به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ستاد خبری دومین سوگواره عبرات؛ افسانه بایگان بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که امسال راهپیمایی اربعین حسینی را تجربه کرده است، به بهانه برگزاری دومین سوگواره عبرات درباره این سفر معنوی اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین حسینی سفر بسیار خاصی است و تا زمانی‌که کسی با چشمش آن حال و هوا را نبیند و این سفر مقدس را تجربه نکند و طعمش را نچشد، نمی‌تواند با واژه‌ها آن را به خوبی درک کند.

وی افزود: امام حسین علیه‌السلام مظهر خوبی‌هاست و این کشش درونی افراد به سمت حرم‌اش مانند خونی است که می‌جوشد و تعارفی ندارد. وقتی صحبت از ثارالله به میان می‌آید، حالتی کهربایی ایجاد می‌کند که افراد را به خود جذب می‌کند، زیرا حضرت، انسان کاملی هستند و فطرت درونی افراد است که ما را به او جذب می‌کند.

بازیگر سریال «شوق پرواز» درباره فیلمسازی و خلق آثار هنری درباره موضوعات دینی و مذهبی گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا هر ساله فیلم‌های زیادی درباره موضوعاتی مثل برزخ و سفر آخرت که بسیار خوب و زیبا دنیایی دیگر را توصیف کرده است، ساخته می‌شود و مخاطب را تا ساعت‌ها به فکر فرو می‌برد. اما به نظرم در ایران کمتر به این موضوعات پرداخته شده است.

بایگان درباره لازمه‌های فیلم‌های مذهبی و اندیشه محور توضیح داد: به نظرم اگر در این مسیر متعصبانه عمل کنیم، راه به جایی نمی‌بریم، اما بیان این مفهوم عام که همه ما فرزندان خداوند هستیم و در نهایت به سوی او باز می‌گردیم و تجلی آیه «انا لله و انا الیه راجعون» در آثار و دست برداشتن از بعضی خط‌کشی‌هایمان، باعث می‌شود اقشار بیشتری به آثار مذهبی اقبال نشان دهند.

وی در پایان گفت: به مردم پیشنهاد می‌کنم درباره مسائل مذهبی تا می‌توانند بخوانند. دانستن راهی که بزرگان رفته‌اند، بسیار مهم است. ما در ادبیات منظور و منثور دینی و مذهبی خود بسیار غنی هستیم. از خواندن صحیفه سجادیه و نهج البلاغه تا سخن بزرگان و عمل کردن به احادیث و روایت‌هایی که فرا گرفته‌ایم، باعث می‌شود تغییر را از خودمان شروع کنیم. تغییر جهان خود بر جهان دیگران هم تاثیر می‌گذارد. مثل سنگ ریزه‌هایی که در یک رود حرکت می‌کنند، با یکدیگر همراه می‌شوند و جریانی را با خود ایجاد می‌کنند.

گفتنی است دومین سوگواره عبرات در 10 بخش هنری به همت ستاد مرکزی اربعین بین عموم مردم و علاقه‌مندان برگزار می‌شود.