به گزارش کرب‌و‌بلا، سرهنگ علی قاسم‌پور اظهار کرد: توصیه می‌شود اگر فردی به هر نحو مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر یا روانگردان‌ها است، پیش از اعزام نسبت به درمان و باز پروری روحی و جسمی اقدام کند.

قاسم پور ادامه داد: هرکس تریاک و دیگر موادمخدر مذکور در ماده 4 ( ماده4: هر کس بنگ، چرس، گراس، تریاک، شیره، و سوخته‌ی تریاک را وارد کشور یا صادر کند یا تولید یا توزیع و یا خرید و فروش کند یا در معرض فروش قرار دهد با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد مذکور به مجازات‌ محکوم می‌شود) را خرید، نگهداری، مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد و تبصره‌های مختلف همان ماده به مجازات‌های بسیاری محکوم می‌شود.

وی تصریح کرد: جریمه نقدی و تا پنجاه ضربه شلاق، دو تا پنج سال حبس، محرومیت از انجام زیارت به مدت پنج سال و ممنوع الخروج شدن بین یک تا پنج سال از کشور، از جمله مجازات‌ها هستند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خوزستان در ادامه تشریح کرد: برخی از کشورهای عربی، قرص‌های اعصاب، فنوباربیتال، والیوم و غیره را مواد مخدر تلقی کرده و بر اساس قوانین، مانند مصرف‌کنندگان مواد مخدر با حاملان آنها برخورد می‌کنند.

حمل قرص متادون برای افرادی که مجوز پزشکی از سوی مراکز معتبر نداشته باشند، جرم تلقی شده و مجازاتی مشابه حمل مواد مخدر در پی دارد.

وی همچنین بیان داشت: همراه داشتن هرگونه داروی گیاهی مشکوک و شبیه به مواد مخدر، قرص‌های روان‌گردان مانند متادون، قرص‌های آرام‌بخش از قبیل انواع مسکن‌های حاوی کدئین، دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اکسازپام و لورازپام در عراق جرم تلقی شده و برای شخص خاطی مجازات به دنبال دارد.

سرهنگ قاسم‌پور تصریح کرد: حمل قرص متادون برای افرادی که مجوز پزشکی از سوی مراکز معتبر نداشته باشند، جرم تلقی شده و مجازاتی مشابه حمل مواد مخدر در پی دارد.

وی عنوان کرد: دولت عراق در سال‌های اخیر مبادی ورودی خود را به آخرین امکانات کنترلی و حفاظتی مجهز کرده و با بهره گیری از کادر متخصص در چهره زنی، مبادرت به شناسایی زائرین معتاد و جستجوی بار همراه آنان می‌کند.

قاسم‌پور اظهار کرد: بازداشت هریک از مرتکبان جرایم ذکر شده تابع محدودیت سنی و جنسیت نبوده و به صرف کشف مواد مخدر، فرد حامل آن بازداشت (در برخی موارد افراد با سن بالای 80 سال نیز بازداشت شده‌اند) و مراحل دادرسی و محاکمه با قاطعیت و بدون حضور وکیل انجام شده و زائران به حبس‌های طولانی مدت محکوم گشته و امکان اعتراض و تجدیدنظر در رای صادره وجود ندارد.

سرهنگ قاسم‌پور تاکید کرد: شرایط زندان‌های عراق به دلیل عدم برخورداری از امکانات رفاهی و بهداشتی در بدترین وضعیت ممکن قرار داشته به طوری که دسترسی به بدیهی‌ترین امور بهداشتی، درمانی و تماس و ملاقات با بستگان وجود ندارد. بنا‌بر‌این توصیه می‌شود زائرین برای رفاه خود و اطرافیان به نکات توصیه شده توجه ویژه داشته باشند.

وی در پایان گفت: امید است با مطالعه و به‌کار بستن تذکرات، دیگر شاهد دستگیری و بازداشت زائران به دلیل حمل مواد مخدر چه در ایران و چه در عراق، نباشیم.