به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از رادیو اربعین، حمید محمدی قائم مقام سازمان حج و زیارت گفت: آخرین آمار ثبت‌نام کنندگان سامانه سماح تا این لحظه 685 هزار نفر است که در این بین 33 درصد به خانم ها و 67 درصد به آقایان اختصاص دارد.

محمدی در مورد تسهیلاتی که ثبت‌نام کنندگان در سامانه سماح دریافت می‌کنند گفت: هدف اصلی سامانه سماح دسترسی سریع و مطمئن‌تر زائرین برای گرفتن روادید و مسائل دیگر است. با توجه به بیانیه وزارت اطلاعات در مورد شبکه‌های جعل ویزا، ثبت‌نام در سامانه سماح این اطمینان را در زائرین ایجاد می‌کند که با چنین مشکلاتی مواجه نخواهند شد.

وی ادامه داد: نکته بعدی پوشش بیمه‌ای و خدمات درمانی است که با ثبت‌نام در سامانه برای زائران فراهم خواهد شد.

محمدی افزود: نکته سوم بحث ارز است که زائران معادل ریالی آن را پرداخت خواهند کرد و نیازی به تهیه ارز خارجی نیست. نکته بعدی اینکه تمامی پرداخت‌ها آنلاین بوده و نیازی به پرداخت نقدی نیست.

محمدی در پایان گفت: مشتاقان سفر اربعین بعد از ثبت‌نام به سراغ نزدیک‌ترین دفتر زیارتی رفته و عکس و گذرنامه خود را تحویل دهند. بقیه مراحل توسط آن دفتر زیارتی انجام می‌شود.
 

گذرنامه‌ها ظرف 72 ساعت پس از تحویل مدارک به دست متقاضیان خواهد رسید
سرهنگ صمدی رئیس اداره گذرنامه و اتباع بیگانه ناجا گفت: با نزدیک شدن به اربعین تقاضا برای صدور گذرنامه افزایش یافته است. به طوری‌که از ابتدای محرم تا کنون 850 هزار جلد گذرنامه صادر شده است.

صمدی در مورد تمهیداتی که برای صدور و تمدید گذرنامه در نظر گرفته شده است گفت: تمامی تلاش‌ها در ناجا انجام شده که گذرنامه خام به حد لازم و کافی تأمین شود تا در کم‌ترین زمان به دست متقاضیان برسد.

امکان صدور گذرنامه در مرزها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در این رابطه به دفاتر پلیس +10 ابلاغ شده که ساعات کاری خود را افزایش دهند.

صمدی افزود: در حال حاضر روزانه 37 هزار جلد گذرنامه چاپ شده و به دست متقاضیان می‌رسد.
همچنین هزینه صدور و تمدید گذرنامه نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

صمدی تأکید کرد: مرزها محل خروج و عبور است نه محل توقف. لذا در خود مرزها امکان صدور گذرنامه وجود ندارد. اما برای تسهیل روند کار، در دو استان مرزی کشور، یعنی در استان خوزستان، شهر اهواز و در استان ایلام، شهر ایلام زمینه صدور گذرنامه فراهم شده است.

صمدی بیان داشت: از زمان تحویل کامل مدارک، نهایتا 72 ساعت زمان می‌برد تا گذرنامه به دست متقاضی برسد.

او در خصوص مشکلات ناشی از جعل ویزا و روادید گفت: از ابتدای ماه محرم و به‌ویژه دهه اول محرم، به طور کامل مرزها را رصد کرده‌ایم و تا کنون گزارشی مبنی بر اینکه کشور مقابل، ویزای زائری را غیر‌قانونی و تقلبی اعلام کند نداشته‌ایم.

وی در پایان تاکید کرد: کشور عراق هم برای تسریع در امر صدور ویزا علاوه بر سفارت و سه کنسولگری خود، 12 نقطه دیگر را  در کشور راه‌اندازی کرده است.

جلوگیری از تردد زائران بدون روادید
در ادامه فرمانده نیروی انتظامی استان ایلام از راه‌اندازی 49 پاسگاه پلیس برای جلوگیری از تردد زائران بدون روادید به مرز مهران، خبر داد.

سردار یاری افزود: 105 تیم استقراری در مناطق حادثه خیز مستقر شده‌اند تا برای جلوگیری از بروز حوادث، زائران را راهنمایی کنند.

فرمانده انتظامی استان ایلام با اشاره به ایجاد دو پارکینگ با ظرفیت 50 هزار خودرو برای زائران اربعین در مرز مهران گفت: وضعیت پارکینگ‌ها وضعیت مطلوبی است.

تقسیم بندی نهایی استان‌ها برای ورود و خروج زائران از مرزهای سه گانه
در ادامه، حمیدرضا گودرزی سخنگوی ستاد مرکزی اربعین از تقسیم‌بندی نهایی استان‌ها برای ورود و خروج زائران اربعین از مرزهای سه گانه خبر داد و گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که در ستاد مرکزی اربعین انجام گرفته و تراکم جمعیتی که در سال 94 در مرز مهران به‌وجود آمده بود، ستاد به این جمع‌بندی رسید که 41 درصد جمعیت، شامل استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان و لرستان از مرز مهران عبور کنند.

وی ادامه داد: همچنین مرز چذابه با 32 درصد جمعیت شامل استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، یزد، اصفهان، چهار محال بختیاری، هرمزگان و خوزستان خواهد بود.

گودرزی گفت: شلمچه با 27 درصد جمعیت شامل اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویر‌احمد، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، خوزستان، خراسان رضوی و اتباع خارجی است که از این مرز عبور خواهند کرد.

گودرزی در مورد اسناد مسافرتی که زائران باید همراه داشته باشند، افزود: همراه داشتن گذرنامه، روادید و بیمه‌نامه ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: تعهدات بیمه گر شامل فوت 193 میلیون و نقص عضو تا 15 میلیون، درمان بستری تا 15 میلیون، درمان سرپایی تا 1 میلیون تومان خواهد بود. همچنین زائران بابت بیمه 18800 و برای هلال احمر 6 هزار تومان پرداخت خواهند کرد.

نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برگزار شد
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در نشست شورای برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، بر لزوم اطلاع رسانی شفاف به مردم در خصوص اخذ روادید و اعزام به مراسم اربعین تاکید کرد.

تقسیم بندی نهایی استان‌ها برای ورود و خروج زائران از مرزهای سه گانه مشخص شد.

قاضی عسکر با اشاره به این موضوع که فرصت کمی تا اعزام زائران باقی مانده است، خواستار به کار گرفتن راه‌کارهای مناسب و استفاده از تجارب گذشته برای تسهیل سفر زائران اربعین حسینی شد.

در این جلسه ضمن قدردانی از شناسایی شبکه جاعلین ویزای کشور عراق، به مردم هشدار داده شد در چهار‌چوب‌های قانونی اقدام به اخذ روادید کنند.

وضعیت مرز چذابه
مسئولان خوزستانی از آمادگی مرز شلمچه و چذابه برای خدمت‌رسانی به زائرین اربعین خبر می‌دهند.

قدرت الله دهقان جانشین ستاد اربعین حسینی خوزستان گفت: در چذابه بحث پارکینگ، ایجاد جاده جدید و همچنین استقرار موکب‌ها و پذیرایی مردمی و روشنایی تدارک دیده شده است.

وی ادامه داد: همچنین مخابرات این آمادگی را برای زائرین فراهم کرده است که حتی با تراکم بالای ده هزار نفر امکان برقراری ارتباط باشد.

دهقان در پایان تاکید کرد: امسال به منظور خدمات‌رسانی به زائران حسینی در ایام اربعین، دو موکب از استان چهار محال بختیاری در مسیر نجف به کربلا و خود کربلا دایر شده است.