به گزارش کرب‌و‌بلا، آستان قدس حسینی از امضای تفاهم‌نامه‌ای با یک شرکت بریتانیایی برای احداث فرودگاه بین‌المللی امام حسین علیه‌السلام در شهر کربلا خبر  داد.

بر اساس این گزارش، این تفاهم‌نامه در زمینه تأمین سیستم، خدمات و راه حل در صنایعی از قبیل حمل و نقل هوایی، ساخت و ساز، تجهیزات و تدارکات لجستیک، ظرف 10 روز به مرحله اجرا درمی‌آید.

گفته می‌شود بر اساس این قرارداد شرکت بریتانیایی باید ظرف 18 ماه و با هزینه 500 میلیون دلار، مرحله نخست احداث فرودگاه بین‌المللی امام حسین (ع) را تکمیل کند.

مساحت اولین فرودگاه استان کربلا به هزار و 800 هکتار می‌رسد و در فاصله 35 کیلومتری جنوب شهر کربلا واقع خواهد شد.

قرار است این فرودگاه سالانه ظرفیت پذیرش 20 میلیون مسافر را داشته باشد و از فرودگاه بین‌المللی بغداد که در دهه 1980 میلادی از بزرگترین فرودگاه‌های خاورمیانه بود، بزرگ‌تر باشد.

این در حالی است که وزارت حمل و نقل عراق در سال 2014 میلادی یادداشت تفاهمی را با دبیرخانه آستان قدس حسینی برای احداث فرودگاه بین‌المللی امام حسین (ع) در کربلای معلی طی سه مرحله و با ظرفیت نهایی 15 تا 20 میلیون مسافر در سال به امضا رسانده است.

دو شهر زیارتی نجف و کربلا در عراق، هر ساله میزبان شمار زیادی از زائران داخلی و خارجی به ویژه از ایران است.

بر اساس آمارگیری سال 1999 عراق دارای 113 فرودگاه کوچک، متوسط و بزرگ برای فراز و فرود هواپیما و بالگرد است. اما شهر کربلا تا به امروز فرودگاه مجهز و مناسبی برای میزبانی از زائرانی که قصد داشتند از طریق هوایی عازم این شهر شوند، نداشته است.

فرودگاه‌های مهم و اصلی عراق شامل فرودگاه‌های بین‌المللی بغداد، بین المللی بصره، بین المللی موصل، بین المللی نجف، اربیل، سلیمانیه و ابن فرناس (دیاله) هستند.