حجت‌الاسلام روح‌الله دهقان در نشستی با خبرنگاران اظهارداشت: ثبت ملی عزاداری‌های سنتی بیانگر معرفی و شناساندن الگوهای مناسب سبک عزاداری برای عموم جهانیان است.

وی بیان‌داشت: معرفی و شناساندن پیرغلامان مسن بالای یکصد سال یکی از اهداف برگزاری اجلاس پیرغلامان است و تا کنون 250 پیرغلام حسینی شناسایی، معرفی و تجلیل شده اند.

مدیرکل امور مبلغان و دانش آموختگان جامعه المصطفی العالمیه تصریح‌کرد: این پیرغلامان حداقل یکصد سال از عمر خود را برای سخنرانی در مجالس اباعبدالله الحسین صرف کرده اند و جا دارد تا به نحو شایسته مورد تجلیل و تقدیر قرار گیرند.

‌دهقان ادامه داد: مسن‌ترین پیرغلام در چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی، یک پیرغلام 120 ساله از شهر دزفول است که فرزند جانباز وی به نیابت از پدر در این اجلاس حضور یافته و مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

وی، عباگذاری پیرغلامان در مراسمات عزاداری، تصحیح و چاپ کتب اشعار ویژه مداحان و پیرغلامان، تصحیح و برطرف شدن معایب کتب جدید اشعار و مقاتل را از اهم دستاوردهای این اجلاس‌ها برشمرد.

‌جانشین چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی نیز‌ عشق و ارادت خاص مردم هرمزگان به اهل بیت(ع) و درخواست استاندار هرمزگان در حاشیه سیزدهمین مرحله از این اجلاس در شهر شیراز را از ملاک و معیار انتخاب استان هرمزگان و شهر بندرعباس برای میزبانی چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان اباعبدالله الحسین(ع) ذکر کرد و گفت: به درخواست استاندار اصفهان، پانزدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان در سال آینده در شهر اصفهان برگزار می‌شود.