به گزارش کرب‌و‌بلا، خیمه‌گاه، محله معروفی در شهر کربلا است که در فاصله کمی از حرم مطهر امام حسین (ع) در سمت جنوب آن، واقع است. وجه تسمیه این محله، وجود زیارتگاه معروف به خیمه‌گاه امام حسین (ع) در آن است.
درباره بنای اولیه خیمه‌گاه، اطلاع دقیقی در دست نیست. گفته شده است ساختمان اولیه خیمه‌گاه برای نخستین بار، به دست شخصی به نام عبدالمومن دده، در سده دهم هجری ساخته شد.

‌مکان استقرار خیمه‌ها حدود سیصد متر، یا کمی بیشتر، با میدان جنگ فاصله داشت. محل خیمه گاه از سال 1217ه.ق تا کنون چند بار بازسازی شده است . امروزه در محل خیمه گاه مکانی را به مساحت دو هزار متر مربع دیوار کشی کرده‌اند. از در که وارد می‌شوی محلی را مشاهده می‌کنی که می‌گویند: اینجا محل خیمه حضرت ابوالفضل العباس (ع) است که اکنون ساختمان شده است.

از این مکان که می‌گذریم، دو ردیف طاق‌های هلالی کوچک مشاهده می‌شود که به یاد جهازهای شتران بر زمین مانده قافله کربلا ساخته شده است. پس از عبور از میان این هلال‌های کوچک، به سالن سرپوشیده و مدوری می‌رسیم که اتاق‌های کوچکی گرداگردش ساخته شده است. این سالن به تمامی این اتاق‌ها راه دارد. ساختمان وسیع وسط را خیمه حضرت ابا عبد الله (ع) معرفی می‌کنند و ساختمان‌های اطراف را به عنوان خیمه‌های اصحاب می‌شناسند. در درون سالن مدور وسط، دو محراب به نام‌های محراب امام حسین (ع) و محراب حضرت زین‌العابدین (ع) وجود دارد. محل خیمه حضرت زینب (س) نیز در مجاورت خیمه امام حسین (ع) نشان داده شده است.


147.jpg

این ساختمان یکی از اماکن زیارتی معروف کربلاست که مردم به قصد تبرک و زیارت به آن روی می‌آورند. بر بالای در خیمه‌گاه سنگ مرمری قرار دارد که این ابیات برآن نقش بسته است :

یازائرا خیم الحسین بکربلا طف فی جوانبها مع ساجم
فاذا وصلت الی خیام بنی الهدی اهل الفضائل من سلاله هاشم
واذکر ابالفضل المضرج بالدما و علی اکبر ثم القاسم
واذکرحسین السبط لما قد هوی فوق الصعیدو لایری من راحم

" ای کسی که به زیارت خیمه‌گاه حسین کربلا آمده‌ای ، با چشم گریان اطراف آن طواف کن
و هنگامی که به خیمه‌گاه خاندان هدایت و اهل فضیلت نسل بنی هاشم رسیدی، ابوالفضل (ع) خون آلود و علی اکبر و قاسم را به خاطر آور .
همچنین امام حسین (ع) را به یادآور که بر روی خاک افتاده و کسی به او رحم نمی‌کند."
در این خیمه‌گاه همه ساله روزهای دوازدهم و سیزدهم محرم عزای بزرگی توسط زنان شیعه برگزار می‌شود . این مراسم در نیمه شعبان و اربعین حسینی نیز برپا می‌شود.

238.jpg