به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات، جمشید گودرزی قائم‌مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین، مردم و دولت عراق را میزبان اصلی راهپیمایی اربعین حسینی اعلام کرد و از خدمات خالصانه آنها قدردانی کرد.

وی افزود: براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، ما به نمایندگی از مردم و تنها با هدف مشارکت در فیض میزبانی در کنار برادران عراقی در این کنگره عظیم حضور داشتیم.

گودرزی ادامه داد: راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی حرکتی مردمی و متکی بر مشارکت و کمک‌های تمامی محبان اهل بیت علیهم‌السلام است و ستاد بازسازی عتبات به عنوان مسئول «کمیته مشارکت‌‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین»، وظیفه ساماندهی امور و ایجاد هماهنگی‌ها را بر عهده داشت.

وی در تشریح عملکرد کمیته «مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین» اظهار کرد: تعداد تفاهم‌نامه‌های منعقد شده با متبرعان، خیران و موکب‌داران استان‌های سراسر کشور به‌منظور اسکان و پذیرایی از زائران اربعین حسینی امسال با حدود چهار برابر افزایش نسبت به سال گذشته به 410 فقره رسید.
به گفته وی، تعداد تفاهم‌نامه‌های امضا شده در سال گذشته 122 فقره بود که امسال با رشد 336 درصدی همراه شد.

گودرزی اجرای طرح ادغام موکب‌ها را یکی از ویژگی‌های اربعین امسال برشمرد و گفت: با هدف هم‌افزایی در ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران، برای نخستین بار تعدادی از موکب‌های ایرانی و عراقی با هم ترکیب شدند که ارتقاء سطح خدمات‌دهی را نیز در پی داشت.

وی استان محوری را یکی دیگر از ویژگی‌های برپایی مراسم اربعین حسینی امسال دانست و افزود: همراهی بی‌نظیر مردم با ستادهای بازسازی عتبات استان‌ها این فرصت را برای تمامی هموطنان عزیز ایجاد کرد که بتوانند با اهداء کمک‌های نقدی و غیرنقدی سهمی در برپایی این مراسم داشته باشند.

گودرزی با بیان اینکه ظرفیت اسکان ایجاد شده در سال گذشته 325 هزار نفر در روز بود گفت: امسال تعداد نفرات اسکان یافته در موکب‌های ایرانی با افزایش حدود سه برابری از 900هزار نفر در روز فراتر رفت.

وی با بیان اینکه تعداد وعده‌های پذیرایی از زائران نیز با رشد 311درصدی همراه بود افزود: اربعین امسال چهار میلیون و 599 هزار وعده غذا (صبحانه، نهار و شام) طبخ و در بین زائران توزیع شد. سال گذشته این آمار حدود یک میلیون و 478 هزار وعده در روز بود.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین تصریح کرد: با سازماندهی خوبی که صورت گرفت، 8 قرارگاه تحت امر کمیته اسکان و تغذیه در شهرهای نجف اشرف، کربلا، کاظمین، سامراء، مسیب(طفلان مسلم) و مرزهای مهران، شلمچه و چذابه فعال بودند.

وی ادامه داد: امسال هموطنان اهل سنت از استان‌های کردستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز مشارکت چشمگیری در پشتیبانی از موکب‌ها داشتند.

وی با اشاره به عبور زائران کشورهای همسایه مانند آذربایجان، هند، پاکستان و افعانستان از خاک کشورمان گفت: تعدادی از موکب‌های زیر نظر ستاد بازسازی عتبات عالیات در مرزهای شلمچه، میرجاوه و آستارا تا پایان ماه صفر دایر بوده و به زائران این کشورها خدمات ارائه می‌کردند.

به گفته گودرزی امسال تعداد موکب‌های مرزی با افزایش 160 درصدی به 531 موکب رسید. سال گذشته 330 موکب در مرزها دایر شده بود.