به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از رادیو اربعین، همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به استان خوزستان، پایانه مسافری مرز شلمچه به بهره‌برداری رسید.

داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: عملیات احداث این پایانه از اوایل سال 94 آغاز شده است.

وی ادامه داد: در سالن جدید مسافری، 24 گیت و علاوه بر آن 20 گیت اضطراری خارج از سالن برای ایام اربعین حسینی پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: این سالن با احتساب یک شیفت کاری در هر روز، قابلیت سرویس‌دهی به 8 هزار مسافر را دارد که با این حساب در ایام اربعین با سه شیفت کاری و با استفاده از گیت‌های اضطراری، ظرفیت خدمت‌رسانی قریب به 50 هزار نفر در هر روز را دارد.

وضعیت گذرنامه‌های مفقودی!
افرادی که گذرنامه‌شان مفقود شده و قصد شرکت در راهپیمایی اربعین را دارند در مدت 5 روز گذرنامه جدید دریافت می‌کنند .

محمد بابایی جانشین ستاد اربعین ناجا گفت: برای این زائرانی که گذرنامه‌شان مفقود شده و در حالت عادی 6 ماه زمان می‌برد تا گذرنامه جدید صادر شود، در عرض 5 روز گذرنامه صادر می‌شود.

بابایی افزود: این گذرنامه‌ها با مهر یک بار خروج در اختیار زوار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: زائران اگر بلافاصله بعد از سفر زیارتی خود و قبل از 6 ماه دوباره قصد خروج از کشور را داشته باشند، باید برای طی کردن برخی مراحل محدود به اداره گذرنامه مراجعه کنند. در غیر این صورت اگر با فاصله 6 ماه از سفر زیارتی خود به کربلا، قصد خروج از کشور را داشته باشند مشکلی از این بابت نخواهند داشت چرا که سیستم بعد از 6 ماه به‌صورت خودکار این گذرنامه‌ها را 5 ساله فعال خواهد کرد.

بیش از 1 میلیون و 217 هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند
حمید محمدی جانشین رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام این خبر، گفت: از این تعداد فقط حدود 32 هزار نفر ویزایشان در حال اقدام است و بقیه ویزاها تا اکنون برای زوار صادر شده است.

معاون حج و عتبات افزود: همچنان 2300 دفتر زیارتی فعال است تا عزیزانی که هنوز برای گرفتن ویزا اقدام نکرده‌اند در این فرصت باقی مانده اقدام کنند.

بابایی در مورد وضعیت مزرهای سه‌گانه گفت: افرادی که از طریقه سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند با توجه به مرزهای تعیین شده به مرزها مراجعه کنند.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به ازدحام در مرز مهران از زواری که مرز خروجی آن‌ها مهران تعیین شده است خواهشمندیم در صورت امکان به سایر مرزها مراجعه کنند.

شایعه تکمیل ظرفیت مرز مهران
استاندار ایلام شایعه تکمیل ظرفیت مرز مهران را تکذیب کرد و گفت: تردد در مرز مهران ادامه دارد.

محمدرضا مروارید افزود: روال عادی در پایانه مرزی مهران بر قرار است و روزانه بیش از 150 هزار زائر از این مرز در حال تردد هستند و تا کنون بیش از 500 هزار زائر از این مرز وارد عراق شده‌اند.

بیمارستان صحرایی ایران در عراق دایر شد
بیمارستان صحرایی ایران به منظور خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مرکز استان «واسط» عراق راه‌اندازی شد.

«حسن دانایی فر» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق طی نشست خبری در حاشیه راه اندازی این بیمارستان، اقدام مذکور را بخشی از همکاری بین ایران و عراق برای خدمت‌رسانی به زائران حسینی عنوان کرد.

از سوی دیگر «جبار الیاسری» رئیس اداره بهداشت واسط نیز طی این نشست خبری راه‌اندازی این بیمارستان صحرایی را موجب بهبود خدمات رسانی به زائران حسینی برشمرد و گفت: این بیمارستان صحرایی شامل بخش‌های سی تی اسکن، دندانپزشکی، اتاق عمل و... می‌باشد و داروهای مختلف را ارائه خواهد کرد.

وی همچنین افزود که نزدیک به صد نفر از کادر پزشکی ایران در این بیمارستان صحرایی مشغول خدمت‌رسانی هستند.

قطار خرمشهر به شلمچه به صورت شبانه‌روزی و رایگان، به زائران خدمت‌رسانی می‌کند
مدیر راه آهن خرمشهر گفت: قطار مسیر خرمشهر به شلمچه به صورت شبانه روزی و رایگان زائران اربعین را تا مرز منتقل می‌کند.

غلامحسین فارسیان با بیان اینکه سرویس‌دهی این قطار به صورت شبانه روزی و رایگان است، افزود: قطار ریل باس تنها چهار ساعت از ساعت 24 تا 4 بامداد برای ریکاوری (رسیدگی و بررسی وضعیت) در ایستگاه خرمشهر متوقف می‌شود.

مدیر راه آهن قطار خرمشهر، زمان رفت و برگشت ریل باس را با احتساب زمان تخلیه و بارگیری مسافر 20 دقیقه اعلام کرد.

فارسیان به افزوده شدن 40 ران قطار چارتری در این روزها نیز اشاره و عنوان کرد: بنا به گفته مدیر کل راه آهن جنوب، 40 ران قطار فوق‌العاده چارتی در این روزها به ناوگان ریلی اضافه شده است.