به گزارش کرب‌و‌بلا، دومین سوگواره عبرات با میزبانی بیش از 3500 اثر در بخش‌های ملی و بین‌المللی، روز چهارشنبه ششم بهمن در سالن وزارت کشور به کار خود پایان داد.

در مراسم اختتامیه این سوگواره که با حضور جمعی از روحانیان و هنرمندان داخلی و خارجی عرصه‌های مختلف هنری برگزار شد؛ حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین حسینی گفت: سفر دو میلیون و 400 هزار زائر در مراسم اربعین حسینی در یک فاصله زمانی متراکم چیزی جز معجزه و عشق به اباعبدالله الحسین (ع) نیست.

وی با اعلام این‌که در اجتماع بی‌نظیر اربعین، زائرانی از پنج قاره جهان حضور داشتند، افزود: اربعین ظرفیت شکست راهبرد اسلام هراسی را دارد و می‌تواند دوستی و محبت را میان جهانیان گسترش دهد.

ذوالفقاری با بیان این‌که اربعین ظرفیت وحدت و یکپارچگی را در جهان اسلام دارد، اظهار کرد: جهت‌گیری‌ها و سیاست‌ها و اقدامات فرهنگی برای توسعه صلح و دوستی در اربعین حسینی باید مد نظر قرار گیرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با تاکید بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ اعزام گروهی زائران گفت: سازماندهی اعزام زائران کار فرهنگی را تسهیل خواهد کرد.

ذوالفقاری با بیان این‌که دشمنان مشترک اسلام بیکار ننشسته‌اند و واقعه بزرگ اربعین را رصد می‌کنند، ادامه داد: باید هوشیار بود زیرا دشمنان این مراسم را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهند و ممکن است در سیستم و بدنه اربعین نفوذ پیدا کنند.

اربعین ظرفیت شکست راهبرد اسلام هراسی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: ناآگاهی و سطحی‌نگری افراد شرکت‌کننده در اربعین درباره آسیب‌های احتمالی، از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و مردم را با آسیب‌ها و تهدیدات آن آشنا کرد.

ذوالفقاری با اشاره به اهمیت مستندسازی و آرشیو وقایع کم‌نظیر راهپیمائی اربعین حسینی گفت: نگرش ستاد اربعین، برنامه‌ریزی دقیق‌تر و رفع اشکالات و ایرادات اعزام زائران در سال 95 و سال‌های قبل از آن است و به همین دلیل شورای راهبردی اربعین حسینی تشکیل شده که هفته آینده اولین جلسه این شورا برگزار خواهد شد و فعالیت آن جدای از فعالیت ستاد مرکزی اربعین حسینی خواهد بود.

وی با اشاره به سنت‌ها و ارزش‌های مردم عراق، گفت: باید احترام به فرهنگ و مقررات عراق از سوی شرکت‌کنندگان اربعین حسینی مورد توجه قرار گیرد تا این رویداد به وحدت و انسجام بیانجامد.

وی همچنین درباره امنیت مرزهای کشور افزود: اشراف کافی روی موضوعات تروریستی و امنیت مرزها داریم.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره باز شدن مرز خسروی برای اربعین سال 96 نیز گفت: اگر بتوانیم امنیت را ایجاد کرده و با دولت عراق در این مورد توافق کنیم، این مرز نیز به روی زائران گشوده خواهد شد؛ مهمترین موضوع در این بخش بحث امنیت است.

ذوالفقاری ادامه داد: ما پی‌گیر مسأله مرز خسروی هستیم؛ چنانچه دولت عراق بتواند آن‌جا امنیت را برقرار کند ما هم آمادگی داریم به شکل دیگری کمک کنیم تا سال 96 مرز خسروی هم در ایام اربعین اضافه شود.

لزوم انتقال پیام فرهنگی اربعین به جهانیان
در ادامه این مراسم حمید احمدی، دبیر ستاد فرهنگی اربعین نیز گفت: تعداد آثار دریافتی در دومین دوره سوگواره فرهنگی عبرات نسبت به سال قبل سه برابر شده است.

وی افزود: در دومین دوره، حوزه بین‌المللی نیز اضافه شد و در این زمینه جامعه‌المصطفی نقش بسیار مناسبی را ایفا کرد و حضور تعداد زیادی از هنرمندان کشورهای خارجی را شاهد بودیم.

رئیس کمیته فرهنگی آموزشی اربعین تصریح کرد: در مجموع 70 اثر به عنوان آثار برتر در رشته‌های مختلف عکاسی، کاریکاتور، شعر، سفرنامه، نثر ادبی، داستان و غیره انتخاب شدند.

ناآگاهی و سطحی نگری افراد شرکت کننده در اربعین درباره آسیب‌های احتمالی، از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین سه جلد از آثار برگزیده و منتخب شامل کتاب عکس، کتاب شعر و کتاب نثر تدوین و برای چاپ آماده شدند.

به گفته احمدی، کتاب شعر شامل آثار برتر در بخش شعر، کتاب نثر شامل سه سفرنامه و یک داستان منتخب از آثار بخش نثر ادبی و کتاب عکس شامل تصاویر منتخب از آثار ارسالی به سوگواره هستند.

احمدی یادآور شد: می‌توان از اربعین حسینی و ظرفیت آثار هنری و ادبی آن استفاده بهینه‌ای کرد و آن را وسیله‌ای برای حفظ و انتقال ارزش‌ها دانست.

وی در پایان تاکید کرد: انتقال پیام فرهنگی اربعین به جهانیان بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم این مهم در سال‌های آینده رشد بیشتری پیدا کند.

وزیر کشور: در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های بسیاری در تقویت باورهای اعتقادی و بحث فرهنگ سازی در اربعین بودیم
رحمانی فضلی، وزیر کشور نیز در بخشی از این مراسم درباره این جشنواره گفت: این جشنواره پیرو مصوبات ستاد اربعین مبنی بر بحث فرهنگ‌سازی، تقویت باورهای اجتماعی و اعتقادی و همچنین قدردانی از کسانی که در این عرصه زحمت می‌کشند، برگزار شد.

وی ادامه داد: در این سه سال با برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت خوب دستگاه‌های مختلف اجرایی روند کار در حوزه‌های مختلف بخصوص در فرهنگ‌سازی و تقویت باورهای اعتقادی و دینی پیشرفت خوبی داشته است و امیدوارم با این برنامه‌ها و مشوق‌‌ها سال‌های بعد شاهد اقدامات موثرتر و مناسب‌تری باشیم.

در بخش پایانی این مراسم با حضور رحمانی فضلی وزیر کشور، حجت‌الاسلام دعایی، نماینده ولی فقیه در روزنامه اطلاعات، ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و حجت‌الاسلام احمدی، مدیر آموزش بعثه مقام معظم رهبری، لوح تقدیر و جوایز پدیدآورندگان آثار برگزیده در بخش‌های فیلم و عکس، مستند، نوحه، ترانه‌سرائی، سفرنامه نویسی، دل‌نوشته، خاطره‌نویسی، نگارگری، شعر و نماهنگ و جمعی دیگر از فعالان و خادمان فرهنگی کشورمان و کشورهای چین، کانادا، آذربایجان، ساحل عاج، عراق، تاجیکستان، افغانستان، اوگاندا، نیجریه، مالی، هند، پاکستان و اندونزی اهدا شد.

اختتامیه دومین سوگواره عبرات در 100 بخش شعر، نثر ادبی، نماهنگ، نقاشی، تصویرسازی و کاریکاتور، فیلم و مستند، تولیدات رادیویی، مقاله‌های علمی، عکس و نگارگری برگزار شد.
این رویداد امسال میزبان بیش از 3500 اثر در بخش‌های ملی و بین‌المللی از هنرمندان ایرانی و غیر ایرانی بود.

گزارش تصویری این مراسم را با مراجعه به این لینک (https://www.karbobala.com/news/info/3648) می‌توانید مشاهده کنید.