به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام حمید احمدی، مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین در مورد مهم‌ترین آسیب‌های فرهنگی اربعین سال جاری گفت: یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها مصاحبه‌های متعدد مسئولان و عنوان کردن آسیب‌ها از دیدگاه فردی و محدود بوده است.

وی ادامه داد: بخشی از آسیب‌های مطرح شده هیچ مبنا، ملاک و شاخصی ندارد، چون افراد بر اساس سلایق و تجربه‌های فردی و محدود خود آنها را مطرح می‌کنند. البته قطعاً آسیب‌هایی در حرکتی به این مهمی و با این حجم بالای جمعیت وجود دارد اما مسئله این است که همه، این حق را برای خود قائل هستند که با نگاه محدود و تجربه شخصی مسائل را به کل مراسم تسری دهند.

مراجع و مسئولان عراقی از نظم حضور زائران ایرانی در اربعین تشکر کردند

حجت‌الاسلام احمدی با تأکید بر اینکه در قضاوت‌های خود در خصوص اربعین باید مسائل و محدودیت‌های خاص کشور میزبان لحاظ شود، گفت: در اربعین سال جاری بسیاری از آسیب‌های مطرح در سال گذشته کاهش پیدا کرده و یا حذف شده بود. از سوی دیگر رضایت مراجع، علما و مسئولان عراقی در اربعین سال جاری افزایش داشته و رسما از نظم حضور ایرانیان تشکر کرده‌اند.

وی به آرامش موجود از منظر فرهنگی در مراسم اربعین سال جاری نیز اشاره و عنوان کرد: وضعیت فرهنگی اربعین امسال بسیار آرام بود و تنشی از منظر فرهنگی به وجود نیامد در حالی که گروه‌ها، سلایق، مذاهب و ... متعددی در مراسم حضور داشتند و این آرامش نشان دهنده درک و هوشیاری مردم ایران و عراق بوده است.

خودمدیریتی مردم نقطه قوت اربعین 95

مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین، خودمدیریتی مردم را از نکات مثبت اربعین سال جاری برشمرد و گفت: حدود یک میلیون زائر قبل از روز اربعین به ایران بازگشتند؛ تصور کنید اگر این یک میلیون زائر تا روز اربعین در عراق می‌ماندند چه مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آمد و نیاز به چه مقدار غذا، اسکان و خدمات وجود داشت. باید از علما، مراجع، نخبگان و رسانه‌ها تشکر کرد که اطلاع‌رسانی کردند که اربعین یک روز نیست و موجب خودمدیریتی مردم و بهبود وضعیت شد.

احمدی به برخی از آسیب‌های موجود در اربعین سال جاری اشاره و اظهار کرد: از مجموع 400 موکب ایرانی 4 موکب بود که فقط به زائران شهر خود خدمات ارائه می‌دادند و نگاه جهانی اربعین را در نظر نگرفته بودند که وقتی با آنها صحبت شد معلوم شد که مسائلی شرعی مثل نذر و یا موقوفه بودن خدمات برای شهر و یا صنف ویژه‌ای دلیل این رفتار است که اگر قبل از مراسم ما از این مسئله اطلاع داشتیم این موکب‌‌‌ها را در محل ویژه‌‌ای استقرار می‌دادیم نه در منطقه عمومی.

وی از مطرح شدن برخی برنامه‌ها که در عراق قابلیت اجرا نداشت نیز سخن گفت و عنوان کرد: برخی تشکل‌های دانشجویی خواستار برگزاری تجمع‌هایی در عراق بودند که امکان آن وجود نداشت، برخی اعمال خرافی نیز وجود داشت که بسیار کم بود، فروش آلاتی مانند قمه نیز وجود داشت که اگرچه کم بود اما کم آن هم تهدید محسوب می‌شد.

بالاترین رضایت از معنویت اربعین و بیشترین نارضایتی در حوزه اجرایی بوده است

احمدی عنوان کرد: بخشی از مشکلات مربوط به سایر حوزه‌ها به حوزه فرهنگی نیز صدمه می‌زند، مثل ناموفق بودن ساماندهی اعزام که به هر دلیلی اتفاق افتاده ولی پیامد‌های آن بر مسائل فرهنگی نیز تأثیرگذار بوده است. اما نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط نهادها نشان می‌دهد بیشترین رضایت مردم از ابعاد معنوی مراسم بوده و نارضایتی هم بیشتر در حوزه‌های اجرایی بوده است.

صحبت زیاد مسئولان شائبه دولتی بودن اربعین را ایجاد می‌کند

حجت‌الاسلام احمدی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما معتقد هستیم مسئولان در حوزه‌های اجرایی زیاد صحبت کرده‌اند و مصاحبه‌های زیادی صورت گرفته که نباید تا این حد صحبت می‌شد، چرا که شائبه دولتی بودن اربعین را تقویت می‌کرد. در اربعین سال جاری یک میلیون پرس غذا توسط ایرانی‌ها طبخ شد که نهادهای دولتی هیچ ‌نقشی در آن نداشتند، 99 درصد اسکان هم مربوط به مردم بود و یک درصد بقیه را ارگان‌های دولتی انجام دادند. اما مصاحبه مسئولان بیش از حد بود و مسئولان نباید اینقدر حرف می‌زدند.

اربعین مسئله جدی برای دستگاه‌ها‌ی فرهنگی کشور نیست

وی با انتقاد از اینکه اربعین هنوز به عنوان مسئله جدی برای دستگاه‌ها‌ی فرهنگی کشور ما مطرح نشده است، گفت: باید در سطح کلان‌تری سیاست‌گذاری، تعیین راهبرد، بحث‌های زیرساختی، ادبیات، فرهنگ‌سازی و ... اربعین را جدی‌ گرفت. باید مدل‌های کار فرهنگی را تعریف و نخبگان در این حوزه ورود بیشتری پیدا کنند.

حجت‌الاسلام احمدی درباره نگاه مسئولان عراقی به انجام کارهای فرهنگی در مراسم اربعین گفت: به تدریج مسئولان عراقی به مسائل فرهنگی توجه جدی‌تری دارند. 9 دستگاه عراقی در کمیته فرهنگی اربعین در عراق شرکت کرده و به ویژه در بحث قرآنی شرکت جدی داشتند. نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه‌ای در عراق نیز مطرح کردند که اربعین فقط اسکان و تغذیه نیست و باید به مسائل فرهنگی توجه شود. این رویکرد جدید مسئولان عراقی قابل توجه است که نشان می‌دهد به این مسائل حساس شده‌اند. امسال مراجع نجف در خصوص توجه به قرآن در مراسم اربعین تأکید جدی داشتند. یا دو سال قبل آیت‌الله العظمی سیستانی و برخی از علما به مسئله نماز توجه و خواستار انجام کار فرهنگی در این خصوص شدند.

وی عنوان کرد: مسئله خوبی که در عراق وجود دارد این است که از ابتدا برای اربعین یک جریان مردمی شکل گرفته و به یک مسئله فرهنگ عمومی ریشه‌دار تبدیل شده است که باید در ایران هم این فرهنگ شکل بگیرد.

مسئول کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین مسئله مهم دیگری که در این حوزه وجود دارد را لزوم پژوهش‌ در حوزه آسیب‌های اربعین دانست و گفت: تهدید‌هایی متوجه این مراسم است که شامل تهدید‌های محیطی، منطقه‌ای، بین‌ا‌لمللی، سیاسی، فرهنگی و ... است. در همه جای دنیا اندیشکده‌ها به بررسی همین مسائل می‌پردازند. باید نخبگان و دانشگاهیان ما نیز این مسائل را بررسی و به مردم اطلاع‌رسانی کنند. وقتی با نگاه علمی این مسائل به مردم اطلاع‌رسانی شود خود مردم مشکلات را مدیریت خواهندکرد و نیازی نیست نهادها و سازمان‌های دولتی در این زمینه دخالت کنند.

وی در پایان گفت: سال 93 شاید 50 درصد اقدامات صورت گرفته توسط نهادهای دولتی و نظامی انجام می‌شد اما در سال جاری نقش این نهادها به 10 تا 15 درصد رسیده است.