به گزارش کرب‌و‌بلا، آیین افتتاح نمایشگاه عکس اربعین روز گذشته با حضور عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، خویی پژوهشگر و استاد دانشگاه، دکتر محمدزاده و سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مسجدجامعی با اشاره به یکی از آثار فاخر استاد فرشچیان گفت: این تابلو آخرین لحظه حیات امام حسین (ع) را نشان می‌دهد که مورد اصابت تیر قرار‌گرفته‌اند و در حال افتادن از روی اسب هستند. در این تصویر حضرت سرشان به سمت پایین افتاده و صورت ایشان معلوم نیست. من وقتی نوع روایت و علت را از استاد پرسیدم، ایشان پاسخ داد: من دلم نیامد حضرت را از اسب بیندازم.

وی با تأکید بر حفظ حرمت اهل بیت (ع) افزود: در فعالیت هنری و در جمع هنرمندان این موضوع رواج نداشته است که هر آنچه می‌خواهیم بگوییم تا شنونده گریه کند. حفظ حرمت و حیثیت این بزرگواران شانیت اول را دارد و این نکته مهمی است که باید در بیان معانی و تعابیر به طور جد رعایت شود.

مسجدجامعی همچنین با اشاره به قدمت تاریخی در عرض ارادت و علاقه ایرانیان به امام حسین (ع) گفت: به گواه تاریخ زمانی که مختار برای خون‌خواهی آن حضرت قیام کرد، شمار زیادی از ایرانیان به ابراهیم پسر مالک اشتر پیوستند.

او همچنین به قدمت 400 ساله برگزاری تعزیه در کشورمان اشاره کرد و گفت: در تعزیه رنگ‌های مختلفی داریم که هر کدام منطق خودش را دارد و انتخاب رنگ‌ها به هیچ وجه اتفاقی نیست. به عنوان نمونه رنگ زرد که امروزه هم معنای تردید را می‌دهد دقیقا همان رنگی است که حر و عمر سعد در این مراسم به تن دارند. چرا که هر دوی این افراد در مساله‌ای تردید دارند اما در نهایت یکی عاقبت به خیر می‌شود و لباس سبز که معرف امام حسین (ع) است به تن می‌کند و دیگری لباس قرمز به تن کرده و تبدیل به شر می‌شود!

عضو شورای شهر تهران در ادامه با تأکید بر اینکه خاستگاه فرهنگ و هنر ایران در محضر اباعبدالله‌الحسین (ع) شکل گرفته است، افزود: امروز در دوره‌ای از تاریخ قرار داریم که نمایش فیلم و عکس می‌تواند بر اشاعه‌ هر چه بیشتر فرهنگ عاشورا در سراسر جهان کمک کند و به اعتقاد من کتاب «اربعین» توانسته تصاویر بسیار ناب و موثری را از مراسم زیارت اربعین گردآوری نماید.

در ادامه این مراسم سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در سخنانی از ناشر کتاب اربعین و تمامی دست‌اندرکاران تهیه این کتاب نفیس تقدیر و تشکر کرد و افزود: دو مقدمه‌‌ی این کتاب توسط دکتر حسین نصر و آیت الله وحید خراسانی نوشته شده است که نشان از اهمیت والای این کتاب دارد.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی درباره آیت الله وحید خراسانی گفت: جایگاه ایشان در اوج است و ما توان پرواز به اوج را نداریم.

دعایی در ادامه درباره شخصیت دکتر حسین نصر گفت: پیشینه دکتر نصر قبل از انقلاب برای همه ما آشکار است. بعد از انقلاب شهید مطهری تاکید داشت از حسین علی راشد و دکتر نصر در نظام استفاده شود، اما دکتر نصر به دلایلی کشور را ترک کرد و در خارج از کشور هم  امتحان خود را به خوبی پس داد.

دعایی همچنین با اشاره به حضور نصر در سمینار ترکیه به عنوان اسلام پژوه عارف و مسلمان گفت: در این مراسم وقتی مجری او را پژوهشگری از آمریکا خواند، او خود را ایرانی معرفی کرد و گفت: من ایرانی‌ام و آرزو دارم بعد از مرگ در ایران دفن شوم.

دعایی افزود: یکی از کارهای شاخص دکتر نصر انتخاب کتاب‌های آسمانی و نوشتن شرحی بر آن‌هاست. او برجسته‌ترین عنصری که در هر دین وجود دارد را پیدا می‌کرد و ترجمه و شرحی برای آن می‌نوشت.

سید محمود دعایی در آخر بیان کرد: لازم بود این توضیحات داده شود تا از جامعه سیاست زده کسی خورده بگیرد.

د‌ر ادامه دکتر خویی پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: شاید از وجه نظامی، عاشورا یکی از کوچک‌ترین و محدودترین جنگ‌های تاریخ بشر باشد اما در عین حال از تأثیرگذارترین حوادث تاریخی است که نه فقط شیعیان و مسلمانان، بلکه همه آزادگان بر این عقیده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به سفرش به هند و بازدید از خانه ماهاتما گاندی ادامه داد: گاندی گفته است «من از حسین بن علی آموختم که چگونه می‌توان با شکست بر شکست پیروز شد» و در جایی دیگر گفته است که «از من بپرسند راز پیروزی مردم هند بر استعمارگران چیست و من می‌گویم درسی که از مکتب حسین آموختم» و من وقتی متن این سخنان را دیدم با خود گفتم، گاندی که مسلمان نبود حسین (ع) را شناخت ولی ما‌ آن طوری که باید و شاید او را نشناختیم.

وی در ادامه به مفهوم شعائر در اسلام پرداخت و گفت: هر قوم و جماعت و مکتب و مذهبی نشانه‌ها و نمادهایی دارند که قرآن از این نشانه‌ها و نمادها به عنوان شعائر یاد می‌کند. مهم‌ترین شعائر مکتب علوی یکی غدیر است و دیگری عاشورا، و این شعائر است که مذهب شیعه را از سایر مذاهب متمایز می‌کند.

خویی از تألیف و انتشار کتاب اربعین نیز به عنوان کاری در راستای تعظیم شعائر الهی و مذهبی یاد کرد.

در پایان این مراسم ضمن رونمایی از کتاب اربعین از پدیدآورندگان این کتاب از جمله خانم دکتر فریده مهدوی دامغانی، سید محمد سادات اخوی و سعید محمودی ازناوه تجلیل و قدردانی شد.

پیشگفتار کتاب «اربعین» به قلم دکتر سید حسین نصر و نگارش متن این کتاب نوشته «سید محمد سادات اخوی» بوده و مجموعه عکس‌های این کتاب نفیس، حاصل سه سال سفر پی‌درپی سعید محمودی ازناوه و عکاسی وی از مسیرهای مختلف راهپیمایی زائران حرم مطهر امام حسین (ع) است که با 160 عکس در قطع رحلی 34 در 24 و 204 صفحه با چاپ صحافی بسیار نفیس در شمارگان 2000 جلد منتشر شده است.