به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از فارس، حمید محمدی درباره معضلات اعزام کاروان‌های غیرمجاز از سوی آزادبرها برای زائرین گفت:‌ بر اساس قوانین و مقررات موجود هر کسی که قصد فعالیت در حوزه زیارت دارد باید از سازمان حج و زیارت مجوزهای زیارتی لازم را دریافت کند.

سرپرست سازمان حج و زیارت اظهار داشت: هم‌اکنون 2300 دفتر زیارتی در سراسر کشور بر اساس قوانین کشور، استانداردها، شاخص‌ها و مقررات سازمان حج و زیارت مجوز تأسیس دفتر زیارتی را دریافت کرده‌اند و این دفاتر تنها مراکزی هستند که قانونا می‌توانند در این حوزه فعالیت کنند.

وجود مشخصات 2300 دفتر زیارتی در سایت حج و زیارت 
وی تصریح کرد:‌ سازمان حج و زیارت به عنوان متولی امر مقاصد زیارتی در خارج از کشور، باید ساز و کار فعالیت دفاتر زیارتی را هم فراهم کند. مشخصات و اطلاعات تمامی این 2300 دفتر زیارتی در سایت سازمان حج و زیارت قابل دسترسی است.

محمدی خاطرنشان کرد:‌ هم‌اکنون در عرصه عتبات عالیات متأسفانه افراد و مجموعه‌هایی خارج از ضوابط، قوانین و مقررات ورود کرده‌اند و به صورت غیرمجاز کاروان به عراق اعزام می‌کنند که از این رهگذر مشکلاتی برای زائرین به‌ وجود آمده است.

تمامی اقدامات اعزام زائر و ارائه خدمات به آن‌ها در عراق توسط بخش خصوصی انجام شده و سازمان حج و زیارت بر تمامی اقدامات نظارت دارد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات عده‌ای مبنی بر این‌که باید اجازه اعزام زائر به همه افراد و گروه‌ها داده شود، گفت: مگر هر کسی می‌تواند در هر حوزه‌ای بدون رعایت قانون و داشتن مجوز وارد شود؟ در عرصه زیارت همان 2300 دفتر زیارتی که مجوزهای قانونی را دارند قانونا می‌توانند فعالیت کنند.

خدمات زیارتی در عراق فقط توسط شمسا 
وی افزود: کار تصدی‌گری و اجرای کار اعزام به مجموعه دفاتر زیارتی سپرده شده و سازمان حج و زیارت هم تنها وظیفه مدیریت و نظارت کلان بر آن‌ها را برعهده دارد به طوری که ثبت‌ نام، گرفتن ویزا و حمل‌ و نقل زائر به مرزها توسط دفاتر زیارتی استانی انجام می‌شود اما با تقسیم وظیفه انجام شده، خدمات در عراق توسط شرکت شمسا صورت می‌گیرد. لذا می‌توانیم بگوییم تمامی اقدامات اعزام زائر و ارائه خدمات به آن‌ها در عراق توسط بخش خصوصی انجام شده و سازمان حج و زیارت بر تمامی اقدامات نظارت دارد.

سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: بخش خصوصی (دفاتر زیارتی) که با سرمایه‌گذاری دفتر در اختیار گرفته و کارمند استخدام کرده و هزینه‌های جاری فراوانی را متقبل می‌شود حق و حقوقی دارد که نباید کسی به این حقوق تجاوز کند.

زائران عتبات کد کارگزاری را از دفاتر زیارتی بخواهند 
محمدی در خصوص چگونگی ثبت نام در کاروان‌های مجاز خاطرنشان کرد: هر زائری که می‌خواهد برای تشرف به عتبات ثبت‌ نام کند می‌تواند در ابتدای امر به سایت عتبات حج و زیارت مراجعه کرده و اطلاعات دفتر زیارتی مد نظرش را جستجو کند تا از صحت و سقم این دفتر زیارتی و کد کارگزاری آن مطلع شود.

وی گفت: دفاتر زیارتی دارای تابلو، مجوز سازمان حج، شناسه و کد کارگزاری رسمی هستند لذا زائرین می‌توانند شماره کارگزاری را از دفتر زیارتی در ابتدای ثبت‌ نام بخواهند. ضمن این‌که برخی افراد و مجموعه‌های غیر مجاز هم متأسفانه در تبلیغات خود از نام و عنوان سازمان حج و زیارت سو استفاده می‌کنند، لذا باید مراقب این موضوع بود.

سرپرست سازمان حج و زیارت درباره هزینه‌های کمتری که آزادبرهای عتبات عالیات از زائرین دریافت می‌کنند، تصریح کرد: شاید این هزینه در ظاهر کمتر به نظر برسد اما عملا واقعیت ندارد.

دریافت تمامی هزینه‌های سفر قانونی به عتبات قبل از سفر 
محمدی گفت: سازمان حج و زیارت توسط کمیته‌های مختلف خود بر فرآیند قیمت‌گذاری نظارت دارد و به هیچ‌وجه کسی نمی‌تواند یک ریال مازاد بر هزینه اعلام شده در طول سفر از زائر دریافت کند زیرا تمامی هزینه‌ها قبل از اعزام دریافت شده است.

وی افزود: متأسفانه آزادبرها بخش‌هایی از هزینه‌های عتبات عالیات را به زائرین اطلاع‌رسانی نکرده و در عراق به آن‌ها اعلام می‌کنند که اگر کسی می‌خواهد فلان شهر زیارتی برود باید هزینه‌اش را پرداخت کند.

بخش خصوصی (دفاتر زیارتی) که با سرمایه‌گذاری دفتر در اختیار گرفته و کارمند استخدام کرده و هزینه‌های جاری فراوانی را متقبل می‌شود حق و حقوقی دارد که نباید کسی به این حقوق تجاوز کند.

سرپرست سازمان حج و زیارت تصریح کرد: استاندارد خاصی توسط سازمان حج و زیارت مبنی بر 7 شب اقامت در عراق تعریف شده است. اما آزادبرها با سو استفاده از زائرین، اقامت آن‌ها را در عراق به 6 شب رسانده و برای مثال زیارت شهر کاظمین را به صورت عبوری و عدم اقامت در آن شهر انجام می‌دهند.

استانداردهای سازمان حج و زیارت برای کاروان‌ها
محمدی خاطرنشان کرد:‌ استاندارد خاصی در سازمان حج و زیارت در حوزه مسکن وجود دارد به طوری که برای هر کاروان 40 نفره باید 17 اتاق تخصیص یابد در حالی که آزادبرها برای کاهش هزینه‌شان این تعداد را به 15 و یا 13 اتاق کاهش می‌دهند.

وی تصریح کرد: کمیته تغذیه و بهداشت سازمان حج و زیارت هم با دقت و وسواس زیاد جزئیات تمامی غذاها و مسائل بهداشتی آن را شامل مصرف سرانه گوشت سفید، قرمز و‌ آبزی تعریف کرده است ضمن این‌که کیفیت آن هم کنترل می‌شود.

سرپرست سازمان حج و زیارت با بیان این‌که تمامی گوشت‌های قرمز مصرفی باید گرم و حتی نوع ماهی مصرفی هم مشخص باشد، افزود: به راحتی می‌توان تفاوت گوشت مصرف شده در برخی از مجموعه‌های غیرمجاز را دید. بعضا آن‌ها گوشت سرد گاو بی کیفیت، مصرف می‌کنند. در حالی که این تفاوت برای زائر به سهولت قابل روئیت نیست.

پوشش بیمه‌ای دیه 200 میلیونی برای هر زائر قانونی عتبات
محمدی اظهار داشت: بحث امنیت، بیمه و درمان برای سازمان حج و زیارت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که این موضوع مورد توجه مجموعه‌های غیرمجاز نیست. برای مثال پوشش بیمه زائر فوت شده در ایام عادی 200 میلیون تومان در نظر گرفته شده است در حالی که خیلی از کاروان‌های غیرمجاز، زائر را یا بیمه نکرده و یا پوشش بیمه‌ای بسیار پایینی دارند.

سرپرست سازمان حج و زیارت تصریح کرد: متاسفانه کاروان‌های غیرمجاز خدمات درمانی خاصی ندارند. این در حالی است که مراجعه ساده به مراکز درمانی و بیمارستان‌های عراق حداقل 100 دلار هزینه در بر دارد.

کاروان‌های غیرقانونی و آزادبر خدمات امنیتی در عراق ندارند 
وی ادامه داد: با ساز و کار و هماهنگی انجام شده بین سازمان حج و زیارت، دولت عراق و مسئولین امنیتی، قراردادهای ویژه‌ای را با شرکت‌های امنیتی منعقد کرده است  و افرادی مشخص کاروان‌های زیارتی سازمان حج و زیارت را مشایعت می‌کنند که این موضوع می‌تواند امنیت و آرامش زائر را در پی داشته باشد. در حالی که کاروان‌های غیرمجاز به هیچ وجه چنین خدمات امنیتی را ندارند.

سازمان حج و زیارت توسط کمیته‌های مختلف خود بر فرآیند قیمت‌گذاری نظارت دارد و به هیچ‌وجه کسی نمی‌تواند یک ریال مازاد بر هزینه اعلام شده در طول سفر از زائر دریافت کند زیرا تمامی هزینه‌ها قبل از اعزام دریافت شده است.

محمدی گفت: سازمان حج و زیارت با این‌که اعزام کاروان‌های عتبات انحصاری شود کاملا مخالف است و تأکید می‌کند که باید کار اعزام به عتبات توسط بخش خصوصی یعنی همان 2300 دفتر زیارتی که قانونا مجوز فعالیت زیارتی دارند انجام شود نه افرادی که بدون مجوز و برخلاف قانون این کار را انجام می‌دهند.

وی درباره احتمال افزایش دفاتر زیارتی تحت نظارت سازمان حج و زیارت گفت: درخواست‌‌های متعددی از شهرهای مختلف برای کسب مجوز تأسیس دفتر زیارتی وجود دارد اما طبیعتا درخواست‌کنندگان باید واجد شرایط لازم باشند تا توانمندی‌ آن‌ها ثابت شود و آموزش‌های لازم برای گرفتن مجوز را طی کنند.

سازمان حج و زیارت مسئول دفاع از حقوق 2300 دفتر زیارتی و قانونی است
سرپرست سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: تمامی دفاتر و افراد فعال در دفاتر زیارتی در سازمان حج و زیارت پرونده داشته و به صورت مرتب عملکرد آن‌ها بررسی می‌شود و آن‌ها باید در قبال نقاط ضعف خود پاسخگو باشند. ضمن این‌که اگر عملکرد بدی هم وجود داشته باشد به سرعت رسیدگی خواهد شد.

محمدی تصریح کرد:‌ سازمان حج و زیارت خود را مسئول می‌داند که از حقوق 2300 دفتر زیارتی دفاع کند و با تمسک به بسترهای قانونی می‌کوشد تا مانع از حضور افراد غیرقانونی در این مسیر شود.

وی درباره تبعات فعالیت آزادبرها جهت اعزام کاروان‌های غیرمجاز به عتبات گفت:‌ سازمان حج و زیارت متولی اقدامات خود در جهت افزایش ظرفیت، بهبود خدمات و فعالیت مطلوب‌تر 2300 دفتر زیارتی است اما برخورد با آزادبرها و کاروان‌های غیرمجاز وظیفه ضابطین قانون است. ما تلاش می‌کنیم تا کار خود را به بهترین وجه انجام دهیم.

سازمان حج و زیارت هیچگونه اطلاعاتی راجع به کاروان‌ها و آزادبرها ندارد
سرپرست سازمان حج و زیارت افزود: سازمان حج و زیارت با مشورت‌ با دستگاه‌های متولی، برخوردهای لازم با فعالیت‌های آزادبرها را که کاروان غیرمجاز به عتبات می‌برند انجام می‌دهد.

متأسفانه برخی افراد فرصت طلب به بهانه سفر ارزان قیمت، از زائرین عتبات سو استفاده مالی می‌کنند. سازمان حج و زیارت فقط پاسخگوی افرادی است که از طریق سازمان به عتبات اعزام می‌شوند.

محمدی گفت: سازمان حج و زیارت نمی‌تواند درباره موضوعات تلخ و ناگواری که در عتبات عالیات در خصوص کاروان‌های غیرمجاز رخ می‌دهد اقدامی نکرده و اطلاعاتی را به مردم ندهد. اما این در حالی است که سازمان از ابتدای امر هیچگونه اطلاعاتی را در خصوص زائرین عزیزی که از طریق مجموعه‌های غیرمجاز مشرف می‌شوند ندارد تا جزئیات حوادث را اطلاع‌رسانی کند. در حالی که تمامی اطلاعات کاروان‌های تحت مدیریت سازمان حج و زیارت از ابتدا تا انتها در اختیار ما است.

وی اظهار داشت: زیرساخت‌های عراق به ویژه در بخش مسکن بسیار ضعیف و محدود است اما با وجود عدم رضایت کامل ما از این موضوع و مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، کمیته مسکن سازمان حج و زیارت استانداردهایی را در خصوص محل استقرار زائرین ایرانی در نظر گرفته که هتل‌های مورد استفاده باید این استانداردها را داشته باشند، در حالی که کاروان‌های غیرمجاز الزامی به رعایت این شاخص‌ها ندارند.

مسئولیت کنسولگری ایران در عراق در صورت بروز حادثه
محمدی تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد فرصت طلب به بهانه سفر ارزان قیمت، از زائرین عتبات سو استفاده مالی می‌کنند. سازمان حج و زیارت فقط پاسخگوی افرادی است که از طریق سازمان به عتبات اعزام می‌شوند.

سرپرست سازمان حج و زیارت گفت: کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در عراق مسئولیت صیانت از حقوق شهروندان و زائرین ایرانی را بر عهده دارند و اگر حادثه و مشکلی برای زائرین در عراق به وجود آید این عزیزان امور آنان را مسئولانه پیگیری می‌کنند.