مهدی دهقان نیری در گفت‌و‌گوی اختصاصی با وب‌سایت کرب‌و‌بلا با تاکید بر لزوم توجه اصحاب هنر به موضوع سیدالشهدا علیه‌السلام گفت: هر قدمی که برای اباعبدالله الحسین (ع) برداشته می‌شود چه بزرگ باشد چه کوچک، جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: مانعی برای تولید کار مذهبی وجود ندارد، حتی از نظر مالی. اما موضوع این است که نگاه هنرمند ما به کار مذهبی چیست؟

دهقان نیری ادامه داد: ما شاهد ساخت سریال‌هایی مثل سریال امام رضا (ع)، سریال امام حسین (ع) و سریال امام علی (ع) بوده‌ایم، اما چرا سریال امام علی (ع) پر مخاطب‌تر بود؟ به این دلیل که مخاطب با وجود علاقه‌ای که به همه اهل‌بیت (ع) دارد اما به دنبال نگاه هنری متفاوتی است.

وی در رابطه با تولید فیلم‌هایی با مضمون واقعه عاشورا و سیدالشهدا (ع) گفت: بحث این است که بالاخره این تاریخ در مقتل‌های مختلف به انواع مختلف بیان شده و سلیقه‌هایی که این تاریخ را بررسی می‌کنند و ایراداتی که به جنبه تاریخی آن می‌گیرند، دست هنرمندان ما را بسته است. به نظر می‌رسد بهتر است اجازه دهیم هنرمندان با استناد به مقتل‌ها و منابع مختلف تایید شده روایت خود از داستان عاشورا را به تصویر بکشند. یعنی باید بگوییم ناسور، واقعه عاشورا را به روایت برادران دالوند به تصویر کشیده است و رستاخیز، آن را به روایت احمدرضا درویش.

نیری ادامه داد: اگر کسی پیشنهاد یا روش جدیدی برای تولید آثار مربوط به سیدالشهدا (ع) داشته باشد بهتر است قدم بعدی را بردارد و اثر غنی‌تری تولید کند.

مدیر سابق رادیو نمایش در پایان تاکید کرد: هنر در کنار هیئات مذهبی می‌تواند نقش مکمل خوبی برای معرفی امام حسین (ع) و اهل‌بیت (ع) به انسان مدرن ایفا کند.