به گزارش کرب‌و‌بلا، در ابتدای این مراسم حسین یاری به عنوان سخنگوی جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل‌چراغ »گزارشی از اهداف این جشنواره و بخش‌های مختلف آن ارایه کرد.

در ادامه این مراسم ابراهیم حاتمی کیا در تجلیل از احمدرضا درویش گفت: درویش فیلمسازی است که وقتی پلان به پلان فیلم‌هایش را میبینم متوجه می‌شوم که من قدرت ساخت آن را ندارم. مانند زنده یاد رسول ملاقلی‌پور او هم این‌چنین بود و با قدرت فیلم می‌ساخت.

حاتمی‌کیا در ادامه افزود: می‌خواهم از درویش شکایت کنم که چرا آنقدر ما را منتظر می‌گذارد و متوقف می‌شود. خیلی‌ها مثل من هستند و دوست دارند درویش دوباره فیلم بسازد و خاطره بسازد. به او هم در خلوت گفته‌ام در مورد رستاخیز اما امیدوارم این مشکل حل شود.

حاتمی‌کیا دیده‌بان سینمای ایران است / خدا را شاکرم چند صباحی در محضر سیدالشهدا (ع) بودم
در ادامه مراسم احمدرضا درویش بعد از دریافت هدایای خود طی سخنانی گفت: خدا را شکر می‌کنم که چند صباحی از عمر خود را در محضر سیدالشهدا (ع) گذراندم. جشنواره «چهل‌چراغ» حرکت مثبتی بود که اتفاق افتاد. امیدوارم استوار به مسیر خود ادامه دهد و شبکه اینترنتی «چهل‌چراغ» را راه‌اندازی کنند.

وی در ادامه افزود: حاتمی‌کیا همواره برای من الگو بود چه در زمان انقلاب و چه حالا. با او اشک‌ها ریختم و تبسم‌ها کرده‌ام. همیشه نسبت به سکوت و عصبانیتش و هر عمل او در سینما به من احساس خاصی منتقل شده است. این احساس به مخاطبان او هم انتقال یافته است. حاتمی‌کیا دیده‌بان سینمای ایران است.

رستاخیز شناسنامه من است / بدون شناسنامه نمی‌توانم فیلم بسازم
درویش با اشاره به ادامه مسیر فیلم‌سازی‌اش گفت: رستاخیر یک هدیه کوچک و یک قطره از اقیانوس عشق و معرفت سیدالشهدا(ع) است. افتخار می‌کنم که بخش مهمی از زندگی هنری‌ام را با زندگی امام حسین (ع) سپری کرده‌ام.

وی در ادامه گفت: در اتفاقاتی که برای «رستاخیز» افتاد چیزی جز زیبایی، تجربه و عبرت ندیدم.

کارگردان فیلم سینمایی «دوئل» خطاب به ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: ابراهیم عزیزم رستاخیز شناسنامه من است. وقتی شناسنامه من را گرفته‌اند نمی‌توانم فیلم بسازم. رستاخیز هویت من است، جان و روح من است. امیدوارم که شناسنامه من را به رسمیت بشناسند.

کارگردان «رستاخیز» هدایای خود را به آستان مبارک حضرت قمر بنی هاشم (ع) اهدا کرد.

 

از جسارت هیئت انتخاب جشنواره «چهل‌چراغ» ممنونم!/ اعتراض هنرمندان به نشریه ای که نام امام حسین (ع) را یدک می‌کشد!

دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در بخش برگزیدگان بخش فیلم سینمایی به محمدرضا شریفی‌نیا رسید او پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از جسارت هیئت انتخاب ممنونم در یک جشنواره‌ای که به نام امام حسین (ع) بود به کسی که نقش عشقی را بازی کرد جایزه دادند. این نکته به نظرم انقلابی در داوری بود.

مریلا زارعی بعد از دریافت جایزه‌اش با ناراحتی و صدای بلند در نقد نشریه‌ای که نام سیدالشهدا (ع) را یدک می‌کشد گفت: به عشق امام حسین (ع) امشب اینجایم. جایزه زیاد گرفتم. اولین بار بود که جایزه‌ای را که دست گرفتم بوسیدم، چون متبرک بود و دلیل بعدی این بود که این جایزه را از دست مردمم گرفتم. این تندیس برای من قصه زیاد دارد شاید در آینده جایی بنویسم.

بازیگر فیلم «دست‌های خالی» گفت: امروز در این مملکت مجله‌ای چاپ می‌شود که به همه ما توهین می‌کند! و پرده‌دری می‌کند! و آبروی مسلمان را می‌برد! و بدترین الفاظ آن تیتر می‌شود. من دیوانه حسین (ع) هستم و هنوز هم کار می‌کنیم. از بزرگان می‌خواهم ورود پیدا کنند. من دنبال نشانه بودم که حرفم را بزنم.

مریلا زارعی همچینین اظهار داشت: سیدالشهدا (ع) به ما یاد داد خون‌مان را می‌ریزیم برای اینکه آزاده بمانیم. اگر نام اسلام و حسین زنده است به خاطر نام زینب (س) است. اگر هنرمندی در این عرصه حضور دارد، حتما توفیقی است که امام حسین (ع) به آن عنایت کرده است. حالا این نشریه فردا در مورد من بنویسد باکی نیست. یا علی.

در ادامه داوود میرباقری هم با اشاره به صحبت‌های مریلا زارعی گفت: شرایطی که بخشی از مطبوعات از جمله این نشریه به وجود آورده‌اند، شرم‌آور است. اگر حضرت اباعبدالله بود امروز قیام می‌کرد که چرا عده‌ای در مملکت شیعه چنین جراتی می‌کنند و هتاکی می‌کنند ما توقع داریم که بزرگان و مسئولین ورود کنند.

بنا به این گزارش در این مراسم ابراهیم حاتمی‌کیا، بهرام عظیمی، محمدرضا عباسیان، سعید حدادیان، رابعه مدنی، احسان علیخانی، سیمون سیمونیان، مصطفی شایسته، حسین یاری، ابوالفضل جلیلی، عبدالله اسکندری، فرید فرخنده‌کیش، رضا پورحسین، سعید صادقی، محمدرضا شفیعی، جمشید هاشم‌پور، احمد مسجدجامعی، احسان علیخانی، حسین دهباشی، احمدرضا درویش، روح الله حجازی، داوود میرباقری، میلاد کی‌مرام، علیرضا تابش، مهدی نادری و.... حضور داشتند.