به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از تسنیم، ضیاءالدین دری تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون درباره تاثیرات فرهنگی پیاده‌روی اربعین در ابعاد داخلی و بین‌المللی گفت: در شرایط فعلی منطقه این راهپیمایی بسیار مهم و کلیدی است. در وهله اول نشان می‌دهد که چقدر به درستی و شایستگی حضور جمعیت میلیونی در یک کشور غریبه بدون رخ دادن اتفاق خاصی انجام می‌شود. این امر تاکیدی بر تمدن و غنای فرهنگی شیعیان است که ریشه‌اش در ابراز ارادت به اهل‌بیت علیهم‌السلام قابل بازخوانی است.

وی با اشاره به روابط دوستانه میان ایران و عراق خاطرنشان کرد: علی‌رغم این رابطه خوب نگرانی‌هایی هم وجود دارد که باید پیشگیرانه به آن توجه کرد. مردم باید توجه کنند که جنگ در کشورهای همسایه جریان دارد و با توجه به پیروزی‌های جبهه مقاومت در سوریه، دشمنان بر رابطه دوستانه ایران با عراق تمرکز می‌کنند و آن را به چالش می‌کشند. هرچند مردم ایران با رفتار و فرهنگ درستی که در زمان حضورشان در مراسم پیاده‌روی اربعین نشان دادند باعث شدند خاطرات خوبی در ذهن مردم عراق از آنها به یادگار بماند.

دری با تاکید بر پیشینه تاریخی مراسم اربعین افزود: در دنیای امروز این راهپیمایی تبدیل به یک نماد و این نماد مهم باعث وحشت دشمنان شده است. شاهد بودیم که بعد از پایان اربعین داعش چه جنایت فجیعی را در اطراف بغداد و کاظمین مرتکب شد و باید اوضاع را از طریق روابط دیپلماتیک مدیریت کرد.

کارگردان سریال «کلاه پهلوی» درباره تاثیر حضور هنرمندان در مراسم راهپیمایی اربعین و پرداخت هنری به این رویداد بزرگ در قالب‌های مختلف هنری در سوگواره عبرات تاکید کرد: به نظرم هنرمندان هم در همین جامعه زندگی می‌کنند و تافته جدابافته‌ای از مردم نیستند. مهم این است که هنرمندان چگونه و به چه نحوی در این راهپیمایی حضور داشته‌اند و به چه میزان در طول سفر با مردم ارتباط دارند و با آن‌ها همراه هستند. شایسته نیست حضورشان در میان زائران منحصر به گرفتن عکس سلفی و این رویه تبدیل به نوعی تبلیغات شود. با این وجود سوگواره عبرات اتفاق مناسبی است که می‌تواند اربعین را در بعد هنر نمایان کرده و به آن رنگ و بویی ویژه‌تر بدهد.

گفتنی است دومین سوگواره سراسری عبرات توسط ستاد مرکزی اربعین در 10 بخش شعر، نثرادبی، عکس، نماهنگ، نقاشی، تصویرسازی و کاریکاتور، فیلم و مستند، مقالات علمی، نگارگری و تولیدات رادیویی برگزار می‌شود.