به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از روابط عمومی ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از 450 شرکت‌کننده در راهپیمایی اربعین سال گذشته (افراد بالای 15 سال در 31 استان کشور) نظرسنجی کرده است.

بر اساس یافته‌های این تحقیق، 57 درصد از پاسخگویان اعلام کردند که اولین بار است در راهپیمایی اربعین شرکت کرده‌اند. 58.4 درصد از پاسخگویان نیز اعلام کرده‌اند که به جز راهپیمایی اربعین، قبلا برای زیارت به عتبات عالیات مشرف شده‌اند.

11.3 درصد از پاسخگویان مسیر هوایی را برای تشرف به این سفر انتخاب کرده بودند که از این میان، 39.1 درصد در فرودگاه مشکل خاصی نداشته‌اند و 88.7 درصد از پاسخگویان از طریق زمینی به این سفر مشرف شده‌اند.

یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در بازگشت نیز به همین میزان مشابهت وجود داشته است.

همچنین از میان کسانی که زمینی به این سفر مشرف شده بودند، 48.4 درصد با وسیله شخصی خود و 51.6 درصد با وسایل عمومی سفر کرده‌اند که 49.8 درصد از پاسخگویانی که از وسیله نقلیه عمومی برای این سفر از شهر خود تا مرز استفاده کرده بودند رضایت زیاد و بسیار زیادی داشته‌اند.

رضایت زائران اربعین از عراقی‌ها بیش از ایرانی‌هاست.

در قسمت دیگری از این نظرسنجی، توزیع پاسخگویان بر حسب مسیر راهپیمایی مورد ارزیابی قرار گرفت که طبق نتایج به دست آمده به ترتیب 70.8 درصد از پاسخگویان مسیر مهران، 19 درصد مسیر چذابه، 7.8 درصد مسیر شلمچه و 1.6 درصد مسیر خسروی را برای مسیر راهپیمایی انتخاب کردند و همچنین 70.3 درصد از پاسخگویان از مرز مهران، 17.8 درصد از مرز چذابه، 10.5 درصد از مرز شلمچه، 1.3 درصد از مرز خسروی وارد کشور شده‌اند.

در سوالات دیگری از پاسخگویان درخصوص رضایت از حمل‌ونقل در کشور عراق (از مرز تا شهرهای زیارتی و بالعکس) نظرخواهی شده است که 36.4 درصد از پاسخگویان وضعیت حمل‌ونقل از مرز ایران تا شهرهای زیارتی را خوب و خیلی خوب ارزیابی نموده‌اند و 34.7 درصد رضایت متوسط داشته‌اند. در همین راستا 34.7 درصد از پاسخگویان میزان رضایت خود از وضعیت حمل‌ونقل از شهرهای زیارتی تا مرز ایران را متوسط و 31.2 درصد خوب و خیلی خوب اعلام کرده‌اند. همچنین 44 درصد از پاسخگویان میزان هزینه‌های این سفر را متوسط و 46.4 درصد آن را زیاد و خیلی زیاد توصیف کرده‌اند.

67.9 درصد از زائران گذرنامه خود را قبل از راهپیمایی اربعین دریافت کرده بودند، 91.7 درصد از پاسخگویان برای تشرف به کربلا برای حضور در راهپیمایی اربعین ویزا گرفته بودند و همچنین 84.3 درصد از پاسخگویان فرایند دریافت ویزا را آسان تلقی نموده‌اند.

یکی دیگر از محورهای مورد پرسش این نظرسنجی حضور در سایر شهرهای زیارتی بوده است که پاسخگویان به صورت چند پاسخی می‌توانستند پاسخ خویش را ارائه دهند. در این میان 99.3 درصد از پاسخگویان به نجف اشرف، 45 درصد به کاظمین و 68.8 درصد به سامرا مشرف شده‌اند.

یکی دیگر از محورهای مورد پرسش در این نظرسنجی ارزیابی پاسخگویان از مدیریت سفر بود. بنابر نتایج نظرسنجی، میزان 90.8 درصد رضایت خود را از پذیرایی مردم عراق خوب و خیلی خوب ارزیابی نموده‌اند، 60.5 درصد از پاسخگویان عملکرد نیروهای ایرانی در ساماندهی زائرین را خوب و خیلی خوب ارزیابی کرده‌اند و 63 درصد از پاسخگویان به مقدار زیاد از مدیریت مرزها توسط مسئولین کشور در هنگام خروج اعلام رضایت نموده‌اند. 59.4 درصد ساماندهی زائرین در کشور عراق را خوب و بسیار خوب ارزیابی کرده‌اند. پیرامون بحث امنیت نیز 74.6 درصد از پاسخ‌دهندگان نقش نیروهای ایرانی در جهت تامین امنیت را خوب و خیلی خوب دانسته‌اند.

محور دیگری که مورد پرسش این نظرسنجی قرار گرفته است در مورد مکان‌های مورد استفاده زائران برای استراحت در داخل شهرهای عراق بود که طبق نتایج به دست آمده 42.3 درصد از پاسخگویان از «موکب‌ها»، 20.6 درصد از «خانه‌های مردم عراق»، 13.6 درصد از «حسینیه‌ها و نمازخانه‌ها»، 8.1 درصد از «هتل‌ها و مسافرخانه‌ها»، 1.8 درصد از «فضای باز در خیابان‌ها و معابر» و 1.4 درصد از «فضای اماکن زیارتی» استفاده کرده‌اند.

در بخش دیگر این نظرسنجی از پاسخگویان درباره نحوه برخورد هموطنان حاضر در پیاده‌روی اربعین با یکدیگر سوال پرسیده شد که 65.3 درصد از پاسخگویان برخورد هموطنان با یکدیگر را در داخل کشور عراق خوب و خیلی خوب و 22.3 درصد نیز متوسط ارزیابی کرده‌اند. شایان ذکر است به عقیده 68.1 درصد از افراد حاضر در این نظرسنجی، زائران ایرانی در این سفر دارای حال و هوای روحانی معنوی زیادی بوده‌اند.

بر اساس این نظرسنجی «عظمت اسلام در مقابل دشمنان» مهمترین پیام پیاده‌روی اربعین از دیدگاه شرکت‌کنندگان محسوب می‌شود.

یکی دیگر از محورهای مورد پژوهش این نظرسنجی، مهم‌ترین مشکلات سفر از دیدگاه پاسخگویان بوده است که شرکت کنندگان به صورت چندپاسخی می‌توانستند پاسخ خویش را ارائه دهند. طبق نتایج باید گفت که 31 درصد «حمل‌ونقل نامناسب در داخل عراق»  را مهم‌ترین مشکل زائران دانسته‌اند. «عدم آشنایی به زبان عربی» 24.8 درصد، «حمل‌ونقل نامناسب در داخل کشور» 15.8 درصد، «مسائل شخصی مانند بیماری، خستگی و...» 13.9 درصد، «مسائل مربوط به مرز در هنگام خروج» 9.2 درصد، «سختی پیاده‌روی» 7.7 درصد، «وضعیت تغذیه نامناسب در کشور عراق» 5.2 درصد و «مسائل مالی مانند گران بودن سفر» 4.5 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پیام پیاده‌روی اربعین نیز محور دیگری بود که در نظرسنجی سال گذشته ایسپا مورد بررسی قرار گرفت که طبق نتایج به دست آمده «عظمت اسلام در مقابل دشمنان» با 29.8 درصد در رتبه اول قرار دارد و مهمترین پیام پیاده‌روی اربعین از دیدگاه پاسخگویان محسوب می‌شود. «تقویت وحدت میان مسلمانان» تقریبا 20.6 درصد، «اهمیت زیارت امام حسین علیه‌السلام» تقریباً 14.1 درصد، «مظلومیت کاروان اسرای کربلا» تقریبا 13.6 درصد و «نزدیک بودن ظهور امام زمان (عج‌)» تقریبا 11.1 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

طبق نتایج نظرسنجی، زائران هدف اصلی خویش از پیاده‌روی اربعین را به ترتیب «مشارکت در نمایش عظمت راهپیمایی اربعین حسینی» 68 درصد، «زیارت جمعی و گروهی» 23 درصد و نیز 4.8 درصد «زیارت کم‌هزینه» اعلام کرده‌اند. همچنین 86 درصد از پاسخگویان معتقد بودند مراسم پیاده‌روی اربعین در تقویت پیوند میان دو ملت ایران و عراق تاثیر ویژه دارد.