در حاشیه چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی، مرام‌ نامه ستایشگری که عهدنامه ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) است قرائت شد.

این مرام نامه ستایشگری و ذاکری معیار و شاخص رفتار مداحان و ذاکران و تعهد و التزام به ساحت ستودگان اهل بیت (ع) است که متن آن به شرح ذیل در 14 بند آمده است:

1- اهل بیت (ع)، عزیزان بارگاه الهی و والاترین و محبوب‌ ترین و اسوه‌ های عالم وجودند. پس ما ستایشگران متعهد می‌ شویم فاخرترین اشعار، بهترین گفتار، زیباترین اجرا و متناسبترین رفتار را در مجالس و محافظ منتسب به این بزرگان را داشته باشیم.

2- ما ستایشگران، اخلاص در عمل، جلب رضای پروردگار، خشنودی اهل بیت (ع) و پالایش و تصفیه درونی و پرهیز از حُبّ دنیا را مرکز و تکیه‌گاه ستایش و ذکر قرار می‌ دهیم، به گونه‌ ای که نتیجه مداحی و ذاکری تقویت عبودیت و بندگی پروردگار باشد.

3- آشنایی و انس با قرآن، روایات، تاریخ اسلام و انقلاب، زندگی و سیره اهل بیت، ادعیه و زیارات و ارتقای معرفت دینی در مرکز توجه ما ستایشگران اهلی بیت (ع) قرار دارد.

4- محافل و مجالس ما ستایشگران، پایگاه ترویج و تعمیق معرفت و محبت دینی و نشر فرهنگ و معارف قرآن و اهل بیت (ع) است.

5- ما ستایشگران با التزام به مطالعه و تعلیم و تعلم در حوزه ستایشگری و ذاکری، می‌ کوشیم اطاعات خود در زمینه تاریخ و مقتل، شعر و ادبیات، صوت و لحن و آداب و اخلاقِ ذاکری و مداحی را افزایش و دستاوردها و تجربه‌ های علمی و عملی خود را در اختیار ستایشگران جوان قرار دهیم.

6- احترام به پیشکسوتان و استادان بر ما ستایشگران و ذاکران لازم و واجب است.

7- ما ستایشگران خود را موظف می‌ دانیم که محفل و مجلس ما آراسته به معارف و وعظ و اندرزهای راهگشا و معرفت آفرین باشد.

8- ما ستاشگران و ذاکران لازم است با پاسداشت رهنمودهای امام راحل و ارشادات مقام معظم رهبری، پیگیر مطالبات ایشان در حوزه مباحث ستایشگری و ذاکری باشیم و بهره‌مندی از نصایح و راهنمایی‌های مراجع عظام، عالمان دینی، روحانیان و احترام شایسته ایشان را وظیفه خود می‌دانیم.

9- ما ستایشگران و ذاکران با تقویت مستمر، دانش ادبی و هنری با جهت‌گیری دقیق، روشن و درست و حفظ حریم ارزش‌های والای دینی، در فاخرترین و موقرترین شکل ممکن، جذابیت لازم را در فعالیت‌های خویش حفظ می‌کنیم و از هرگونه غلو و تحریم در بیان مناقب و مصائب اهل بیت (ع) پرهیز خواهیم کرد.

10- ما ستایشگران و ذاکران اهل بیت در دریافت صله و هدیه از صاحبان مجالس اهل بیت (ع)، شأن اهل بیت (ع) و ستایشگری را رعایت می‌ کنیم و هرگز صله و هدیه را مقصد و اصل قرار نمی‌ دهیم.

11- ما ستایشگران و ذاکران در سرور و سوگ اهل بیت (ع) مراقب هستیم تا حب و بغض‌ها، احساسات و عواطف فرقه‌ های مذهبی و ادیان توحیدی را جریحه‌دار نکند و با التزام به حظ وحدت مسلمین و احترام به آیین‌ های توحیدی، خط قرمزهای اعتقادی و مذهبی را مراعات می‌ کنیم.

12- ما ستایشگران سلیقه‌ های سیاسی و گرایشهای گروهی را محور، ملاک و معیار و محتوای مجالس اهل بیت قرار نمی‌ دهیم.

13- ما ستایشگران و ذاکران،‌ ضمن التزام به بصیرت‌یابی و بصیرت‌ افزایی در مجالس جشن و سوگواری اهل بیت، ناروا و ناسزاگویی را مجاز نمی‌ دانیم.

14- در محافل اهل بیت احترام و تکریم محبان اهل بیت بر ما ستایشگران و ذاکران قرض و واجب است.

و پایان سخن این فراز از زیارت جامعه کبیره است که:

جَعَلَنِی مِمَّنْ یَقْتَصُّ آثَارَکُمْ وَ یَسْلُکُ سَبِیلَکُمْ

«خدایا ما را از آنان قرار ده که زبان گویای معارف والای اهل بیت (ع) و رهرو صادق راهشان باشیم.»