به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از حوزه، در کتاب «اصحاب امام حسین (ع)» سعی بر این بوده که با ذکر نام و بررسی اجمالی زندگی شخصی و مبارزاتی هر کدام از اصحاب، به روش پیوستن آن‌ها به نهضت امام حسین علیه‌السلام اشاره شود.

این کتاب در چند بخش شامل مطالب ذیل است:

مقدمه
این بخش شامل: تولد، نام و نسب حضرت، علاقه پیامبر (ص) به امام حسین (ع)، رحلت پیامبر (ص)، روح مبارزه از دوران کودکی همزمان با حکومت امیرالمؤمنین (ع)، وقایع زمان خلفا، در زمان برادر، پس از شهادت برادر، پس از مرگ معاویه، حرکت به سوی مکه، علت قیام از زبان آن حضرت، تاکید حضرت به اینکه آغاز کننده جنگ نباشد، غروب تاسوعا و برداشتن بیعت، شب عاشورا، صبح عاشورا، شروع جنگ، نماز ظهر عاشورا، شهادت اهل بیت (ع) و وداع امام است.

شهدای هاشمی
این بخش به معرفی بیست نفر از شهدای هاشمی حاضر در واقعه خونین کربلا می‌پردازد که شامل افرادی چون: حضرت ابالفضل العباس (ع)، جعفر بن عقیل، جعفر بن علی، عون، علی اکبر (ع)، علی اصغر (ع)، قاسم (ع)، عبدالله (ع) و ... می‌شود. 

شهدای غیر هاشمی

صد و هفده نفر شامل افرادی چون: جون، بریر، حبیب بن مظاهر، حر، زهیر، مسلم بن عوسجه و...، شهیدانی هستند که در بخش شهدای غیر هاشمی از چگونگی پیوستن آن‌ها به سیدالشهدا (ع) و نحوه شهادت آنان، سخن به میان آمده است.

IMG12444575.jpg

ضمائم
در این بخش به معرفی چهار شخصیت بزرگ که در شناخت و یاری فرزند رسول خدا (ص) در مسیر قیام، از هیچ گونه کمکی دریغ نکردند می‌پردازد. افرادی که اگرچه نام آنان در لیست شهدای کربلا نیست اما به یقین جزء شهدای مدافع حریم ولایت اباعبدالله الحسین (ع) بوده‌اند. مسلم‌بن عقیل، هانی‌بن عروه، قیس‌بن مسهر صیداوی و عبدالله‌بن یقطر الحمیری افرادی هستند که در بخش ضمائم این کتاب، به معرفی و نحوه شهادت آنان اشاره شده است.
ویژگی‌هایی که نهضت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را از سایر قیام‌ها متمایز می‌سازد، بسیارند و هر کس از منظر خود به آن پرداخته و نتیجه مناسب را گرفته است. هیچ‌کس هم ادعا نکرده که به تمام حقیقت رسیده، لذا خیلی از نکات اصلی هنوز در پرده اسرار نهفته است.

این‌ها بخشی از کتاب «اصحاب امام حسین (ع)» است که به تازگی توسط گروه پژوهشی تاریخ و سیره مؤسسه امام هادی (ع) آماده و به جامعه تقدیم شده است. این نوشتار، اثر زنده یاد مرحومه افتخارالسادات رفیعی پور علوی (1340-1388ش) است که در عمر کوتاه خود، منشا برکات زیادی بود. او علاوه بر تدریس در حوزه علمیه خواهران، فعالیت‌های پژوهشی متعددی نیز در کارنامه علمی خود دارد.

شیوه نگارش
در کتاب «اصحاب امام حسین (ع)»، سعی بر این بوده که با ذکر نام و بررسی اجمالی زندگی شخصی و مبارزاتی هر کدام از اصحاب، (بر اساس حروف الفبای فارسی)، به روش پیوستن آن‌ها به نهضت امام حسین (ع) اشاره شود.
همچنین در لابلای مباحث، سعی شده تا آماری نسبتا دقیق از شهدای کربلا ارائه شود؛ هرچند بررسی روایات موجود، آمار دقیقی در اختیار انسان قرار نمی‌دهد. گذشته از این موضوع، دو ویژگی هاشمی و غیر هاشمی بودن، کتاب را به دو بخش تقسیم نموده تا شهدای هاشمی در نیمه نخست و شهدای غیر هاشمی در نیمه دیگر کتاب معرفی شوند.

فهرست منابع
در تهیه این کتاب، تکیه تحقیق بیشتر روی منابع اولیه و نزدیک‌تر به زمان امام و راویان معتبر است، اگر چه از منابع جدید هم بهره گرفته شده تا از این طریق بتوان به حقیقت نزدیک شد. در مجموع بیش از چهل منبع معتبر شیعه و سنی، مطالب این کتاب را تایید می‌نمایند.

کتاب «اصحاب امام حسین (ع)» در 252 صفحه و در قطع رقعی، اولین بار توسط انتشارات پیام امام هادی (ع) قم به چاپ رسیده است.

علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، خیابان توحید، کوچه 5، پلاک 31، مؤسسه امام هادی (ع) مراجعه کرده و یا با شماره تلفن: 38825255-025 تماس بگیرند.