به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از شفقنا، سید احسان شیرخدایی، مسئول کمیته فرهنگی انجمن اربعین اروپا گفت: امسال موفق شدیم از طریق سایت، نزدیک به 950 تن از شهروندان مسلمان شیعه از 18 کشور اروپایی را برای شرکت در مراسم اربعین حسینی، ثبت‌نام و به عراق بیاوریم.

او افزود: حدود 50 نفر از این افراد، تازه مسلمانان رهیافته بودند که از مسیحیت به اسلام و مذهب شیعه گرویدند و ما‌بقی آن‌ها از خانواده‌هایی بودند که ریشه آن‌ها مسلمان بود.

شیرخدایی درباره علت حضور کمیته فرهنگی انجمن اربعین اروپا گفت: ما به همراه تعدادی از دوستان طلبه که به زبان‌های مختلف دنیا تسلط دارند، به این نتیجه رسیدیم که با تشکیل کمیته فرهنگی برای انجمن اربعین، در ایام حضور در عراق در کنار این مسلمانان اروپایی، فعالیت‌های فرهنگی را برای آنان داشته باشیم، که از جمله این فعالیت‌ها، برگزاری سخنرانی‌های فرهنگی-مذهبی و رفع شبهات دینی بود. همچنین تعدادی از دختران هنرمند و مسلط به هنر خطاطی که در این سفر همراه ما بودند، برای این زائران دوره آموزش کوتاه مدت خط اسلامی برگزار کردند. در طول مسیر ایران به عراق هم در برخی نقاط که توقف داشتیم، این خواهران با شعارهای مذهبی زیبا، دیوار برخی موکب‌ها را منور کردند.

وی گفت: به منظور حرکت کاروان اربعین اروپا در قالب یک گروه جمعیتی بزرگ، یونیفرم‌های یک دست آبی رنگ با سربند‌های مخصوص برای آن‌ها تهیه کردیم تا در طول مسیر بر تن داشته باشند. ما همچنین برای بالا بردن بار معنوی این کاروان، برخی محصولات فرهنگی مانند تسبیح، انگشتر و غیره را تهیه کردیم تا به این مسلمانان اروپایی هدیه دهیم. نکته قابل ذکر این است که بودجه کامل تهیه این هدایا، از تعدادی از نیکوکاران جمع‌آوری شده است.

این روحانی فعال و جوان در پایان گفت: امسال اولین تجربه حضور رسمی ما در قالب انجمن اربعین اروپا بود و مراسم نسبتا خوب و رضایت‌مندی برگزار کردیم و امیدواریم در سال‌های آینده واسطه‌ای برای حضور جمعیت گسترده‌ای از مسلمانان اروپا در مراسم اربعین حسینی باشیم.

گفتنی است «انجمن اربعین اروپا» از حدود سه سال پیش در قالب یک NGO، در اروپا ثبت گردید. هدف از تاسیس این NGO، برقراری ارتباط و هماهنگی میان شهروندان اروپایی که تمایل به شرکت در مراسم اربعین داشتند بوده است؛ این انجمن در سه سال گذشته به طور منظم و رسمی برنامه‌ای برای شرکت در مراسم اربعین نداشت، اما امسال برای اولین بار موفق شد جمعیت قابل توجهی از مسلمانان اروپا را برای شرکت در مراسم اربعین حسینی در عراق همراهی کند.