به گزارش کرب‌و‌بلا به نقل از ایسنا، کریم شمس درباره طرح «نذر خون» سازمان انتقال خون که در روزهای محرم اجرا می‌شود، گفت: این طرح بر مبنای سه واقعیت چیده شده است؛ اولا از آنجایی که عمر خون 35 روز است، زمانی که مراجعه و جمع‌آوری خون به صورت یکباره اتفاق افتد، ممکن است خون اهدا شده، اتلاف شود یا تاریخ انقضای آن بگذرد.

وی همچنین افزود: دوم اینکه باید توجه کرد که زیرساخت‌های انتقال خون برای شرایط عادی تعریف شده و در ایامی چون محرم، با وجود اینکه تمهیدات لازم برای پاسخگویی مراجعه‌کنندگان، اندیشیده می‌شود، اما باز هم شرایط با روزهای عادی متفاوت است و شاید تکریم اهداکننده به آن شکلی که باید، انجام نشود و شاهد تشکیل صف‌های طولانی باشیم. بنابراین این مسائل می‌تواند روی کیفیت کار تاثیرگذار باشد.

شمس ادامه داد: بحث سوم این است که اهداکنندگان خون، از روز اهدا تا سه ماه بعد از اهدا نمی‌توانند خون اهدا کنند. حال زمانی که شاهد تجمع مردم برای اهدای خون در محرم هستیم، برای روزهای آینده ممکن است اهداکننده‌ای در دسترس نباشد که در این صورت ممکن است، دچار کمبود خون شویم.

معاون فنی سازمان انتقال خون اظهار کرد: بر اساس استفتایی که از دفتر مقام معظم رهبری شد و پرسیدیم که آیا کسانی که می‌خواهند در تاسوعا و عاشورا خون بدهند، می‌توانند اهدای خون را به روزهای دیگر موکول کنند؟. ایشان فرمودند که با توجه به شرایط انتقال خون این موضوع می‌تواند امکان‌پذیر باشد.

شمس افزود: بنابراین افرادی که در روزهای تاسوعا و عاشورا برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، برایشان نوبت‌دهی انجام و در جریان این نوبت دهی یک روز خاص، بین عاشورا تا اربعین برایشان تعیین می‌شود که در آن روز برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه این طرح در سه سال گذشته اجرا شده و موفقیت‌آمیز بوده است،‌ گفت: با اجرای این طرح ما افزایش آمار خون‌گیری را در سه سال گذشته نسبت به عاشورا و تاسوعاهای سال‌های قبل نداشتیم. به طوریکه به صورت میانگین بین 25 تا 30 درصد مراجعه‌کنندگان طی سه سال گذشته نوبت گرفتند و از این میزان بین 70 تا 80 درصدشان در طی 40 روز عاشورا تا اربعین برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کردند.

شمس ابراز امیدواری کرد که  امسال هم با همین رویکرد این اتفاق بیفتد و این طرح با موفقیت اجرا شود.