به گزارش کرب‌و‌بلا، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: تا کنون ششصد هزار نفر از زائران اربعین حسینی از طریق سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، که در این بین 35 درصد ثبت‌نام شدگان را خانم‌ها و 65 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: زائران برای دریافت خدمات بیمه‌ای و سایر خدمات بهتر است از طریق سامانه سماح اقدام کنند.
اوحدی گفت: کمیته‌هایی مانند بهداشت و حمل‌و‌نقل از طریق سامانه سماح اطلاعات زائران را دریافت می‌کنند و خدمات بهداشتی و حمل ونقل را به موقع به زائران ارائه خواهند داد. بنابراین برای تسهیل روند بهتر است زائران برای ثبت اطلاعات خود در سامانه سماح اقدام کنند.
وی در ادامه اظهار داشت: بر اساس اطلاعات ثبت شده از سوی زائران تا به حال، هفت درصد ثبت‌نام کنندگان از طریق مرز هوایی عازم نجف می‌شوند. بر همین اساس چندی پیش معاون سیاسی ـ امنیتی استاندار ایلام نیز از راه‌اندازی پروازهای ایلام ـ نجف تا قبل از اربعین امسال خبر داده بود.
این در حالی است که 25 درصد زائران اعلام کرده‌اند با وسایل نقلیه شخصی به مرزهای خروجی مراجعه خواهند کرد.
اوحدی خاطر نشان کرد: بر اساس اعلام مرزبانی کشور سه مرز مهران، چزابه و شلمچه مرزهایی هستند که گذر‌گاه عبوری زائران به سمت عراق تعیین شده‌اند.
وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات ثبت شده 42 درصد زائران از مرز مهران خارج می‌شوند که همین موضوع باعث شده است این مرز پرتردد‌ترین مرز در ایام اربعین باشد. 
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امسال برای نخستین بار اعزام کاروانی زائران هم در دستور کار قرار گرفته است.
رئیس سازمان حج و زیارت از ارسال پیامک به زائران اربعین خبر داد و گفت: قرار است با همکاری سپاه، زائران را به صورت کاروانی با اتوبوس‌های مخصوص به مرز بفرستیم، به همین دلیل در این پیامک از آن‌ها سوال می‌شود که آیا با خودرو شخصی به مرزها مراجعه کرده یا با وسایل حمل و نقل عمومی مسافرت می‌کنند. زائران با پاسخ دادن به این پیامک کمک بزرگی به ما برای تأمین وسایل حمل و نقل زائران تا مرز می‌کنند. 
رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: 16 تا 23 آبان اوج خروج زائران از مرزهای سه گانه اربعین خواهد بود.
گفتنی است با توجه به اینکه طبق مصوبه ستاد مرکزی اربعین، تمامی زائرانی که قصد شرکت در مراسم اربعین سال جاری را دارند می‌بایست در سامانه سماح ثبت‌نام نمایند، این سازمان طی اطلاعیه‌ای عنوان کرد: افرادی که ویزای خود را خارج از سامانه سماح دریافت کرده‌اند، می‌توانند بدون پرداخت حق کارگزاری اطلاعات خود را در سامانه سماح درج نمایند و با پرداخت هزینه بیمه و خدمات درمانی، از این خدمات بهره‌مند گردند.