به گزارش کرب‌و‌بلا محمدرضا زائری در مراسم آیین افتتاح نخستین نمایشگاه کتاب تخصصی عاشورا گفت: این نمایشگاه این فرصت را ایجاد می‌کند تا افراد با اطمینان خاطر کتاب‌ها را تهیه کنند چون این کتاب‌ها از گزینش‌ها و فیلترهای ابتدایی رد شده و کتاب‌های مفید و ارزشمندی است.

وی در خصوص یارانه تعلق‌گرفته به این نمایشگاه گفت: بر اساس توافق صورت گرفته 20 درصد تخفیف از سوی ناشران و 20 درصد تخفیف از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظر گرفته شده تا علاقه‌مندان به کتاب‌های مذهبی و عاشورایی بتوانند با 40 درصد تخفیف کتاب‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی ادامه داد: انتخاب کتاب‌ها به صورت موضوعی بوده و اصل بر این است که هر کتابی که در این نمایشگاه عرضه شده حداقل استانداردها را دارد و از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته است.

زائری از حضور 80 ناشر در این نمایشگاه خبر داد و گفت: 30 ناشر در بخش مستقل و 50 ناشر در بخش متمرکز بیش از 2500 کتاب را عرضه می‌کنند.

مداحان و واعظان مخاطب جدی این نمایشگاه هستند
زائری بخشی از مخاطب جدی این نمایشگاه را واعظان و مداحان دانست که در آستانه ماه محرم نیاز به منابع برای کار تخصصی خود دارند. بنیاد دعبل هماهنگی‌هایی را برای حضور مداحان انجام داده است.

زائری ادامه داد: معرفی بنیادها و کانون‌های مذهبی و عاشورایی یکی از بخش‌های درنظرگرفته شده برای نمایشگاه کتاب عاشوراست و فعالان این حوزه می‌توانند ضمن بازدید از محصولات این نمایشگاه از فضای جنبی نمایشگاه استفاده کرده و فعالیت‌ها و خدمات خود را معرفی کنند.

رعایت استانداردهای محتوایی در انتشار کتاب عاشورایی ضروری است
زائری از برپایی سالانه این نمایشگاه تخصصی در آستانه ماه محرم یعنی 10 روز قبل از ماه محرم خبر داد و گفت: روز پنجشنبه همایش جامعه ایمانی مشعر برای هیأت‌های مذهبی تهران در سرچشمه برگزار می‌شود و در حاشیه آن ذاکران، مداحان و علاقه‌مندان از نمایشگاه کتاب عاشورا بازدید می‌کنند.

وی تجلیل از ناشران فعال در این نمایشگاه را از برنامه‌های اختتامیه عنوان کرد.

مدیرعامل مجموعه فرهنگی سرچشمه درباره حضور نویسندگان در غرفه‌ها گفت: در برخی غرفه‌ها خود نویسندگان هم حضور دارند و همچنین پیش بینی می‌شود رونمایی و معرفی کتاب‌ها با حضور خود نویسنده‌ها در غرفه‌ها از دیگر برنامه‌های جانبی این نمایشگاه باشد.

محمدرضا زائری در پایان بر ضرورت رعایت استانداردهای محتوایی در انتشار کتاب با موضوع عاشورا تاکید کرد.

این نمایشگاه از 5 تا 11 مهرماه از ساعت 10 تا 20 فعالیت می‌کند و بازدید برای عموم آزاد است.

در بین ناشران فعال در نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا می‌توان از خیمه، آرام دل، احسن، امیرکبیر، اطلاعات، دارالحدیث، دلیل ما، جمهوری، دفتر نشر معارف، تهذیب، کمال اندیشه، طوبای محبت، صدرا، قدیم الاحسان، بوستان کتاب قم، وزیر، وحدت بخش، نگاه آشنا و هلال نام برد.