به گزارش کرب‌و‌بلا، کتاب «زیارتگاه‌های عراق» تألیف مشترک احمد خامه‌یار و محمد مهدی فقیه بحرالعلوم شامل معرفی زیارتگاه‌های استان عراق است.

بر اساس این گزارش، این کتاب در دو جلد منتشر شده است که جلد اول آن به معرفی زیارتگاه‌های چهار استان زیارتی عراق (نجف، کربلا، بغداد و سامرا) و تاریخچه عتبات عالیات اختصاص دارد و در جلد دوم کتاب، زیارتگاه‌های سایر استان‌های عراق (شامل استان‌های اربیل، انبار، بابل، بصره، دهوک، دیالی، دیوانیه، ذی‌قار، سلیمانیه، کرکوک، مثنّی، میسان، نینوا و واسط) معرفی شده است.

این کتاب تا کنون جامع‌ترین پژوهشی است که در زمینه‌ زیارتگاه‌های کشور عراق منتشر شده است.

در این پژوهش در بررسی هر زیارتگاه تلاش شده است تا به محورهایی همچون شرح حال صاحب زیارتگاه، بررسی اعتبار و سند زیارتگاه، تاریخچه و توصیف معماری بنای زیارتگاه پرداخته شود.

در مجموع، در این کتاب بیش از 440 زیارتگاه معرفی شده است که مکان‌های مقدس شاخصی همچون بارگاه‌های ائمه شیعه (ع) و مساجد مقدس شیعه (نظیر مسجد کوفه و سهله)، مزارها و مقام‌های منسوب به پیامبران و امامان (ع)، مزارات فرزندان و نوادگان ائمه (ع)، مزارات صحابه رسول خدا (ص) و اصحاب ائمه (ع)، قبور علمای شیعه و اهل سنّت و نیز مزارات مشایخ مشهور تصوّف را شامل می‌گردد.

جلد اول کتاب زیارتگاه‌های عراق شامل 716 صفحه، و جلد دوم آن نیز شامل 532 صفحه در قطع وزیری است که در پایان هر جلد پیوست تصاویر زیارتگاه‌ها و نیز فهرست منابع عربی و فارسی درج شده است.

مراحل نگارش و آماده‌سازی این کتاب در پژوهشکده حج و زیارت انجام شده و چاپ آن نیز از سوی مؤسسه مشعر، وابسته به سازمان حج و زیارت، صورت گرفته است.

Iraq_shrines-1.jpg