به گزارش کرب‌و‌بلا، از نظر تاریخی قطعی است که ملاقات‌هایی بین امام حسین (ع) و عمر بن سعد که در کربلا حضور داشت، وقوع یافته است. این مقدار روشن است، اما موضع علما درباره این ملاقات‌ها متفاوت است.

موضع اول این است که امام حسین (ع) در این ملاقات‌ها به دنبال مذاکره بود و به دنبال یک راه حلی که طرفین دعوا بر روی آن توافق کنند و با این توافق جلوی جنگ گرفته شود. این یک تفسیر است.

تفسیر دوم این است که امام حسین (ع) با این ملاقات‌ها درصدد این بود که عمر بن سعد را به عنوان یک شخص از جنگ منصرف کند و او را از سپاه دشمن جدا کند. قطعا وقتی که عمر بن سعد از جنگ منصرف می‌شد، اختلافی در سپاه دشمن پیش می‌آمد. از طرفی امام موظف است قبل از جنگ و درگیری حتی الامکان، افراد را به حق و عدل دعوت کند. بنابراین حضرت درصدد این نبود که در این ملاقات‌ها مذاکره‌ای به معنای داد و ستد و تفاهمی صورت بگیرد، اما درصدد این بود که عمر بن سعد را یا جذب کند یا اگر جذب نمی‌شود، از جنگ منصرف کند. حضرت نهی از منکر می‌کرد. این هم تفسیر دومی است که از این ملاقات‌ها وجود دارد.

و موضع سوم این است که ما درباره محتوا و مضمون این ملاقات‌هایی که بین امام حسین (ع) و عمر بن سعد اتفاق افتاده، چیزی نمی‌دانیم چون گزارش معتبری در این زمینه نیست باید در این باره سکوت کنیم.


138.jpg


این مقام در نیمه پایانی بازار بزرگ، در محله باب السلامه، در فاصله حدود 240 متری شمال حرم مطهر امام حسین (ع) قرار دارد و گفته می‌شود محل دیدار امام حسین (ع) با عمر سعد، پیش از شروع جنگ بوده است. این مقام در سال 1113 ه.ق ساخته شده و در سال‌های 1352 و 1378 ه.ق و به تازگی در سال 2003 م، بازسازی شده است. روی دیوار مقام، یک پنجره مشبک برای زیارت نصب شده است.