به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از رادیو اربعین، امکان تردد 24 ساعته زائران اربعین از مرز بین‌المللی مهران فراهم شد.
بر اساس این گزارش سردار یاری، فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به آخرین تمهیدات برای تردد زائران اربعین، گفت: حوزه انتظامی آماده تأمین امنیت زوار در مسیر است.
وی با اشاره به افزایش تعداد گیت‌ها در مرز مهران، افزود: جمع گیت‌ها در مرز مهران به 93 عدد رسیده و همچنین ظرفیت ورود و خروج 150 هزار نفر زائر در هر روز در این مرز فراهم شده است.
در ادامه سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا از بکارگیری 1200 نیروی کمکی و بیش از 500 تیم عملیاتی برای روان‌سازی ترافیک اربعین خبر داد و گفت: نیروهای عملیاتی از 20 آبان در محورهای منتهی به سه مرز استان‌های ایلام و خوزستان مستقر می‌شوند.

مرز شلمچه به طور رسمی به روی زائران اربعین حسینی باز شد
فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه بازدید از پایانه مسافری شلمچه از پایش تصویری راه‌های منتهی به مرز خبر داد و گفت: ورود زائران غیر ایرانی از مرز شلمچه پیش‌بینی شده است.
سردار اشتری ادامه داد: همچنین برای اتباع خارجی گیت‌ها و سالن‌های جدا فراهم شده است.

عوارض خروج از مرز از زائرین گرفته نخواهد شد
سید علی موسوی، دبیر ستاد اربعین حسینی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: از 15 آبان تا 5 آذر به مدت 20 روز عوارض خروج از مرز شلمچه که 125 هزار ریال است از زائران اربعین حسینی اخذ نمی‌شود.
وی افزایش ظرفیت پارکینگ خودروها در مرز شلمچه از 25 هکتار به 75 هکتار را از دیگر اقدامات ستاد اربعین اعلام کرد و گفت: این پارکینگ‌ها ظرفیت پذیرش 40 هزار خودرو را دارند.

کاهش قیمت تعرفه‌ها و رومینگ برای مکالمه و پیامک و اینترنت همراه در ایام اربعین
شرکت ارتباطات سیار ایران تاکید کرد: تعرفه رومینگ برای مکالمه و پیامک و اینترنت همراه مشترکان این شرکت با هماهنگی که با 60 اپراتور مهم در 43 کشور صورت گرفته، کاهش یافته است.

امکان تردد 24 ساعته زائران اربعین از مرز بین‌المللی مهران فراهم شد.

فریبرز پاکزاد همچنین از تخفیف ویژه رومینگ در ایام اربعین خبر داد و گفت: هم‌اینک قیمت تعرفه مکالمات از طریق شرکت ارتباطات سیار در مقایسه با سیم کارت‌های عراقی کم‌تر است.
پاکزاد ادامه داد: از طریق سامانه پیامکی 8070 با ارسال نام کشور امکان دریافت تعرفه روز وجود دارد.

طرح حریم پاک/ حضور پزشکان در مسیر پیاده‌روی اربعین
بیش از هزار جوان ایرانی مسیر پیاده روی نجف تا کربلا را نظافت می‌کنند.
داوطلبان با نام پویش مردمی حریم پاک، در 30 پایگاه ایجاد شده در مسیر 80 کیلومتری نجف تا کربلا خدمت‌رسانی خواهند کرد.
متین شریفی، دبیر طرح حریم پاک در خصوص این طرح گفت: در این پایگاه‌ها کیسه‌های زباله تجزیه پذیر بین زائران توزیع خواهد شد.

متین شریفی افزود: امسال طرح حریم پاک با سازماندهی یک گروه متشکل از 120 پزشک در مسیر پیاده‌روی به معاینه و درمان زائران می‌پردازند، علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به harimpak.ir مراجعه کنند.

تسهیلات دانشجویی بدون کارمزد در اختیار زائرین اربعین قرار خواهد گرفت
ذوالفقار یزدان مهر، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اعلام این خبر که به دانشجویان متقاضی سفر به عتبات عالیات تا 7 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود، گفت: این وام هیچ کارمزدی ندارد و مانند سایر وام‌ها بازپرداخت آن پس از فراغت از تحصیل خواهد بود.
یزدان مهر افزود: متقاضیان این وام باید از چهارشنبه 26 آبان ماه با مراجعه به ادارات رفاه دانشجویان دانشگاه و ارائه تصویر فیش واریزی، روادید و بیمه این تسهیلات را دریافت کنند.

بدون گذرنامه، روادید و بیمه زائران حق خروج از کشور را نخواهند داشت
حمیدرضا گودرزی سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به وجود برخی محدودیت‌ها و ملاحظات در سال 94 افزود: سال پیش برخی محدودیت‌ها و ملاحظاتی وجود داشت و نهایتا با هماهنگی با کشور عراق به این نتیجه رسیدیم که برخی افرادی که مشکل روادید ندارند امکان خروج از کشور و ورود به عراق را داشته باشند.

مردم در صورت بروز مشکل در رابطه با روند ثبت‌نام و یا صدور روادید و گذرنامه می‌توانند مشکلات خود را به سامانه پیامکی 30007773 سامانه ستاد اربعین در وزارت کشور پیامک کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه امسال این موانع رفع شده است و به هیچ وجه اجازه خروج بدون روادید، گذرنامه و بیمه داده نخواهد شد.
وی با تأکید بر لزوم بیمه شدن زائران، افزود: ورودی بیمارستان عراق 80 دلار است که هزینه بسیار بالایی است لذا با بیمه شدن زائرین بیمه همه این کارها را تقبل می کند.

روادید گروهی باید ممهور شود
کریمی رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه گفت: در دو روز گذشته سفری به مرز مهران و همچنین نمایندگی عراق در کرمانشاه داشتیم تا از نزدیک در روند کارها قرار بگیریم.
وی ادامه داد: وضعیت نسبت به سال‌های گذشته بسیار بهبود یافته است. همچنین نمایندگی عراق در کرمانشاه با سرعت بسیار بالایی در حال خدمت رسانی است.
کریمی در ادامه با اشاره به سامانه پیامکی ستاد اربعین در وزارت کشور گفت: مردم در صورت بروز مشکل در رابطه با روند ثبت‌نام و یا صدور روادید و گذرنامه می‌توانند مشکلات خود را به سامانه پیامکی 30007773 سامانه ستاد اربعین در وزارت کشور پیامک کنند.
کریمی اظهار داشت: مطلب بعدی در اتباط با افرادی است که روادید گروهی دریافت می‌کنند. سفارت عراق تصمیم گرفته است برای جلوگیری از صدور روادید جعلی روادید گروهی را با یک مهر پرسی ممهور کند. بنابراین لازم است کسانی که تا به امروز اقدام به دریافت روادید گروهی کرده بودند برای ممهور کردن این روادید به دفاتر مجاز مراجعه کنند.
وی در پایان تأکید کرد: این کار باعث می‌شود بنا به هر دلیلی اگر زائری از کاروانش جدا افتاد و یا تصمیم به سفر انفرادی گرفت با مشکل مواجه نشود.

اعلام آماده باش به دانشگاه‌های علوم پزشکی استان ایلام و خوزستان
حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت خبر داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی ایلام و خوزستان در زمینه کنترل بیماری‌های عفونی و واگیردار برای راهپیمایی اربعین به حالت آماده باش در آمدند.
هاشمی افزود: در مرزهای شلمچه و مهران آمبولانس هوایی مستقر شده است.
وی همچنین گفت: در خصوص مسائل بهداشتی برنامه‌های مفصلی برای نظارت بر عرضه آب آشامیدنی و تغذیه زائران در نظر گرفته شده است.