به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، مجید آقابابائی دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: در پی توافق با دولت عراق و موافقت آن کشور، اتباع کشور افغانستان می‌توانند به 160 دفتر کفالت و اقامت اتباع خارجی در 14 استان کشور مراجعه و نسبت به ثبت‌نام برای شرکت در مراسم اربعین حسینی اقدام کنند.

آقابابایی تأکید کرد: اتباع افغانستانی دارای کارت آزمایش، کارت هویت، دفترچه پناهندگی و یا دفترچه اقامت معتبر و صادره از مراجع قانونی جمهوری اسلامی ایران، می‌توانند در استان‌های فاقد دفاتر کفالت به دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌ها برای پیگیری روند ثبت‌نام، مراجعه کنند.

وی همچنین گفت: هزینه‌های ثبت‌نام برای اتباع افغانستان شامل 40 دلار هزینه روادید و 24800 تومان هزینه بیمه؛ مانند اتباع ایرانی می‌باشد، و برای دفترچه‌های تردد نیز 35‌هزار تومان توسط دفاتر اخذ خواهد شد و به جز این موارد، اتباع افغانستان هیچ هزینه دیگری برای ثبت‌نام پرداخت نخواهند کرد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین افزود: اتباع کشور افغانستان و اتباع سایر کشورها که دارای گذرنامه‌های معتبر کشور متبوع خود بوده و دارای پروانه اقامت از جمهوری اسلامی ایران هستند، می‌توانند مستقیماً از طریق سامانه سماح و یا مراجعه به دفاتر کفالت یا سفارت عراق یا کنسول‌گری‌های سه گانه و یا دفاتر صدور روادید در 12 شهر ثبت‌نام کنند.

آقابابائی خاطر‌نشان کرد: این گذرنامه‌ها نباید دست‌نویس باشند، یعنی اصطلاحاً باید قابل خواندن با ماشین (MRZ) باشند.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور تأکید کرد: تمام اتباع خارجی، صرفاً اجازه خروج و ورود از مرز شلمچه و یا مرزهای هوایی را خواهند داشت.

وی خاطر‌نشان کرد: در مورد اتباع کشورهای دیگر که دارای پروانه اقامت در جمهوری اسلامی ایران نیستند، حسب اعلام دولت عراق، روادید توسط سفارت آن کشور در ایران صادر نخواهد شد و الزاماً باید از سفارت یا کنسول‌گری‌های عراق در کشور متبوع خود، روادید اربعین را اخذ نمایند.

آقابابائی در مورد اتباع کشورهای ثالث و یا همسایه که در کشور خود روادید اربعین اخذ نموده و قصد دارند از مسیر جمهوری اسلامی ایران و از طریق مرزهای زمینی و یا هوایی به کشور عراق عزیمت کنند گفت: در صورت داشتن روادید اربعین، روادید دوبار سفر جهت ورود به کشور و خروج از کشور و مجدداً برگشت از کشور عراق و خروج از جمهوری اسلامی ایران صادر خواهد‌شد.

گفتنی است بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در مراجع قانونی، در صورت عزیمت و حضور غیر قانونی اتباع خارجی در مرزهای سه‌گانه زمینی کشورمان در استان‌های ایلام و خوزستان، این گونه اتباع دستگیر و حتی در صورت داشتن مجوزهای اقامت در جمهوری اسلامی ایران، به دلیل تخلف از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، مستقیماً به کشور متبوع خود بازگردانده خواهند‌شد.