به گزارش کرب‌و‌بلا از بندر عباس، محمدرضا سنگری٬ محقق و عاشوراپژوه٬ در نشست علمی آموزشی در چهاردهمین دوره اجلاس پیرغلامان حسینی اظهار داشت: هیأت‌های مذهبی و مسئولان این هیئات به عنوان اصحاب فرهنگی اباعبدالله الحسین (ع) محسوب می‌شوند.

وی در ادامه این نشست که با عنوان «فرهنگ حسینی با عصاره ادیان آسمانی» برگزار می‌شد، با اشاره به اهمیت و جایگاه والای هیئات مذهبی افزود: مسئولان هیئات مذهبی همچون میراث‌بانان مواریث انبیاء الهی هستند.

این پژوهشگر دینی تصریح‌ کرد: با بررسی کل ساعات روز عاشورا و مدت زمان جنگ امام حسین (ع)، یک دانشگاه کامل و جامع معرفت دینی و اجتماعی را پیش روی خود می‌بینیم که در آن ارتباط با خود و خانواده، هستی و آفرینش٬ خدا٬ تاریخ و ... در کلام امام حسین (ع) تبیین شده است.

سنگری ابراز داشت: متاسفانه تمامی این موارد مهم و اساسی مغفول مانده و ضروری است تا مداحان و پیرغلامان قبل از آغاز مراسم، دو بیت از اباعبدالله الحسین (ع) در خصوص مسائل زندگی انسان بیان کنند.

وی با بیان اینکه در روز اول اجلاس بارها از حضرت عباس (ع) سخن به میان آمد اظهار داشت: این بزرگوار 27 بیت دارد که هر بیت آن درس‌های مهم و خوبی از زندگی را به ما می‌آموزد، چرا که این بزرگوار، معلم بزرگی همچون حضرت علی (ع) و ام البنین را در کنار خود داشته است.

این نویسنده ادامه داد: در خواندن رجزهای حضرت عباس (ع)، نکته‌های ناب و ارزشمندی وجود دارد که مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) باید با دقت آن را در ماه محرم که فرصت عظیمی برای سازندگی است بیان کنند.

سنگری در پایان تاکید کرد: سوگ برای سیدالشهدا (ع) و عبرت‌ها و درس‌های کربلا، موضوعات مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری است که مداحان و پیرغلامان حسینی باید در ماه محرم به آن اهتمام ورزند.