به گزارش کرب‌وبلا به نقل از ایکنا، حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس به تشریح چرایی برپایی اولین نمایشگاه لباس عاشورایی و ضرورت توجه به لباس برای انتقال مفاهیم محرم پرداخت.


قبادی عنوان کرد: موضوع لباس در همه ابعاد قابل توجه و بررسی است که یکی از این موضوعات مهم فعالیت‌های ارزشی و مفاهیم ارزشی است. به عبارتی لباس وظیفه انتقال مفاهیم ارزشی را نیز بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه در اکثر موضوعات لباس به عنوان یک محور انتقال مفهوم مورد توجه قرار دارد، گفت: قرن‌ها است که در ایام محرم و به ویژه روز عاشورا شاهد این هستیم که نمادهایی از فرهنگ عاشورایی، محرم و اهل‌بیت (ع) از طریق لباس منعکس می‌شود.

قبادی ادامه داد: کارگروه ساماندهی مد و لباس محور برنامه‌های سال 95 خود را اقدامات تخصصی در حوزه مد و لباس قرار داده‌ است که بر همین اساس موضوع لباس عاشورایی مطرح‌ شد.

قبادی خاطر نشان کرد: اولین نمایشگاه لباس عاشورایی قرار بود سال گذشته برگزار شود که به دلایلی برگزار نشد و امسال آثار خوبی به دبیرخانه رسیده است و این نمایشگاه 26 مهر ماه برگزار خواهد شد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس افزود: ما لباس را عنصری بسیار مهم در مفاهیم عاشورایی می‌دانیم و می‌بینیم که لباس به عنوان رکن جدی در برنامه‌ریزی‌های برپایی و بزرگداشت ایام محرم مورد توجه دست‌اندرکاران است اما بهره‌برداری از خلاقیت‌ها از مباحث علمی بسیار حائز اهمیت است. شاید برای بسیاری تازگی داشته باشد که ما مقاله‌ها و پژوهش‌هایی را در این حوزه داریم که به ما اثبات می‌کند که همواره یکی از عناصر انتقال‌دهنده مفاهیم در دوره‌های مختلف تاریخی لباس بوده است.

 

نیاز به پژوهش‌های میدانی برای جمع آوری لباس‌های عاشورایی وجود دارد
قبادی در پاسخ به این سؤال که آیا فقط ایده‌های جدید در نمایشگاه عرضه خواهد‌ شد یا اینکه لباس‌های سنتی ویژه محرم مناطق مختلف کشور نیز به نمایش در می‌آیند؟ گفت: لباس‌های گوناگونی در سراسر کشور وجود دارد که شاید در این دوره موفق به نمایش آن‌ها نشویم.

وی تاکید کرد: تلاش کرده‌ایم از استان‌های مختلف لباس‌های سنتی را نیز به نمایش بگذاریم اما در دوره‌های بعدی نیاز به پژوهش‌های میدانی برای جمع آوری آثار وجود دارد و مصوب شده است که در دوره‌های بعدی گروه‌های کارشناس و پژوهشگر را تعیین و به بخش‌های مختلف کشور اعزام کنیم تا نمونه‌های لباس‌ها را با روایت و سنت‌های مرتبط با آن جمع آوری کنند.

 

تقدیر از پیشکسوتان و پیرغلامان لباس عاشورایی
وی در ادامه اعلام کرد: در دوره‌های بعدی نگاه به پیشکسوتان تهیه لباس عاشورایی در سراسر کشور مورد توجه خواهد‌ بود. گروه‌های زیادی هستند که سال‌ها است در این حوزه تلاش می‌کنند اما مورد غفلت قرار گرفته‌اند و ما تلاش داریم این افراد را شناسی کنیم. اگر موفق شدیم در این دوره و اگر امسال زمان کافی نبود، سال بعد پیشکسوتان و پیرغلامان لباس عاشورایی را مورد تشویق و تقدیر قرار خواهیم داد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس همچنین گفت: طراحی یا تولید لباس تکنیک‌های مختلفی دارد و این نوع لباس که معمول شده نوعی از چاپ بر روی لباس است و صرفاً مد نظر این جشنواره نیست بلکه منظومه یا مجموعه‌ای از آثار طراحی شده را مورد توجه قرار داده‌ایم.

این گروه از آثار صرفاً یکی از روش‌ها و تکنیک‌ها است و برش، طراحی‌ها، تلفیق بخش‌های مختلف لباس، استفاده از المان‌ها و روش‌های خاص تولید و ... در این نمایشگاه مورد توجه داوران قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این نمایشگاه در سال‌های بعد جنبه بین‌المللی پیدا خواهد‌ کرد و آیا قصدی برای انتقال مفاهیم عاشورا از طریق لباس به سایر کشورها دارید؟ گفت: اخیراً در این خصوص درخواستی داشته‌ایم و ما به دنبال این مسئله هستیم اما در این دوره از نمایشگاه تحقق آن امکان پذیر نبود. البته اینکه بتوان نمونه‌های مختلف، ارزشمند و زیبای لباس عاشورایی را به دنیا عرضه کنیم باید در دستور کارمان قرار دهیم.
گفتنی است نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی از ٢٦مهر تا ٢ آبان ماه همزمان با دهه دوم ماه محرم در تالار وحدت واقع در خیابان حافظ، بلوار استاد شهریار برگزار می‌شود