به گزارش کرب‌وبلا به نقل از فارس، محمود واعظی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده گفت: با توافق صورت گرفته مقرر شد تعرفه تماس بین‌المللی بین ایران و عراق 50 درصد نسبت به روزهای عادی کاهش یابد که این کاهش تعرفه از صبح فردا به مدت یک ماه اجرا می‌شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به افزایش یک خط ارتباطی جدید بین ایران و عراق، گفت: تاکنون از 5 نقطه بین دو کشور ارتباط مستقیم برقرار بود که اکنون به 6 نقطه افزایش خواهد یافت که با این اقدام، سیگنالینگ کافی برای برقراری ارتباط وجود خواهد داشت.

وی همچنین از افزایش ظرفیت ارتباط ایران و عراق از مسیر مهران از 64 لینک E1 به 128 لینک E1 خبر داد.

به گفته واعظی، 2 سال پیش ارتباطات بین ایران و عراق در اروپا مبادله می‌شد که سال پیش با ایجاد ارتباط مستقیم این مسیر کوتاه شد.

وی همچنین از تدوین نقشه راه ارتباطی بین ایران و عراق خبر داد و گفت: با توجه به رفت‌و‌آمدهای دائمی شهروندان دو کشور برای زیارت در مناسبت‌های مختلف، تصمیماتی برای افزایش کیفیت سرویس‌دهی اتخاذ خواهد شد.

تسهیلات سیم‌کارت‌های ایرانی و عربی
در این دیدار، همچنین محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به کاهش تعرفه تماس از سیم‌کارت‌های ایرانی به کشور عراق به هر دقیقه 550 تومان که قبلا اتخاذ شده بود، گفت: با تصمیم امروز، تماس از عراق به ایران نیز دقیقه‌ای حدوداً 550 تومان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: دریافت پیامک در کشور عراق رایگان است و ارسال پیامک، بسته به توافق اپراتورهای ایرانی با عراقی، قیمت‌های متفاوتی خواهد داشت.

توصیه می‌شود زائران برای تماس با ایران از سیم کارت ایرانی استفاده کنند.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تسهیلات اپراتورهای عراقی برای کاهش هزینه دیتای سیم‌کارت‌های عراقی گفت: به طرف عراقی اعلام کرده‌ایم که متوسط قیمت هر گیگ اینترنت موبایل در ایران پنج هزار تومان معادل 2 دلار است، اما تعرفه اینترنت موبایل سیم‌کارت‌های عراقی نسبت به ایران زیاد است و تسهیلاتی را برای زائران ایرانی در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: اپراتورهای عراقی اعلام کردند که برای زائران ایرانی تسهیلاتی درنظر گرفته‌اند که شامل 10 دقیقه مکالمه رایگان با ایران و دقایقی مکالمه رایگان داخل عراق است و درباره اینترنت موبایل نیز در صورت امکان تسهیلاتی را درنظر خواهند گرفت.

جهرمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه برای زائران ایرانی استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی به صرفه‌تر است یا سیم‌کارت عراقی، گفت: وزارت ارتباطات هیچ‌گاه به مردم استفاده از خدمتی را اجبار نمی‌کند، اما بر اساس تجربه توصیه می‌کنیم که برای تماس با ایران از سیم کارت ایرانی و برای تماس عراق به عراق از سیم‌کارت عربی استفاده کنند.

در این دیدار همچنین وزیر ارتباطات عراق از کاهش زمان فعال‌سازی سیم‌کارت‌های عراق خبر داد و گفت:‌ سال پیش متوسط زمان انتظار برای فعال شدن سیم‌کارت 14 دقیقه بود که امسال به 1 دقیقه کاهش یافته است.