به گزارش کرب‌و‌بلا، سید عباس صالحی در افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا در جمع خبرنگاران افزود: برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا فرصتی برای هیأت‌های مذهبی ایجاد می‌کند تا فضای مناسک مذهبی خود را با فضای شعور و معرفت دینی و عاشورایی تعمق ببخشند.

وی تصریح کرد: این نمایشگاه فضایی را ایجاد کرده تا هیأت‌های مذهبی از این فضای آماده به تناسب محیط هیأت و مخاطب خود، کتاب‌هایی را پیدا کنند تا مورد استفاده مخاطبان خود در مساجد، حسینیه‎ها، تکایا و هیأت‌ها قرار گیرد.

سوژه‌ها برای تولیدات عاشورایی باید متناسب با انسان امروز باشد
صالحی که عصر روز دوشنبه 5 مهر در حاشیه افتتاح اولین نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا  در پاسخ به خبرنگار کرب‌وبلا در مورد ملاحظاتی که آثار عاشورایی باید داشته باشند، گفت: در تولیدات مکتوب چند نکته خیلی مهم است. نکته اول استناد است یعنی در پرداختن به موضوعی مثل عاشورا و امام حسین (ع) نباید خیال‌پردازی کرد، باید مستند کار کرد و از منابع مشکوک و نه چندان معتبر فاصله گرفت.

وی ادامه داد: نکته بعدی سوژه‌ها است. یعنی سوژه‌ها برای انسان امروز باشد. نباید مخاطب صرفا این احساس را داشته باشد که تاریخ گذشته را می‌خواند و برای انسان امروز پیامی ندارد. نکته سوم که در حوزه تولیدات عاشورایی مهم است جاذبه‌های انتقال و ارائه است. اینکه این معارف مستند و سوژه‌های متناسب با چه ادبیات و زبانی ارائه می‌شود تا کودک، نوجوان و جوان ما را با فضای خودش درگیر کند. این سه ضلع منجر به غنی شدن تولیدات عاشورایی می‌شود.

معاون وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی در مورد تأثیر این قبیل نمایشگاه‌ها در عمق بخشیدن به مطالعه کتاب‌های این حوزه، گفت: طبعاً اگر ما در این قبیل حوزه‌ها، عنوان‌های تولیدی بیشتری داشته باشیم و یا از این طرف، مصرف کنندگان متنوع‌تری داشته باشیم، نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی
صالحی ادامه داد: در رابطه با امام حسین (ع) و عاشورا، کتاب‌های زیادی تولید و عرضه شده‌اند و طبیعتاً اینکه این مجموعه در یک جا دیده شوند، هم برای مولفان، هم برای ناشران و هم برای هیئت‌های مذهبی حائز اهمیت است و می‌توانند با نگاه به آنها از آخرین تحولات مربوط به نوشتن درباره قیام ابا عبدالله الحسین (ع) مطلع شوند٬ تمایزها را ببینند و از کارهای تکراری فاصله بپرهیزند.

صالحی افزود: همچنین در این نمایشگاه می‌توان نقاط ضعف را دید که در چه حوزه‌هایی کارهای بیشتری صورت گرفته و در چه زمینه‌هایی کتاب‌های کمتری نوشته شده است.

صالحی درباره آمار کتاب‌های منتشرشده در حوزه دین و عاشورا گفت: در حوزه کتاب‌های دینی به طور متوسط در سال‌های مختلف بین 12 تا 18 درصد رشد عنوان داشته‌ایم البته این بدین معنا نیست که رشد کمی منجر به رشد کیفی هم شده است. بحث های کیفی بحث دیگری است.

وی درباره مشارکت دادن ناشران در بررسی کتاب افزود: دو ماه پیش دستورالعمل نحوه مشارکت ناشران در امر بررسی کتاب به تصویب رسید و دستورالعمل آن نیز امضا شده است.

صالحی گفت: این موضوع متوقف نشده بلکه کارگروهی متشکل از مجموعه ما و نمایندگان ناشران و برخی دیگر برای اجرای این دستورالعمل تشکیل شده است.

نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا عصر روز دوشنبه با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت الاسلام محمدرضا زائری مدیر مجموعه فرهنگی سرچشمه و تعدادی از ناشران و نویسندگان افتتاح شد.