به گزارش کرب‌و‌بلا، سیدمرتضی طباطبایی گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و کمبود خون در ایام سرد سال، کمپینی راه‌اندازی شده است تا از طریق آن کمبود فرآورده‌های خونی در این ایام جبران شود.‌
وی تأکید کرد: این پویش با هدف تشویق مردم به اهدای مستمر خون و در نتیجه افزایش میزان اهدای خون در سه ماهه آخر سال شکل گرفته است.
طباطبایی ادامه داد: این پویش در سه زمان شب یلدا، ایام دهه فجر و پایان سال و مصادف با چهارشنبه‌سوری فعالیت جدی خواهد داشت.


کاهش 100 هزار واحدی استفاده بیمارستان‌ها با مصرف منطقی خون
مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران به موضوع منطقی شدن مصرف خون به ویژه در بیمارستان‌ها اشاره کرد و افزود: در 6 ماهه اول امسال به دلیل رعایت شدن این موضوع میزان مصرف بیمارستان‌ها از خون، نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 هزار واحد کمتر شده است.
وی همچنین به میزان ذخیره خون در استان تهران اشاره و اظهار کرد: تهران به عنوان پایتخت در بحث پدافند غیرعامل جایگاه ویژه‌ای دارد و از طرف دیگر منبع ذخیره برای کل کشور نیز محسوب می‌شود، لذا ذخیره خون در تهران باید جوابگوی پنج روز بیمارستان‌ها بدون خون‌گیری جدید باشد که اکنون این شرایط نرمال وجود دارد.
وی میزان پلاکت موردنیاز استان تهران را 100 واحد در روز عنوان کرد و افزود: این میزان پلاکت با توجه به عمر کم آن روزانه تامین می‌شود.
مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران همچنین به امضای تفاهم‌نامه با مراکز نظامی به ویژه ارتش اشاره کرد و گفت: در قالب این تفاهم‌نامه‌ها ارتشیان به صورت گروهی برای اهدای خون اقدام می‌کنند و در این زمینه فرهنگ سازی صورت گرفته است.


رشد هشت درصدی اهدای خون
طباطبایی همچنین به آمار 9 ماهه اهدای خون در استان تهران اشاره کرد و گفت: در این مدت 323 هزار و 318 مراجعه کننده با هفت درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به مراکز انتقال خون داشتیم که از این تعداد 271 هزار تن، با رشد هشت درصدی نسبت به سال گذشته، موفق شدند خون خود را به نیازمندان اهدا کنند.

بحث نذر خون یا بحث اینکه افراد اهدای خون خود را موکول به زمانی کنند که بهترین بهره‌وری از خون به‌عمل بیاید همیشه بحث جدی و چالشی انتقال خون بوده است.

وی اضافه کرد: عملکرد 9 ماهه باعث شد که بحث ذخایر کافی خون و کاهش دغدغه‌های اهدای خون را داشته باشیم.
مدیرکل سازمان انتقال خون استان تهران با بیان اینکه 46 درصد اهداکنندگان خون این استان، اهدا کننده مستمر به شمار می‌آیند گفت: هدف این است که میزان اهداکنندگان مستمر خون را به 50 درصد افزایش دهیم.


طرح نذر خون و فرهنگ نذر نوبتی در ایام مذهبی
طباطبایی در ادامه تصریح کرد: اگرچه سیاست سازمان انتقال خون دوری از فعالیت‌های هیجانی در مراکز اهدای خون است، اما اکنون به دلیل سردی و آلودگی هوا پویش زمستانی راه‌اندازی شده است.
طباطبایی افزود: در این پویش تلاش می‌شود تا مردم بیشتر به اهدای خون به صورت مستمر ترغیب شوند تا شاهد کمبود خون، پلاکت و به طور کلی فرآورده‌های خونی مورد نیاز بیماران در مراکز درمانی نباشیم.
وی با اشاره به نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و مراکز فرهنگی و دولتی در ایجاد فرهنگ‌سازی اهدای مستمر و نوبتی خون گفت: در ایام عاشورا، تاسوعا و اربعین با همکاری نهادهای ذکر شده طرح نذر خون راه‌اندازی شد.
مدیر کل سازمان انتقال خون استان تهران در ادامه اظهار داشت: استان تهران هم مستثنی از دیگر استان‌ها نبوده و در مراسمات که مردم به صورت هیجانی برای اهدای خون مراجعه می‌کنند سعی شده تبلیغات لازم در این زمینه صورت گیرد تا اهداکنندگان ضرورت مراجعه در زمان‌های دیگر را نیز احساس کنند.
وی تصریح کرد: بحث نذر خون یا بحث اینکه افراد اهدای خون خود را موکول به زمانی کنند که بهترین بهره‌وری از خون به‌عمل بیاید همیشه بحث جدی و چالشی انتقال خون بوده است.

ذخیره خون در تهران باید جوابگوی پنج روز بیمارستان‌ها بدون خون‌گیری جدید باشد که اکنون این شرایط نرمال وجود دارد.

طباطبایی ادامه داد: عملا وقتی ما بحث فرآورده‌های خونی مثل پلاکت را مطرح می‌کنیم انتظار داریم شاهد مراجعه متناوب و مستمر مردم به مراکز اهدای خون باشیم.
در ادامه مولا علی مدیر روابط عمومی سازمان انتقال خون تهران از تفاهم نامه‌های امضا شده با نهادهای مختلف برای سامان‌دهی نذر خون و گسترش فرهنگ نذر نوبتی خبر داد و گفت: به موجب تفاهم‌نامه ای که بین این سازمان و مؤسسه فرهنگی هنری زیتون امضا شد، مؤسسه زیتون متعهد شد که زمینه لازم را برای ورود هیئات مذهبی به‌عنوان یکی از بزرگترین تشکل‌های مردمی به این امر مهم فراهم کند.
وی ادامه داد: در این راستا آموزش‌های لازم برای اهدای خون به مُبلغ‌های مذهبی به منظور گسترش فرهنگ نذر خون نه فقط در ایام تاسوعا، عاشورا و اربعین که در تمام مناسبت‌های مذهبی داده خواهد شد.

همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برای پیوستن به این کمپین زمستانی از هشتگ #یک_مساوی_با_سه در اینستاگرام استفاده کنند.

گفتنی است مؤسسه فرهنگی هنری زیتون با محوریت ترویج اندیشه و فرهنگ حسینی فعالیت می‌کند.