به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از فارس، پروفسور لهوگو در نشست علمی مشترک دانشگاه سوربون فرانسه و آکادمی اسلامی آلمان به «توسل از دیدگاه مسیحیت» پرداخت و اظهار داشت: ما مسیحیان در رابطه با حضرت عیسی (ع) واژه «پسر خدا» را به کار می‌بریم که به نظر مسلمانان درست نیست. چنانچه خداوند در قرآن نیز در سوره اخلاص می‌فرماید: «نه کسی فرزند اوست و نه او فرزند کسی است.» باید بگویم این واژه در بین مسیحیان یک استعاره است و به این معنا نیست که عیسی (ع) پسر خلق شده خداست؛ بلکه چیزی است مانند واژه «خون خدا» که شیعیان به امام حسین (ع) نسبت می‌دهند.
وی ادامه داد: توسل در بین مسیحیان نیز وجود دارد و وقتی یک مسیحی می‌خواهد توسل کند می‌خواهد به الوهیت خدا نزدیک شود. ما معتقدیم خداوند خودش را در حضرت عیسی (ع) جلوه داده و وقتی ما به عیسی (ع) متوسل می‌شویم به خدا نزدیک‌تر شده‌ایم. ما معتقدیم عیسی (ع) بالای صلیب مُرد و بعد دوباره زنده شد. ما دعاها و نمازهایمان را توسط عیسی (ع) به خدا می‌رسانیم.

وی اظهار داشت: همچنین ما معتقدیم افرادی که در این دنیا خوب زندگی کرده‌اند و افراد نیکوکاری بوده‌اند می‌توانند ما را شفاعت کنند و افراد مقرب الهی می‌توانند برای ما دعا کنند. هر چه قدر افراد به خدا نزدیک‌تر باشند دایره شفاعت آنها گسترده‌تر می‌شود. برخی از این افراد در جامعه به قداست و نیکوکاری معروف هستند و برخی هم ناشناخته‌اند ولی می‌توانند شفاعت کنند.

این اسلام‌شناس فرانسوی تأکید کرد: من مسلمان و شیعه نیستم ولی وقتی در کربلا و یا قم و مشهد بودم و در حرم ائمه رفتم این احساس را داشتم که این ائمه هم می‌توانند شفاعت کنند.

رئیس مدرسه­ عالی کاتولیک دانشگاه سوربون فرانسه تاکید کرد: ما معتقدیم علت اینکه عیسی (ع) بالای صلیب مرد این بود که می‌خواست به ما بفهماند که چیزهای بهتری هم از زندگی وجود دارد که برای به دست آوردن آن باید زندگی را داد و زندگی ذلت بار ارزش ندارد. امام حسین (ع) نیز با فدا کردن جان خود به دیگران همین درس را آموخت. در واقع وقتی که ما برای عیسی (ع) و شما برای امام حسین (ع) بزرگداشت برگزار می‌کنیم برای تحقق توسل است. توسل یکی از بهترین هدایا و الطاف خداوند است.

گفتنی است این نشست علمی مشترک دانشگاه سوربون فرانسه و آکادمی اسلامی آلمان با حضور آیت‌الله رضا رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ، پروفسور لهوگو رئیس مدرسه­ عالی کاتولیک دانشگاه سوربون فرانسه، حجت‌الاسلام ترابی مدیر آکادمی اسلامی آلمان و رئیس حوزه­ علمیه­ هامبورگ و حجت‌الاسلام سعید جازاری استاد دانشگاه سوربون در سالن کتابخانه مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

325656_161.jpg