به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از رادیو اربعین٬ سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از دیروز 120 هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌‌اند و تا کنون شمار ثبت‌نام کنندگان به مرز 850 هزار نفر رسیده است.
وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به هماهنگی توسط 12 دفتر موقت کنسول‌گری و 4 دفتر ثابت کنسول‌گری که از طرف کشور عراق مسئولیت صدور ویزا دارند و با توجه به هماهنگی‌های انجام شده توسط وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تمامی این ویزاها به موقع صادر شوند و هیچ زائری از این سفر معنوی محروم نشود.
رئیس کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین همچنین از تمهیدات جدید برای زائران در روند ثبت نام و صدور روادید خبر داد و افزود: با توجه به استقبال کم نظیر زائران اربعین، تمهیدات جدیدی پیش‌بینی شده است تا فرایند ثبت‌نام و تحویل مدارک در یک زمان در دفاتر زیارتی مجاز توسط زائرین انجام شود.

مرزهای مهران، شلمچه و چذابه به طور کامل تحت کنترل است.

اوحدی افزود: با توجه به مصوبات ستاد مرکزی اربعین و کمیته تسهیلات ویژه اعزام کاروانی، با هماهنگی که با نیروی مقاومت بسیج و سپاه داشتیم و با همکاری مجمع راهیان نور و وزارت راه، برنامه اعزام کاروانی را برای آن دسته از زائرینی که هنوز اقدام به تهیه وسیله حمل‌و‌نقل به سمت مرزها نکرده‌اند، فراهم کردیم. لذا پیامکی از طریق سامانه سماح به سرگروه‌ها فرستاده شده تا این مورد هم برای اعزام کاروانی تسهیل شود.

صدور روادید زائران اربعین تا 28 آبان تمدید شد
ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد به دلیل استقبال زائرین زمان صدور روادید و ثبت‌نام در سامانه سماح تمدید شد.
همچنین گفته می‌شود تمامی زائرانی که خارج از مجموعه سماح ویزای خود را دریافت کرده‌اند می‌توانند بدون پرداخت حق کارگزاری، اطلاعات خود را در این سامانه درج کنند و فقط با پرداخت هزینه بیمه و خدمات درمانی از این خدمات بهره‌مند شوند.
گفتنی است زائرین اربعین می‌توانند انتقادات، پیشنهادات و سوالات خود را از طریق شماره پیامک 30007773 با این ستاد در میان بگذارند.

عبور اتباع خارجی فقط از مرز شلمچه ممکن است/ امنیت مزرها به طور کامل بررسی می‌شود
فرمانده نیروی انتظامی گفت: مرزهای مهران، شلمچه و چذابه به طور کامل تحت کنترل است.
سردار حسین اشتری با هشدار به گروه‌های تروریستی اظهار کرد: نیروی انتظامی به عنوان ارگان تأمین امنیت با هماهنگی سایر نیروهای مسلح، تمهیدات لازم برای تأمین امنیت مرزها و زائرین اربعین حسینی را در دستور کار دارد.
وی افزود: حدود یک میلیون گذرنامه در 40 روز گذشته برای زائران اربعین حسینی صادر شده است که در مقایسه با پارسال 74 درصد افزایش یافته است.
فرمانده نیروی انتظامی که برای بررسی اقدامات صورت گرفته در مرز مهران به ایلام سفر کرده بود، تصریح کرد: در مرزها به هیچ عنوان امکان صدور ویزا و گذرنامه وجود ندارد.

قبل از ورود به شهرهای مرزی کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد و در صورت ناقص بودن مدارک، افراد برگشت داده خواهند شد.

سردار اشتری همچنین از آمادگی مرزهای سه‌گانه برای پذیرش زائران اربعین حسینی خبر داد و گفت: در تلاشیم تا خلاهای موجود در مرزها را در چند روز آینده رفع کنیم. مشکلات مسیرهای حادثه‌خیز تا حد ممکن مرتفع شده است.

اشتری در ادامه عنوان کرد: ادارات گذرنامه پلیس به صورت 24 ساعته پاسخگوی مراجعین هستند و در کم‌تر از 72 ساعت گذرنامه‌ها را تحویل متقاضیان خواهند داد. همچنین صدور ویزا و گذرنامه حتما در شهرهای مبدا صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: قبل از ورود به شهرهای مرزی کنترل‌های لازم صورت می‌گیرد و در صورت ناقص بودن مدارک، افراد برگشت داده خواهند شد.

سردار اشتری در ادامه با اشاره به این موضوع که تردد اتباع خارجی از خاک ایران به عتبات عالیات در اربعین فقط از مرز شلمچه امکان پذیر است، افزود: مسیری مختص اتباع خارجی در نظر گرفته شده و تسهیلات لازم برای آن‌ها پیش‌بینی شده است.


ظرفیت ناوگان ریلی در ایام اربعین افزایش می‌یابد/ زائران از تهیه بلیط هواپیما در عراق خودداری کنند

سید حسن موسوی معاون مسافری شرکت راه‌آهن از افزایش ناوگان‎های ریلی در ایام اربعین خبر داد و گفت: در حال بررسی هستیم تا از تهران و قم و حتی سایر شهرها قطارهای فوق العاده به خرمشهر را فراهم کنیم.
در ادامه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به چندین گزارش از صدور بلیط جعلی در آژانس‌های مسافرتی عراق گفت: توصیه می‌شود زائران، بلیط هواپیمای خود را از ایران تهیه کنند.

خودروهای امدادرسانی در دسترس زائرین خواهد بود
تابلوهای راهنما و خودروهای ارتباطی برای امدادرسانی به زائران اربعین تدارک دیده شده است که در صورت بروز مشکلات برقراری ارتباطات تلفنی، زائران برای دسترسی به امدادرسانی از این طریق اقدام کنند.
رئیس پلیس کربلا گفت: نیروهای امنیتی تعدادی گروه مظنون به عملیات تروریستی را در چهارچوب طرح امنیتی اربعین دستگیر کردند.
وی همچنین گفت: بازرسی امنیتی با هدف حفاظت از میلیون‌ها زائر اجرا خواهد شد.

 

چرا باید برای پیاده‌روی اربعین شعار انتخاب کرد
احمدی نماینده بعثه مقام معظم رهبری و رئیس کمیته فرهنگی آموزشی ستاد اربعین در خصوص برنامه‌های این کمیته گفت: با توجه به اینکه شعار برای یک حرکت عظیم مثل اربعین جهت‌دهنده کار و نشان‌دهنده هدف و مسیر اصلی است، قطعا باید این حرکت دارای شعار خاصی باشد.
احمدی در خصوص شعار امسال تصریح کرد: با بیش از 100 تن از شخصیت‌های علمی از دانشگاه و حوزه برای انتخاب شعار اربعین امسال مشورت شد و در نهایت شعار «انی احامی ابدا عن دینی» (من از حمایت از دینم دست بر نمی‌دارم) از قمر بنی‌هاشم که هم شعار حماسی است و هم بیان کننده هدف نهضت سیدالشهدا است، انتخاب شد.

 

وضعیت حضور خبرنگاران در پیاده‌روی اربعین
محمد علی انوشه مسئول کمیته اطلاع‌رسانی و فضای مجازی اربعین در عراق گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با ارگان‌ها و نهادهای کشور عراق داشته است بیش از 350 خبرنگار و برنامه‌ساز خارجی، حضور میلیونی زائرین را مخابره خواهند کرد.

ندوشن ادامه داد: این اتحادیه در 7 مسیر اصلی راه‌های ارتباطی و تجهیزات مورد نیاز را برای مخابره اخبار و تصاویر در اختیار خواهند داشت.

وی تصریح کرد: بیش از 40 دوربین در حرم‌های مطهر نصب شده تا شور و شعور زائران در کربلای معلا را مخابره کنند.

تردد اتباع خارجی از خاک ایران به عتبات عالیات در اربعین فقط از مرز شلمچه امکان پذیر است.

ندوشن با اشاره به تامین ده روزه امکانات ارتباط زنده در عراق، گفت: تامین امکانات و تجهیزات پخش زنده به مدت ده روز از دیگر فعالیت‌های اتحادیه است. همچنین برای تصویربرداری هوایی پیش‌بینی‌ها‌یی صورت گرفته است.

ندوشن در پایان به این مساله اشاره کرد که خبرنگارانی از کشورهای انگلیس، آمریکا، هند، کلمبیا، ترکیه، چین، بحرین، عربستان، مصر، سوریه، لبنان، کویت، پاکستان و چندین کشور دیگر برای حضور در کربلا در سامانه اعزام کمیته اطلاع‌رسانی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند و نیز ده‌ها برنامه مستند و گزارش تصویری تهیه شده برای پخش از شبکه‌ها در اختیار گزارشگران خارجی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است مخاظبان می‌توانند با سامانه پیامکی 30000955 و شماره 22652776 با رادیو اربعین در ارتباط باشند.