به گزارش کرب‌و‌بلا، سال گذشته وضعیت اینترنت در مراسم پیاده‌روی اربعین اعتراض بسیاری از زائران را در پی داشت. در همین راستا اپراتورهای تلفن همراه امسال تبلیغات فراوانی را برای ارائه خدمات با تعرفه مناسب‌تر و سرعت و کیفیت بالاتر به مشترکین داشتند. همین سبب شد رقابتی بین سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل در این مراسم شکل بگیرد، اما اینکه کدام یک از این اپراتورها موفق بوده و این تبلیغات تا چه انداره به واقعیت نزدیک بوده، موضوعی است که یادداشت زیر به آن پرداخته است.

اپراتور اول یا همان همراه اول که سال گذشته طرح اینترنت بی سیم را در 9 نقطه در عراق تجربه کرده و با استقبال فراوانی روبرو شده بود، امسال با توسعه این سیستم در اطراف حرم امیرالمؤمنین علیه‌السلام و صحن حضرت زهرا (س)، بین الحرمین کربلا و کاظمین و مسیرهای منتهی به حرم و همچنین به منظور پوشش ارتباطی بهتر زائرین پیاده‌روی اربعین حسینی، از طریق کیوسک‌های وای فای در بیش از 150 نقطه بین راه نجف تا کربلا (در فواصل حداکثر یک کیلومتری) و موکب‌های مهم، وای فای همراه اول را ارائه نمود.

این اینترنت به دو شکل عمومی و مخصوص همراه اولی‌ها تعبیه شده بود که اکثر مشترکین همراه اول از تنظیمات خاص استفاده از اینترنت همراه اولی‌ها بی‌اطلاع بودند و عملا اکثریت استفاده‌کنندگان، از اینترنت عمومی استفاده می‌کردند که با توجه به حجم بالای جمعیت و تعداد زیاد زائرین موجود در هر یک کیلومتر از مسیر که تنها یک کیوسک وای فای در آن‌جا نصب شده بود، عملا خدمت رایگان ارائه شده در بیشتر مواقع کارایی خود را از دست داده و به سختی می‌توانست نیاز زائرین را در زمان‌های خاص مرتفع نماید. البته ناگفته نماند این اپراتور با سرمایه‌گذاری وسیع و بسیج امکانات در شهرهای مرزی توانست از طریق اینترنت دیتا نسل سه و چهار خدمات قابل قبولی را به زائرین ارائه کند.

اپراتور دوم یا همان ایرانسل با در نظر گرفتن روزانه 5 مگابایت اینترنت رایگان برای مشترکین خود در جهت رفاه حال زائرین تلاش کرده بود، اما بسیاری از مشترکان این اپراتور یا اطلاع درستی از آن نداشتند، یا میزان اینترنت تخصیص داده شده جواب‌گوی نیازشان نبود و باز هم از اینترنت عمومی که توسط اپراتور اول در مسیر تعبیه شده بود، استفاده می‌کردند.

اپراتور سوم یعنی رایتل که در سال گذشته با توجه به حضور ضعیف رقبای خود نسبت به تعداد مشترکانشان توانسته بود موفق‌ترین اپراتور در پیاده‌روی اربعین باشد، امسال با توجه به قدرت گرفتن رقبایش نتوانست آنچنان که باید در این رقابت اتفاق خاصی را رقم بزند.

با بررسی‌های انجام شده و با همه کمبودهایی که در مورد اینترنت رایگان همراه اول وجود داشت اما طبق نظر اکثریت زائران در فضای مجازی، این اینترنت پرکاربرد‌ترین و تقریبا با کمی اغماض موفق‌ترین اینترنت در طول مسیر پیاده‌روی اربعین بود. نکته قابل تامل در این میان قیمت‌های بالای تعرفه‌های دیتای اپراتورهای مختلف بود که با قیمت حدودی هر مگابایت 500 تومان در هر سه اپراتور عرضه می‌شد و با توجه به استفاده میانگین 100 مگابایت در روز، مبلغ تقریبی استفاده از این اینترنت روزانه 50 هزار تومان برآورد می‌شد که نسبت به قیمت‌های داخلی آن رشد حدودا 80 برابری در قیمت‌ها داشت. اما نکته جالب در این میان رشد کمتر از 20 برابری قیمت مکالمه در ایران نسبت به قیمت مکالمه در کشور عراق بود.

با توجه به موارد بالا و اختلاف قیمت فاحشی که اینترنت دیتای موبایل در عراق نسبت به ایران دارد، بهترین راه برای حل مشکل اینترنت در پیاده‌روی اربعین، توسعه کیوسک‌های وای فای و استفاده از بالن‌های اینترنت با توانایی پوشش شعاع 20 کیلومتری است که در اربعین سال جاری در مهران تست موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشت.

امید است با سرمایه‌گذاری‌های درست در این حوزه در سال‌های آینده این نیاز ارتباطی زائران اربعین حسینی مرتفع گردد.