به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از تسنیم، دکتر سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر مهم‌ترین توصیه به زائران پیاده‌روی اربعین را ثبت‌نام در سامانه سماح عنوان کرد و گفت: زائران حتماً باید در این سامانه ثبت‌نام کنند؛ چرا که وقتی در این سامانه ثبت‌نام کنند تحت پوشش بیمه و درمان رایگان قرار می‌گیرند و هر گونه اتفاقی برای آنها از نظر بستری، سوانح، بیماری و ... رخ دهد کل درمان آنها به صورت رایگان انجام خواهد شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از افزایش چشم‌گیر هزینه‌های درمانی در عراق خبر داد و گفت: اگر زائران پیاده‌روی اربعین پوشش بیمه درمانی نداشته باشند (از طریق سامانه سماح بیمه نشده باشند) مجبور خواهند بود تمام هزینه‌های درمان را خود در بیمارستان‌های عراق پرداخت کنند.

وی تشریح کرد: زائرانی که در سامانه سماح ثبت‌نام کردند به محض حضور در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با اعلام نام خانوادگی، شماره ملی و یا شماره پاسپورت مشخصات آنها در اختیار پزشکان قرار می‌گیرد. نمایندگان بیمه و مرکز پزشکی حج و زیارت نیز در بیمارستان‌ها حضور دارند و بلافاصله در سیستم کامپیوتری نام آنها ثبت‌ می‌شود و به صورت رایگان درمان خواهندشد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت تشریح کرد: نیازی به تزریق واکسن مننژیت برای زائران پیاده‌روی اربعین نیست چرا که بر اساس اطلاعات و آمار هیچ گونه مواردی از بیماری‌های همه‌گیر در عراق ثبت‌نشده و از آنجایی که مسئله بروز اپیدمی در عراق وجود ندارد اجباری به تزریق واکسن مننژیت نیست ولی اگر زائری خواست می‌تواند این واکسن را تزریق کند و این تزریق اختیاری است.

مرعشی در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که بیماری‌هایی مانند قند، فشار خون، بیماری‌های قلبی، ریوی و ... دارند و یا داروی خاصی مصرف می‌کنند حتماً داروهای مورد نیازشان را برای سفر (کمی بیش از اندازه معمول) همراه ببرند. افرادی هم که نیاز به تزریق واکسن دارند حتماً دو هفته قبل از اعزام این تزریق را انجام دهند.