امسال چهاردهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی با حضور بیش از 700 مداح و مهمان از داخل و خارج  کشور از تاریخ ششم تا نهم مهرماه در شهر بندرعباس برگزار شد.

مداحان پس از رسیدن به شهر پر از شور و شعور حسینی (ع)، در اولین روز این اجلاس و در مراسم استقبال با حضور در گلزار شهدای شهر بندرعباس به مدیحه سرایی و نوحه خوانی پرداختند. از جمله مراسم استقبال٬ برنامه "سنگ زنی" بود که حضور جوانان را به عینه می‌شد در برگزاری این آیین سنتی شهر بندرعباس دید و در بین راه تا مداحان به مزار گلزار شهدا برسند، بانوان این شهر با لباس‌های محلی و با در دست داشتن گل و اسپند و عطر به استقبال مداحان و پیرغلامان حسینی(ع) آمده بودند که نشان دهنده عشق و ارادت آنها به اهل ‌بیت (ع) بود.

در مراسم استقبال مصطفی خورسندی، رئیس کانون مداحان کشور ضمن خیرمقدم به پیرغلامان حسینی، اشعاری را در مدح اهل بیت عصمت و طهارت قرائت کرد. همچنین بهروز اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان ضمن خیرمقدم به سفیران امام حسین (ع) گفت: امروز روزی به یاد ماندنی برای شهر بندرعباس و شهر هرمزگان است، چرا که آن‌ها میزبان خادمان و مداحان امام حسین (ع) هستند.

 مراسم افتتاحیه ساعت 14 با حضور استاندار شهر بندرعباس، جاسم جادری و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری در تالار شهید آوینی برگزار شد که جادری در این مراسم با تجلیل از مقام پیرغلامان و ضمن خیر مقدم به همه آنها گفت : شما پیرغلامان حسینی همان‌هایی هستید که امام حسین (ع) را در این زمان یاری می‌کنید. در زمانی که دشمن می‌خواهد علیه اسلام حرکت کند، این شما هستید که در مقابل آن‌ها می‌ایستید.

در ادامه مراسم افتتاحیه نیز غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان اظهار کرد:‌ اکنون می‌بینیم در بغداد، سوریه، افغانستان، بحرین و سایر کشورها بشریت با مشکلات عدیده‌ای روبه رو است، ما امروز بیشتر از هر زمانی به فریاد "یا حسین" در جهان نیازمندیم.

در این مراسم از آثار مستند رادیویی و تلویزیونی با حضور مسئولان بندرعباس تقدیر شد. اسامی نفرات برگزیده رادیویی عبارتند از: استان هرمزگان معصومی ناصری (ناخدا اسماعیل)، از خراسان رضوی مرضیه رحیمی (آوای یار)، رادیو ایران حسین معصومی (وصال حبیب)، رادیو تهران میتا نیکانیک (خادم) و از گیلان مهدی آذری (رویای بی‌انتها).

همچنین برگزیدگان بخش تلویزیون شامل احسان معراجی‌فر (مجموعه گزارش‌های مستند) از واحد مرکزی خبر، رضا پیله وریان (سید مسعود) از استان همدان و محمدعلی زارع شریفی (مجموعه ملک دل) ازفارس بودند.

همزمان با برگزاری مراسم افتتاحیه پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) در هر گوشه‌ای که به چشم می‌خورد به مداحی می‌پرداختند که فضایی بسیار زیبا را در مراسم افتتاحیه رقم می‌زد.

همچنین در اولین روز این مراسم همزمان با نماز مغرب و عشا پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) با حضور در امامزاده سید مظفر و با مدیحه سرایی به غباروبی این ضریح مطهر پرداختند. در پایان برنامه‌های روز دوم نیز نشست خبری بخش بین‌الملل با حضور بیش از 17 کشور جهان برگزار شد که در این نشست به "تبیین وحدت رویه در عزاداری‌ سنتی اباعبدالله الحسین(ع) و امتداد محور مقاومت با نگاه ویژه به قیام عاشورا" تاکید شد که قرار بود در این مراسم علی عسکری، رئیس صدا و سیما نیز حضور داشته باشد، اما بنا به دلایلی این موضوع محقق نشد.

در  دومین روز اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی (ع) نشست علمی، آموزشی با موضوع " فرهنگ حسینی عصاره ادیان الهی" در تالار شهید آوینی برگزار شد که در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن سجادی، محقق و پژوهشگر افغانستان با بیان اینکه شبهه تاریخی باید با دلایل تاریخی پاسخ داده شود، گفت: از جمله شبهاتی که مطرح شده است وجود حضرت رقیه (س) در کربلا است که ما مستندات قبل از قرن ششم هجری را بررسی کرده‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که حضرت رقیه (س) در کربلا حضور داشته‌اند. همچنین ماموستا میرزایی از کردستان گفت: مدح خاندان اهل بیت (ع) پایانی ندارد، زیرا این خاندان تربیت شده الهی هستند و ثمره پربار درخت مباهله‌اند. فرهنگ عاشورا نابودکننده اندیشه انگلیسی است.

در پایان این نشست پیرغلامان و خادمان حسینی ضمن قرائت 14بندی مرامنامه و مداحی اهل بیت (ع) ایستاده و دست بر سینه با گفتن لبیک یا حسین (ع) بندهای مرامنامه را تأیید کردند.

مراسم اختتامیه نیز در هشتم مهرماه با حضور رئیس سازمان صداوسیما در حسینیه ثارالله شهر بندرعباس برگزار شد که در این مراسم علی‌عسکری با بیان اینکه امام حسین (ع) حماسه خدا است، اظهار کرد: نظام سلطه امروز علیرغم بزرگی ظاهر و قدرت نتوانسته است کاری از پیش ببرد و دلیل آن برکت نام امام حسین (ع) است.

یکی از اتفاقات جالب مراسم اختتامیه این بود که علی‌عسکری با توسل به ساحت مقدس حضرت زینب (س) به مدیحه سرایی پرداخت و روضه وداع حضرت زینب (س) با امام حسین (ع) را خواند و پیرغلامان و میهمانان جلسه همگی  با او هم نوا شدند.

همچنین جاسم جادری٬ استاندار هرمزگان در مراسم اختتامیه به ایراد سخنرانی پرداخت. اکرمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان گزارشی از برگزاری چهاردهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی(ع) ارائه داد.

از دیگر برنامه‌هایی مراسم اختتامیه پخش بخش کوتاهی از انیمیشن «ناسور» بود. همچنین اهدای لوح تقدیر و تندیس به پیرغلامان و خادمان حسینی از جمله هنرمندان آیینی مرحوم استاد حمید سبزواری، آیت‌الله مصطفوی، غلامحسین صنعت‌گر و کیانوش دالوند از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

و در پایان از تمبر یادبود چهاردهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی رونمایی شد و از رهبر آزاده شیعیان بحرین شیخ عیسی احمد قاسم که نماد مقاومت شیعیان جهان در مقابل جهل، ستم و استکبار است، تجلیل به عمل آمد و در پایان مراسم سینه زنی نشسته بندرعباس به ثبت ملی رسید وپرچم بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) به استاندار اصفهان سپرده شد

بر اساس هماهنگی‌هایی که انجام شده است پانزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی سال آینده به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود. این اجلاس به منظور تجلیل از خادمان و پیرغلامان حسینی هر سال در یک استان برگزار می‌شود.

 

وعده‌هایی که در این اجلاس عملیاتی نشد

اما این اجلاس با تمام فرازو فرودهایش در روز هشتم مهرماه به کار خود پایان داد. از نکات قابل توجه که باید به آن اشاره کرد این بود که در این مراسم هیچ یک از مداحانی که به نوعی برای مردم بیشتر شناخته شده هستند حضور نداشتند و این در حالی بود که  تمام مسئولان این اجلاس قبل از برگزاری مراسم به حضور برخی از مداحان شناخته شده برای برپایی مراسمی همچون "عبا گذاری" اشاره کرده بودند، اما نه تنها این مراسم برگزار نشد بلکه هیچ  یک از مداحانی که در نشست‌ها به آنها اشاره شده بود حاضر نشدند که این خود به نوعی جای سوال را باقی می‌گذارد که به راستی چقدر برای هر چه باشکوه‌تر شدن مراسم برنامه‌ریزی انجام می‌شود؟

یکی از بی‌نظمی‌های این مراسم حضور مداحان و پیرغلامان حسینی (ع) پس از عزیمت به سمت تهران بود که اکثریت آنها سن‌شان بالا بود، اما به دلیل عدم هماهنگی مسئولان همگی با سرگردانی روبه‌رو بودند.

آنها حتی تا دو ساعت بعد از حرکت قطار هنوز نتوانسته بودند جایی برای نشستن پیدا کنند و در راهروهای قطار سرگردان بودند، این در حالی بود که آنها در درجه اول برای زنده نگه داشتن نام امام حسین (ع) و در درجه بعدی برای برپایی این اجلاس عازم بندرعباس شده بودند که این رفتار شایسته مقام این عزیزان در عرصه ستایشگری نیست و جای تامل دارد.