به گزارش کرب و بلا به نقل از ایکنا، محمود سروش، رئیس اداره مراقبت‌ بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به بازگشت زوار اربعین به ارائه توصیه‌های بهداشتی و درمانی به این زوار پرداخت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مشکل خاصی به صورت عمومی در بین زوار وجود ندارد اما زوار لازم است که با خودمراقبتی، سلامت خود را حفظ کنند.

سروش بیان کرد: توصیه ما برای زواری که در کشور عراق هستند این است اگر موردی برای آنها پیش آمد حتما به تیم‌های بهداشتی و درمانی ایران در آنجا مراجعه کرده و به دقت توصیه‌های آنها را اجرا کنند، همچنین به شدت به بعد بهداشت فردی خود توجه کنند.

رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت عنوان کرد: هر زمان که جمعیت انسانی از مرزی عبور می‌کند؛ در پایگاه‌های مراقبت مرزی کنترل شده و تحت مراقبت قرار می‌گیرند، بیشترین توصیه ما به این افراد این است در هنگام بازگشت به خانواده خود توجه کنند، افرادی که با این‌ها مصافحه می‌کنند، ممکن است دچار آلودگی شوند.

وی افزود: ما از این زورا درخواست می‌کنیم تا از مصافحه، دست دادن و عدم رعایت حد فاصله اجتناب کنند و مهمتر از هرچیزی اگر با افرادی مانند زنان باردار و گروه بالای 65 سال روبه‌رو شدند، مهم‌تر رعایت حال آنان را بکنند.

وی هر گونه قرنطینه بیماران را بی‌مورد دانست و یادآور شد: ما با روش استاندارد جهانی مبتنی بر مراقبت سندرومیک با این نوع بیماران برخورد می‌کنیم.

سروش ادامه داد: از کسانی یک نوع بیماری خاصی دارند، مراقبت و چنانچه حال عمومی آنها رضایت بخش نبود به بیمارستان‌ها منتقل می‌کنیم، چرا که قرنطینه وضعیت بیماری را تشدید می‌کند.