دوری کند.

استاد برجسته حوزه علمیه تأکید کرد: عاشورا محور و اصل تهذیب بشریت است و وقتی قلوب به نور امام حسین (ع) روشن شود، به دنبال آن جوامع انسانی نیز تهذیب می‌شوند به همین علت باید به تهذیب روابط اجتماعی نیز توجه داشته باشیم.

وی افزود: ماندگاری آموزه‌های دینی از طریق نهضت عاشورا میسر شده است و هیئت‌های مذهبی به عنوان پرچمداران فرهنگ عاشورایی باید با ارتقای ظرفیت خود، این مفاهیم و فرهنگ والا را در جامعه ترویج و تبلیغ کنند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، هیئت‌های مذهبی را حلقه اتصال جامعه با فرهنگ عاشورا برشمرد و خاطرنشان کرد: پرچمداران این مجموعه‌ها به اندازه‌ای که از اخلاق، تفکر و فرهنگ عاشورایی استفاده می‌کنند می‌توانند عاشورایی بودن یک هیئت را رقم بزنند.

وی در پایان ضمن اشاره به تلاش دشمن در جهت ایجاد انحراف در فرهنگ عاشورا، ابراز کرد: ارتقای ظرفیت عاشورا بدون انحراف و خطا در جامعه، نیازمند استفاده از علم امام صادق (ع) است به همین علت هیئت‌های مذهبی باید ارتباط جدی با حلقه‌های فقیهانه داشته باشند، چرا که بدون راهنمایی و ارتباط فقیهانه، این محتواها کاربرد لازم را نخواهند داشت.