به گزارش کرب‌وبلا به نقل از ایکنا، سعید اوحدی گفت: داعش از این عملیات دو هدف داشت. اول اینکه بعد از شکست‌های مفتضحانه اعلام موجودیت کنند که راه به جایی نخواهند برد و دوم به خیال خودشان بتوانند ترس، رعب و وحشت در میان زائران ایجاد کنند.

وی در تشریح نحوه انفجار تروریستی سامرا گفت: دو نفر از تروریست‌ها با کمربند انتحاری با یک دستگاه آمبولانس وارد پارکینگ خودروها شدند. یکی از نیروهای امنیتی که مخصوص زائران ایرانی بود به نام شهید «نذار سعید ضمیر» متوجه حرکت مشکوک آمبولانس‌ می‌شود و به تعقیب آن می‌پردازد که یکی از عوامل انتحاری از آمبولانس فرار می‌کند و دیگری خود را منفجر می‌کند.
 

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: آمبولانس در داخل پارکینگ منفجر می‌شود که در آنجا هیچ زائری حضور نداشت و فقط چند دستگاه اتوبوس آسیب دیدند و چهار راننده اتوبوس عراقی شهید شدند.

وی ادامه داد: نفر دوم انتحاری به فاصله دو دقیقه خود را به داخل جمعیتی کشاند که در حال فرار به سمت حرم بودند و در انتهای جمعیت خود را منفجر کرد که 132 نفر در مجموع مجروح شدند که 97 نفر ایرانی بودند.

انفجار سامرا تاثیری بر ثبت‌نام‌های اربعین نداشت
اوحدی با اشاره به حضور بلافاصله نیروهای ستاد سازمان حج و زیارت ایران پس از وقوع حادثه، گفت: پس از وقوع حادثه اولین گروه‌هایی که به آنجا رسیدند عوامل ستادهای سازمان حج و زیارت در کاظمین، نجف و هلال احمر ایران بود و هماهنگی‌ها با مسئولان عراقی انجام گرفت و با چهار فروند هلیکوپتر مجروحان به بیمارستان‌های کاظمین و بغداد منتقل شدند.

وی در ادامه گفت: این اتفاق هیچ تأثیری بر میزان ثبت‌نام‌ها و اشتیاق مردم در سفر به عتبات عالیات نداشته است. ریاست جمهوری کشورمان همان لحظه اعلام کردند که باید رفتن زائران به سامرا ممنوع شود که همان لحظه ممنوع شد و در اربعین نیز رفتن به سامرا ممنوع خواهد بود.
 

‌ بیمه زائران اربعین یک امر ضروری است/ وضعیت بیمه‌ای شهدای سامرا مشخص نیست
رئیس سازمان حج و زیارت با تأکید بر لزوم بیمه زائران اربعین، اظهار کرد: انفجار سامرا نشان داد که بیمه یک امر ضروری برای زائران است و از زائران درخواست داریم که به اطلاع‌رسانی رادیو اربعین و رسانه‌ها و نیز پیامک‌هایی که از طریق سامانه سماح ارسال می‌شود توجه جدی داشته باشند.

گفتنی است عزت الله حقیقتی مجری طرح بیمه اربعین نیز در خصوص پوشش بیمه‌ای شهدای حمله انتحاری اخیر سامرا اظهار داشت: این افراد آخرین گروهی بودند که از طریق شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی (شمسا) به عتبات مشرف شده بودند و فقط برخی از آنها تحت پوشش بیمه بوده‌اند.

وی افزود: چون گذرنامه این افراد موجود نیست بررسی‌ها برای رفع ابهامات ادامه دارد.

مجری بیمه اربعین تصریح کرد: پوشش بیمه‌ای اربعین از اول آبان ماه آغاز شده و تمامی افرادی که حق بیمه را پرداخت و ویزا اخذ کرده‌اند و افرادی که در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، تحت پوشش این بیمه هستند.