به گزارش کرب‌وبلا به نقل از رادیو اربعین، سازمان حج و زیارت بار دیگر از هموطنانی که می‌خواهند در راهپیمایی اربعین شرکت کنند خواست تا در فرصت محدود باقی مانده برای ثبت‌نام و تحویل مدارک به دفاتر مجاز مراجعه کنند.

در همین زمینه و برای اطلاع از آخرین آمار ثبت‌نام در سامانه سماح، حمید محمدی در گفت‌و‌گو با رادیو اربعین گفت: تا این لحظه 170 هزار نفر در سامانه سماح برای اربعین ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: همان‌طور که قبلا هم گفته شد 2300 دفتر برای ثبت‌نام و ارائه مدارک در خدمت زائران هستند و تا به این لحطه بیش از 600 هزار روادید صادر شده است.

محمدی در پایان در خصوص آخرین مهلت ثبت‌نام در سامانه سماح گفت: با توجه به فعالیت دفاتر و کنسولگری‌های عراق تا 28 آبان احتمالا این سامانه تا دو یا سه روز قبل از این زمان فعالیت خواهد کرد.

اتباع خارجی در صورت داشتن مدارک لازم برای خروج با مشکل مواجه نمی‌شوند!
ذوالفقاری، رئیس ستاد اربعین کشور گفت: زائران اربعین حسینی هر چه سریع‌تر برای دریافت ویزا اقدام کنند، چرا که صدور ویزا فقط تا 28 آبان امکان پذیر خواهد بود.

وی تأکید کرد: سال گذشته امکان خروج اتباع خارجی ساکن ایران از مرزها وجود نداشت که خوشبختانه امسال با هماهنگی‌های صورت گرفته، طرف عراقی اجازه صدور ویزا و روادید برای اتباع خارجی مجاز ساکن ایران را داد.

ذوالفقاری با انتقاد از اقدام افرادی برای ورود غیر قانونی از مرزها، گفت: متاسفانه با وجود تأکیدات فراوان شاهد بودیم که برخی توسط کامیون‌های حل بار اقدام به خروج از مرزها کردند که بلافاصله دستگیر و به داخل کشور برگردانده شدند. لذا از زائرین عزیز خواهش می‌کنیم با در اختیار داشتن تمامی مدارک لازم به مرزها مراجعه کنند. چرا که این نوع خروج از مرزها به هیچ وجه شایسته زائران امام حسین (ع) نیست.

خروج 180 هزار نفر از مرزهای سه گانه تا به این لحظه
گودرزی، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین گفت: طبق آخرین آمار تا به این لحظه حدود 83 هزار نفر از مرز مهران، 86 هزار نفر از مرز شلمچه و 45 هزار نفر از مرز چذابه و همچنین 3500 نفر از مرز هوایی عازم کشور عراق شده اند.

ایران و عراق تفاهم‌نامه همکاری‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات امضا کردند
محمود واعظی، وزیر ارتباطات، پس از امضای این تفاهم نامه گفت: کار فشرده‌ای در زمینه کنگره جهانی اربعین و اقدام مشترک تا سال آینده در نظر گرفته شده است که نتیجه آن امضای این تفاهم نامه بود.

وی با اشاره به اهمیت اربعین، گفت: مردم و زائرین با توجه به سال‌های گذشته نگرانی در خصوص ارتباط با ایران یا سایر زائران در عراق دارند که با همکاری بسیار نزدیک با طرف عراقی و اپراتورهای عراقی امیدواریم ارتباطات در ایام اربعین به خوبی برقرار شود.

وی در مورد این تفاهم نامه گفت: تصمیم گرفته شد ارتباط مستقیم صوتی و دیتا بین دو کشور برقرار شود. چرا که در گذشته این ارتباطات از طریق کشورها و اپراتورهای اروپایی انجام می‌شده و امیدواریم با وارد شدن در این مرحله سرعت و کیفیت ارتباط بهتری را در ایام رابعین شاهد باشیم.

واعظی ادامه داد: نقاط اتصال مرزی کشور به 6 نقطه افزایش یافته است و همچنین در مسیرها تا مرز ایران و عراق پوشش موبایل جاده‌ای به طور کامل برقرار است.

وی ادامه داد: قرار شد تا یک ماه آینده اتصال فیبر نوری بین شیب و چذابه نیز برقرار شود.

واعظی همچنین از توزیع سیم‌کارت‌های عراقی در ایران خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه رومینگ مستقیم بین اپراتورها خواهد بود.

قطار ترکیبی تهران_کربلا امروز راهی کربلا می‌شود/ قطار تهران-کربلا بعد از اربعین هم جهت تردد زائران فعالیت خواهد کرد
میرحسن موسوی، معاون مسافری راه‌آهن با اعلام این خبر گفت: برای رفاه حال زائرین، امروز 18 آبان ساعت 15:30 اولین قطار ترکیبی تهران _کربلا راه اندازی می‌شود.

موسوی تشریح کرد: مسافران با قطار 6 تخته متعلق به سازمان راه‌آهن ایران تا شلمچه را طی می‌کنند و بعد از انجام تشریفات گمرکی در شلمچه حدود 35 کیلومتر را با اتوبوس تا ایستگاه راه‌آهن بصره طی می‌کنند و از آنجا به بعد 480 کیلومتر را توسط سازمان راه‌آهن کربلا طی خواهند کرد.

وی از ادامه فعالیت این قطار بعد از ایام اربعین خبر داد و گفت: بعد از اربعین هر هفته سه‌شنبه این قطار جهت تردد زائرین عازم کربلا خواهد شد.

نرم افزار وصال ویژه راهپیمایی اربعین رونمایی می‌شود
امروز طی مراسمی از سامانه وصال ویژه راهپیمایی اربعین رونمایی می‌شود.

به گفته سهیل عیوض‌خوانی طراح این نرم افزار، زائرین اربعین می‌توانند به کمک این نرم افزار موبایلی، آخرین اخبار و اطلاعات از مسیر‌ها و خدمات پیاده‌روی اربعین را دریافت کنند.

وی افزود: هدف این نرم افزار مدیریت و سامان‌دهی خدمات اربعین است.

وی ادامه داد: بطور مثال زائران بر اساس موقعیت خودشان اطلاعات مکان محوری که در طی مسیر وجود دارد مثل موکب‌ها، عمودها، هتل ها و .. را از طریق این سیستم جستجو کنند و برنامه‌ریزی سفر را بهتر انجام دهند.

عیوض‌خانی در ادامه اظهار داشت: زائرین می‌توانند یا استفاده از این نرم افزار آخرین اطلاعات را به مسئولان ستاد اربعین ارسال کنند.