به گزارش کرب و بلا، تا کنون مجموعه‌های زیادی از اشعار عاشورایی جمع آوری شده است و هر یک دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. اما "جرس فریاد می‌دارد" عنوان کتاب کامل و جامعی ست که 720 غزل عاشورایی از دویست و ده شاعر متقدم و متاخر در آن جمع‌آوری شده است.

جواد هاشمی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت کرب‌و‌بلا در خصوص این کتاب اظهار داشت: با توجه به اینکه این کتاب حدود یکی دو سالی چاپ نشده بود و بازارنشر احساس نیاز می‌کرد، برای بار هفتم تجدید چاپ شد.

وی ادامه داد: این کتاب شامل 720 غزل عاشورایی است که تداعی‌کننده عدد 72 به تعداد شهدای کربلا است.

هاشمی افزود: این غزل‌ها با توجه به تنوع موضوعی در چهل منزل طرح ریزی شده‌اند و این منازل از مدح امام حسین علیه السلام آغاز می‌شود و اشعار مرتبط با حضرت سجاد (ع) آخرین منزل کتاب است.

وی تأکید کرد: البته شایسته تر بود که برای امام سجاد (ع) به عنوان امام بعد از امام حسین (ع) یک کتاب مجزا اختصاص دهیم و به چهار یا پنج غزل اکتفا نکنیم.

هاشمی افزود: این کتاب از نظر صفحات 1034 صفحه است که در آن سعی شده حرکت امام از مدینه به مکه، از مکه به کربلا، وقایع روز عاشورا تا بازگشت نزدیکان امام به مدینه را در قالب شعر و در چهل فصل به تصویر بکشد.
نکته قابل توجه در خصوص کتاب این است که پشت جلد این اثر تمام عناوین چهل منزل را می‌بینید.

هاشمی در مورد ویژگی برجسته این کتاب که فهرست‌های متنوعی را در‌بر‌می‌گیرد، گفت: غیر از فهرست معمول کتاب که هر شعری در چه صفحه‌ای قرار دارد، دو فهرست دیگر نیز وجود دارد. یکی فهرست الفبایی شعرا که هر شاعری در چه صفحاتی از این کتاب شعر دارد چرا که در این کتاب اثر بیش از 210 شاعر را می‌بینیم. فهرست دیگر کتابنامه است که شامل 180 عنوان است.

این شاعر آیینی و برجسته کشور در ادامه گفت: از نکات قابل توجه در این کتاب دقت در انتخاب اشعار و حتی دقت در انتخاب ابیات است. بدین معنی که هر شعری در آن گنجانده نشده است و از سوی دیگر در انتخاب اشعار اگر شعر نکته مقتلی و تاریخی و دستوری داشته است به اندازه سواد و توان بررسی شده است. یعنی اگر در شعر بیتی آمده باشد که آن بیت چندان زیبنده کتاب نبوده است آنرا حذف کرده‌ایم و به رسم امانتداری در پاورقی اضافه کرده‌ایم.
یعنی ابیاتی که در آن‌ها شاهد وهن اهل بیت، ذکر فاش یک مصیبت بوده‌ایم و یا ضعف مقتل و ایرادات این چنینی داشته است را حذف کرده‌ایم.

خوشبختانه این کتاب با استقبال مواجه شد اما مشکل اصلی در پخش این نوع آثار یا به طور مشخص در مورد این کتاب وجود داشت که امیدواریم در گذر زمان این مشکل هم حل شود.

هاشمی در پایان اظهار داشت: این کتاب که به همکاری میثم کریمی چاپ شده بوده جلد دومی هم تحت عنوان بربندید محمل‌ها دارد که امیدوارم بتوانیم به زودی جلد دوم را نیز به چاپ مجدد برسانیم.

«جرس فریاد می‌دارد» با قریب به 6970 بیت شعر در حوزه شعر عاشورایی اثری است که برای دانشجویان و محققین و ذاکرین اثر قابل توجهی خواهد بود.

گفتنی است جواد هاشمی به همراه میثم کریمی گزینش و پژوهش اشعار این مجموعه را بر عهده داشته‌اند.