به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین درباره تغییرات این دوره از سوگواره با دوره گذشته و کیفیت و شمار آثار ارسال شده عنوان کرد: فراخوان سوگواره در سال گذشته دیرهنگام اعلام شد و از سویی محدودیت در موضوع و زمان اندکی در اختیار داشتیم. در سال جاری فرصت بیشتری در اختیار داشتیم و موضوعات نیز افزایش پیدا کرد،‌ از جمله اینکه بخش‌های نگارگری و نقاشی افزوده شد.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: همچنین موضوعاتی چون طنز و کاریکاتور نیز به محورهای این دوره افزوده شده است که همین رویکرد سبب دریافت آثار بیشتری در گذر زمان شد و بنابر آمار، تعداد آثار دریافتی نسبت به سال گذشته تاکنون دو برابر بوده است و البته فرصت ارسال اثر هنوز ادامه دارد.

حجت‌الاسلام احمدی بیان کرد: داوران از داوری اولیه رضایت داشتند و کیفیت آثار را در حوزه‌های شعر، ادبیات،‌ نثر و عکس مطلوب ارزیابی کردند. البته باید این موضوع را بعد از ارسال اثر به صورت دقیق بررسی کرد.

وی درباره اینکه آثار در چه قالب‌هایی منتشر می‌شوند نیز گفت: درصدد هستیم آثار دریافتی را به صورت مکتوب و صوتی و تصویری منتشر کنیم و قرار بر این نیست که آنها را در آرشیو بگذاریم. همانند سال گذشته اشعار و نثرهای ارسال شده را در قالب کتاب و عکس‌ها را در قالب آلبوم عکس منتشر می‌کنیم. همچنین بسیاری از عکس‌ها را در سایت و نشریات ارائه خواهیم کرد و بخشی از آثار نیز به صورت سفرنامه و داستان چاپ می‌شود.  

حجت‌الاسلام احمدی هدف از این اقدام را فرهنگ‌سازی و ایجاد ادبیات اربعین حسینی دانست و ادامه داد: موسسه کمیته فرهنگی اربعین برای چاپ این آثار اقدام می‌کند،‌ البته چنانچه ناشر و موسسه‌ای حاضر به چاپ آثار باشد،‌ از این موضوع استقبال می‌کنیم. در فضای آموزشی که برگزار خواهیم کرد نیز از این آثار استفاده خواهد شد.

وی از قرارگیری آثار جشنواره در قالب کتاب و لوح فشرده به صورت رایگان در دسترس سازمان‌ها و رسانه‌ها یاد کرد و این اقدام را در راستای ترویج و فرهنگ‌سازی ادبیات اربعین برشمرد.