به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایسنا، 23 زائری که دو روز پیش از مرز مهران بدون مشکل از ایران خارج شدند، در خاک عراق ویزای آن‌ها "جعلی" شناخته شد و پس از هشت ساعت معطلی به کشور بازگردانده شدند.

«حیدری» به نمایندگی از این زائران ماجرا را اینطور شرح داد: ما پنج خانواده هستیم که برای پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کردیم. برای گرفتن ویزای عراق هم از طریق یک آژانس زیارتی مجاز اقدام کردیم. ویزا یک هفته بعد از ارائه گذرنامه‌ها، از طریق سفارت عراق صادر شد. برنامه سفرمان هم طبق زمان‌بندی سازمان حج و زیارت آغاز شد. بدون هیچ مشکلی از مرز مهران عبور کردیم، اما در گِیت بازرسی خاک عراق، وقتی ویزاها را با اشعه UV چک کردند، گفتند که جعلی است.

وی ادامه داد: ما هشت ساعت در بدترین شرایط در نقطه صفر مرزی خاک عراق معطل شدیم. نه ما و نه مرزبان‌ها، زبان همدیگر را متوجه نمی‌شدیم، بعد از اینکه موضوع را به آژانس اطلاع دادیم پیگیری کردند که به ایران برگردیم تا وضعیت ویزا را مشخص کنند.

این زائر گفت: برای ما پنج خانواده شرایط خوبی نبود، چون احتمال داشت به خاطر جعلی بودن ویزا دستگیر شویم، بدون اینکه مقصر باشیم.

حیدری ادامه داد: آژانس، نماینده‌ای را برای پیگیری وضعیت ما به مرز مهران فرستاد و با کمک سازمان حج و مقامات کشورمان صدور دوباره ویزا از طریق کنسولگری عراق در مهران پیگیری شد.

در یک هفته اخیر این دومین‌ بار است چنین اتفاقی برای زائرانی رخ می‌دهد که ثبت‌نام از طریق سامانه سماح انجام شده و ویزای آن‌ها هم از نمایندگی‌های رسمی دولت عراق صادر شده است، اما با مشکل جعلی بودن روادید مواجه شده‌اند.

هفت زائر اصفهانی دیگر نیز به خاطر داشتن ویزای جعلی عراق از مرز شلمچه بازگردانده شدند و نپذیرفتن مسؤولیت این موضوع از سوی نماینده دولت عراق در ایران باعث شد آنها از پیاده‌روی اربعین بازبمانند.

ویزاهای جعلی از مبادی رسمی صادر شده‌اند
یک مقام مرتبط با موضوع با تایید اینکه گزارش‌هایی درباره صدور ویزاهای جعلی دریافت شده است، به ایسنا گفت: متاسفانه این ویزاها از "مبادی رسمی" در حال صدور است و شکل ظاهری آن قابل تشخیص نیست.

منابع آگاه از پیگیری این جریان توسط نهادهای کشور خبر داده‌اند تا حقوق مالی، جانی و شأن شهروندان ایرانی به مخاطره نیفتد.

گفتنی است طبق توافقی که انجام شده، ویزای عراق برای اربعین امسال، ٤٠ دلار قیمت گذاشته شده که در صورت برآورده شدن انتظار آنها برای سه میلیون زائر ایرانی، ١٢٠ میلیون دلار درآمد در کمتر از نیمی از ماه عاید آن‌ها خواهد شد.