به گزارش کرب‌و‌بلا، محمدحسین رجبی دوانی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت کرب‌و‌بلا، با اشاره به اثر اخیر حسن روح الامین که به نمایشگاه دائمی سرچشمه منتقل شده است، بیان داشت: زبان هنر، زبان همه فهم است و هر مخاطبی فارغ از دین، مذهب، سواد و ملیتش می‌تواند با یک اثر هنری ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: هنر می‌تواند ذوق همه مردم را پاسخ دهد و اگر هنرمندی بتواند در این عرصه در قالب نگارگری، حقیقتی را از اهل‌بیت علیهم‌السلام به تصویر بکشد نه تنها مسلمانان و شیعیان، بلکه غیر مسلمانان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد: برای همین است که می‌گوییم هنر ابزاری است که از طریق آن می‌توان با انسان مدرن ارتباط گرفت و او را از حقیقت اهل‌بیت (ع) آگاه کرد.

وی ادامه داد:‌ خداوند به حسن روح‌ الامین توفیق داده است که استعداد ذاتی خود را برای سیدالشهدا (ع) به کار گیرد. در آثار وی صفا و معنویتی وجود دارد که حتی کسی را که از هنر بی‌بهره است تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رجبی دوانی افزود: همان‌طور که گفته شد هر هنرمندی که در این عرصه قلم می‌زند، خدمت و تأثیرگذاری کارهای او همرده با بسیاری از سخنرانان و مؤلفان و چه بسا بالاتر است.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه نهادهای فرهنگی به این گونه آثار، بیان داشت: این‌که یک هنرمند هنر خود را برای نشر معارف دینی به کار می‌گیرد، بسیار اهمیت دارد و در این بین نهادها و متولیان فرهنگ باید با حمایت از این گونه آثار و هنرمندان از بازاری شدن هنر آن‌ها جلوگیری کنند، به این معنی که هنرمند نباید دغدغه مالی داشته باشد و همچنین نباید نگران ارائه اثر خود باشد.

وی تاکید کرد: من به عنوان یک پژوهشگر تاریخی که در عرصه قیام امام حسین (ع) و واقعه عاشورا مطالعه و پژوهش می‌کند با دیدن اثر «عرش بر زمین افتاد» حسن روح الامین توانستم لحظات آخر زندگی سیدالشهدا (ع) را که شاید بارها در کتابهای مختلف خوانده بودم برای اولین بار تصور کنم و این همان نقشی است که فقط هنر می‌تواند ایفا کند.

وی ادامه داد: این اثر توانسته بسیاری از نکاتی را که انتظار می‌رود از طریق تاریخ و مقاتل به مردم رسانده شود، یک‌جا و عمیق‌تر تفهیم کرده و بین مخاطب و واقعه عاشورا ارتباط خوبی برقرار کند.

وی در پایان یادآور شد: امیدوارم بهره‌های بیشتری را برای خدمت به اهل‌بیت (ع) از سوی هنرمندانمان شاهد باشیم و قدرت هنر شیعه را به رخ جهانیان بکشیم.