به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایکنا، سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر اعلام کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که در بیمارستان‌های عراق وجود دارد افرادی که نیاز به انجام دیالیز دارند نباید در ایام اربعین به عراق سفر کنند.

وی تصریح کرد: از یک ماه پیش وزارت بهداشت (الصحه) عراق طی نامه‌ای اعلام کرده است که امکان ارائه خدمات دیالیز در بیمارستان‌های عراق بسیار محدود است و این امکان را نمی‌توان برای زائران فراهم کرد.

مرعشی اضافه کرد: پیاده‌روی اربعین به تمامی کسانی که توان انجام یک راهپیمایی طولانی را ندارند توصیه نمی‌شود، چرا که در روزهای نزدیک به اربعین حسینی اتوبان نجف به کربلا کاملاً توسط جمعیت قفل می‌شود و امکان استفاده از ماشین نیست تا زائرانی که دچار خستگی و یا از پا افتاده شده‌اند و یا به هر دلیلی توانایی راه پیمایی ندارند را به کربلا منتقل کنند.

وی با تأکید بر اینکه امکان انتقال این افراد با آمبولانس هم به کربلا وجود ندارد، گفت: افرادی که بیماری قلبی، ریوی و ... دارند و این توان را در خود نمی‌بینند که به مدت طولانی پیاد‌ه‌روی کنند بهتر است در یک فرصت دیگر که جمعیت کمتر و ارائه امکانات بیشتر است به عتبات عالیات سفر کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با اشاره به اینکه سال گذشته در مسیر پیاده‌روی اربعین مادری فرزند خود را به دنیا آورد، گفت: عدم حضور بانوان باردار و افرادی که بیماری‌های سختی مانند سرطان و ... دارند در چنین مراسم‌هایی باید فرهنگ‌سازی شود. ائمه (ع) هر زمانی می‌توانند شفا دهند و این محدود به اربعین نیست حتی از راه دور و زیارت از راه دور هم می‌توان از ائمه شفاع طلب کرد و یا در فرصت مناسب‌تری که ازدحام جمعیت میلیونی نیست به عتبات مشرف شد.

مرعشی در پاسخ به این سؤال که در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای مجروحان ایرانی چگونه درمان خواهند شد، اعلام کرد: سیاست کلی هلال احمر و مرکز پزشکی حج و زیارت این است که در صورت نیاز به بستری شدن در بیمارستان، مجروحان و بیماران ایرانی به سرعت به ایران منتقل و در بیمارستان‌های ایران درمان شوند چرا که بیمارستان‌های کربلا کفاف تعداد زائران را ندارند. سال گذشته نیز 16 بیمار نیازمند بستری با یک اتوبوس آمبولانس به کشور منتقل شد.