به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در دومین نشست از ستاد اربعین 96 با اشاره به عملکرد دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی استان در اربعین، گفت: این مراسم در فضایی امن بدون هیچ گونه تهدیدی با توجه به شرایط کشور همسایه صورت گرفت که تلاش‌های همه دستگاه‌های ذیربط جای تقدیر دارد.

وی با بیان اینکه پس از بسته شدن مرز مهران نگرانی‌های بسیاری از سوی دولت و وزارت کشور برای خروج زائران از دو مرز شلمچه و چذابه به وجود آمد، گفت: این موضوع با لطف الهی و برنامه‌ریزی‌های دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی، اجرایی و نیز هماهنگی میان آن‌ها و معاونان استاندار بدون مشکل به سرانجام رسید. در این راستا وزارت کشور از عملکرد استان راضی بوده و آن را بی‌عیب عنوان کرده است. 

لزوم برنامه‌ریزی برای اربعین 96 
شریعتی با تأکید بر اینکه از اکنون باید برای اربعین 96 برنامه‌ریزی‌ها انجام شود تا معایب در دو مرز رفع و زیرساخت‌های مرز چذابه ساماندهی شود، گفت: دولت متولی رسمی موضوع اربعین شده و آن را پذیرفته است؛ در قانون بودجه 96 ردیفی جدا به مبلغ 20 میلیارد تومان برای آن درنظر گرفته شده است. اگرچه این مبلغ ناچیز است اما همین که در قانون وجود دارد و در سال‌های آینده نیز برقرار خواهد بود،‌ جای تقدیر دارد.

تسهیل عبور و مرور زائران اربعین
استاندار خوزستان به بیان برخی اقدامات انجام گرفته در راستای تسهیل عبور و مرور زائران اربعین پرداخت و گفت: هفته آینده در مسیر دشت‌ آزادگان به سمت بستان تغییراتی خواهیم داشت تا این مسیر در سال آینده چهار خطه شود. همچنین برای تأمین آب شرب پایانه مرزی چذابه طرحی از سوی آب و فاضلاب آماده شده است تا برای تأمین بودجه آن اقدام شود. همچنین محل‌هایی برای اسکان و استراحت مسئولان فراهم خواهد شد.

شلمچه و چذابه امکان صادرات به عراق را در راستای اقتصاد مقاومتی فراهم می‌کنند
وی ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از شریان‌های اقتصادی استان و کشور دو مرز شلمچه و چذابه هستند که امکان صادرات به کشور عراق را در راستای اقتصاد مقاومتی فراهم می‌کنند، بنابراین باید شرایطی مهیا گردد تا روند صادرات در ایام اربعین نیز تعطیل نشود، چراکه این امر در راستای منافع ملی و کشور است.
شریعتی اضافه کرد: بر اساس گزارش‌هایی که از گمرک دریافت شده 85 درصد صادرات عراق با تولید استان خوزستان انجام می‌شود و 15 درصد صادرات از دیگر استان‌ها است. از ابتدای سال تا حدود 20 روز پیش یک میلیارد دلار صادرات به عراق داشته‌ایم که 850 میلیون دلار آن مربوط به استان خوزستان بوده که رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است. بنابراین امکان صادرات در یکی از مرزهای شلمچه یا چذابه باید در ایام اربعین فراهم شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: آب شرب پایانه مرزی چذابه، پارکینگ و راه‌اندازی قرارگاه اربعین در طرح جامع باید دیده شود.