به گزارش کرب‌و‌بلا، آیین رونمایی از تازه‌ترین اثر حسن روح الامین با حضور هنرمندان و چهره‌های فرهنگی چون مسعود شجاعی طباطبایی، آریا عظیمی نژاد، حسین رجبی دوانی پژوهشگر تاریخ اسلام و مجید ملانوروزی و با اجرای امیرحسین مدرس در موزه هنرهای معاصر ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجید ملانوروزی، رئیس موزه هنرهای معاصر گفت: فرهنگ هنر ایرانی همیشه از فرهنگ دینی و مذهبی متاثر بوده و راز ماندگاری ادبیات و هنرهای تجسمی ما در همراهی با هنرهای عاشورایی و مذهبی است.

وی افزود: جای خوشحالی دارد که نسل جدید ما با هنرمندی چون حسن روح الامین که تجربه بسیاری در حوزه انعکاس وقایع عاشورایی و مذهبی دارد، همراه شده است. چرا که فضای معاصر ما کمتر به این شکل به این موضوع پرداخته است.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی تصریح کرد: این هنرمند، آثار بی‌نظیر و سحر انگیزی در حوزه نقاشی دارد و بسیاری از آثار وی دینی و مذهبی است.

مولانوروزی با ابراز خوشحالی از همزمانی رونمایی این اثر با اولین روز ماه صفر افزود: امیدوارم این هنرمند با استفاده از تکنیک  بی‌نظیری که در کارهایش دارد بتواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند و به نظر می‌رسد در این خصوص موفق هم بوده است.

مدیر موزه هنرهای معاصر در پایان اظهار داشت: هنرهای دینی قطعا با ترکیب بندی خاصی که از فضای مذهبی و اسلامی نشأت گرفته، همراه است، اما غالب کارها در این حوزه رئالیسم هستند. امروز جوان مستعدی چون حسن روح الامین پیوند بین هنر معاصر با هنر مذهبی را ایجاد کرده و با آثارش نشان داده است که می‌شود یک کار خوب و تکنیکی انجام داد و در عین حال اثر محتوایی و مذهبی ویژه‌‌ای را تولید کرد.
 

ویژگی ذاتی هنر این است که بسیاری از گروه‌های مردمی توانایی درک و تاثیر پذیری از آن را دارند.

محمد حسین رجبی دوانی، مورخ و پژوهشگر حوزه تاریخ در ادامه این مراسم با اشاره به فرا رسیدن ماه صفر عنوان کرد: امروز روز ورود کاروان اسرا به شام است و روزی است که حزن و اندوه ائمه در این روز دوباره تجدید می‌شود.

وی در ادامه افزود: در همین راستا جا دارد به سهم خودم بابت کارهای ارزشمند و فاخر هنرمند مومن و نابغه زمانه ما تقدیر و تشکر داشته باشم؛ تاثیری که روح‌الامین به وسیله هنر و استعداد ذاتی و خدادادی خود در زمینه ترویج معنویت گذاشته است توفیقی است که نصیب هر کسی نمی‌شود.


وی ادامه داد: ویژگی ذاتی هنر این است که بسیاری از گروه‌های مردمی توانایی درک و تاثیر پذیری از آن را دارند.


این پژوهشگر در پایان گفت: آثار این چنینی که در حوزه هنر ارائه می شوند، قطعا از میزان تاثیرگذاری بالایی برخوردارند. همچون آثار بزرگانی که در عرصه فقه، کلام و ... تالیفاتی دارند.

در بخش دیگری از این برنامه آریا عظیمی نژاد موسیقی‌دان، در خصوص حسن روح الامین و آثارش بیان کرد: در این اتفاق، خاصیتی وجود دارد که آن دیدن لحظاتی است که تنها به دانستن تاریخ و تکنیک بستگی ندارد، بلکه به حس و درک درونی فرد برمی گردد.

وی افزود: بعضی از زخم‌ها به دلایلی هیچ‌گاه التیام نمی‌یابند و عاشورا هم همین گونه است.

همچنین مسعود شجاعی طباطبایی و بهرامی نیز در بخشی از این مراسم برای ادامه قدرتمندانه راه این هنرمند آرزوی موفقیت کردند.
 

پس از آن امیرحسین مدرس در مورد انتخاب عنوان این اثر، با اشاره به بیت «بلند مرتبه شاهی ز زین زمین افتاد، اگر غلط نکنم عرش بر زمین افتاد»، اثر مقبل کاشانی گفت: این عنوان از ترکیب‌بند مقبل کاشانی گرفته شده است که یکی از آثار درخور شعر فارسی در مورد لحظه شهادت سیدالشهدا (ع) است.

گفتنی است این اثر که 7 ماه زمان برده در ابعاد سه در چهار متر و با تکنیک رنگ روغن روی بوم خلق شده است.
همچنین همزمان و در کنار رونمایی از اثر"عرش بر زمین افتاد"، تعداد 9 اثر نقاشی عاشورایی از این هنرمند با عنوان‌های؛ "قاهرالعدو"،"آخرین سرباز لشگر"،"علی اکبر علیه‌السلام"،"ویرانه ی شام"،"اول مظلوم"،"شیرین‌تر از عسل"،"علقمه"،"آتش پرستارم شده"و"آیا تو برادر منی"، در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این لینک (https://www.karbobala.com/pre_persian/news/info/3394) گزارش تصویری این مراسم را مشاهده کنند.