به گزارش کرب‌و‌بلا، محسن حسام مظاهری عضو هیئت علمی بنیاد دعبل خزاعی گفت: جایزه کتاب سال عاشورا با محوریت انتخاب برترین کتاب‌های تخصصی در حوزه عاشورا، امام حسین علیه‌السلام و اهل‌بیت (ع) است که هر دو سال یکبار به بررسی آثار مکتوب منتشر شده در ایران می‌پردازد.
وی در ادامه با بیان اینکه جایزه دعبل کتاب سال عاشورا کار خود را از سال 1390 آغاز کرد، اظهار داشت: مخاطبان می‌توانند برای شرکت در دومین دوره برگزاری جایزه دعبل کتاب سال عاشورا آثار خود را تا پایان اردیبهشت ماه سال 96 به سایت بنیاد دعبل خزاعی ارسال کنند.

مدیر نشر «خیمه» پیرامون زمان‌بندی فراخوان و ارسال آثار مخاطبان گفت: فراخوان دومین جایزه دعبل کتاب سال عاشورا اواخر دی ماه اعلام خواهد شد و ناشران و پدیدآورندگان می‌توانند آثار خود را تا پایان اردیبهشت سال 96 ارسال کنند. همچنین در سال جاری با بررسی آثار فرهنگی، تاریخی، ادبی، هنری، ترجمه، کودک و نوجوان، اختتامیه و اعلام اسامی نامزدها در نیمه اول شهریور ماه سال آینده برگزار می‌شود.

حسام مظاهری در خصوص بخش‌های مختلف جایزه کتاب سال عاشورا عنوان کرد: رقابت این جایزه در بیست رشته مقتل تالیفی، ادبیات داستانی، شعر، نوحه، نمایشنامه، خوشنویسی، عکس و ... برپا شده و سری دوم جایزه کتاب سال عاشورا، با اضافه شدن دو رشته مقتل تالیفی و آثار تصحیحی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی پیرامون بخش داوری‌ و معیار‌های انتخاب آثار توضیح داد: هر کدام از بیست رشته با داوران تخصصی خودشان و مجموعه معیار‌های محتوایی و فیزیکی ارزیابی می‌شوند. فرم‌های داوری بر اساس ستاد شورای سیاست‌گذاری بررسی شده و امسال با دقتی بیشتر از دوره اول به امتیازبندی کتاب‌ها می‌پردازیم.

نویسنده کتاب «فرهنگ سوگ شیعی» با بیان نقاط ضعف و قوت دومین جایزه کتاب سال عاشورا تاکید کرد: در واقع سری اول جایزه با کمی نقص در بخش اطلاع‌رسانی مواجه شد، که در دومین برگزاری این جایزه، شفاف‌سازی بیشتری در بخش روند داوری و معرفی اسامی انجام می‌شود.

حسام مظاهری در پایان با توجه به پیش‌بینی استقبال ارسال آثار مخاطبان خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده، تا به امروز مشکل بخش‌هایی که در آن‌ها فقر آثار داشتیم برطرف شده و از حیث استقبال ارسال آثار با روند خوبی مواجه شدیم.