به گزارش کرب‌و‌بلا، مراسم افتتاح نخستین جشنواره «چهل‌چراغ» با حضور چهره هایی چون مهدی چمران، احمدرضا درویش، داوود میرباقری، رضا کیانیان، عبدالله اسکندری، حجت الاسلام میرلوحی٬ سیمون سیمونیان و… در تالار کوثر برگزار شد.

در ابتدای مراسم حسین یاری سخنگوی نخستین جشنواره مردمی فیلم و عکس «چهل‌چراغ» گفت: جشنواره فیلم و عکس «چهل‌چراغ» بیان ارادت و تعظیم هنرمندان ایرانی بر آستان آسمانی امام حسین (ع) و یاران بزرگوار حضرت است.

وی با بیان کارکرد جشنواره «چهل‌چراغ» در معرفی فرهنگ عاشورایی بیان کرد: عاشورا یک فرهنگ است و ارائه جهانی این فرهنگ در قالب عکس و فیلم از وظایف این جشنواره است.

این بازیگر در ادامه صحبت‌های خود گزارشی از آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره فیلم و عکس «چهل‌چراغ» ارائه کرد.

یاری با اشاره به اینکه آثار راه یافته به بخش مسابقه از تاریخ 23 تا 27 شهریورماه از ساعت 14 تا 22 در پردیس سینما ملت به نمایش در می‌آید، یادآور شد: در کنار اکران آثار منتخب، برنامه‌های جنبی ویژه‌ای نیز تدارک دیده شده که این برنامه‌ها شامل برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر جشنواره، تشکیل پنج عنوان سمینار آموزشی متناسب با قالب‌های جشنواره با حضور استادان برجسته سینما، برپایی 6 عنوان سمینار تخصصی با محوریت هنر و فرهنگ عاشورایی، برگزاری یک دوره آموزشی تولیدی با حضور 200 نفر از هنرجویان جوان و علاقه‌مند به حوزه هنر و رسانه با عناوین فیلم‌سازی کوتاه داستانی، کارگاه فیلم‌سازی مستند، کارگاه فیلمنامه و داستان، کارگاه عکس و کارگاه پوستر می‌شود.

وی در پایان توضیحات خود گفت: بر همین اساس از تاریخ 22 تا 28 شهریورماه هر شب ویژه‌برنامه‌ «چهل‌چراغ» از پردیس جشنواره روی آنتن شبکه سوم سیما خواهد رفت و علاقه‌مندان پس از مشاهده این برنامه می‌توانند با آرای خود برگزیدگان بخش سینما را به این جشنواره معرفی کنند.

نمی‌توان اسم امام حسین (ع) را از تاریخ ایران حذف کرد
در افتتاحیه جشنواره «چهل‌چراغ» بزرگداشتی برای سید داوود میرباقری خالق آثار «مختار‌نامه» و «امام علی (ع)» برگزار شد.

میرباقری کارگردان سینما و تلویزیون و سازنده سریال «مختارنامه» در سخنانی با تقدیر از برگزارکنندگان جشنوراه فیلم و عکس «چهل‌‌چراغ» گفت: این جشنواره محفلی برای جمع شدن اندیشه هنرمندانی است که عشق امام حسین (ع) را در سینه دارند و چه افتخار بزرگی است که از بنده حقیر در چنین جشنواره‌ای تقدیر می‌شود.

میرباقری ادامه داد: من همواره بر این باور بوده و هستم که هر انسانی قدم در راه عزت و آزادگی حسین (ع) و نشر اندیشه حسینی بردارد کارش بدون اجر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: من به نهضت عاشورا و به عظمت و بزرگی و اعجاز این حرکت الهی بسیار می‌اندیشم. انس و الفت با تفکر عاشورایی در بسیاری از کارهایی که انجام داده‌ام تاثیر مستقیم و غیر مستقیم داشته است و امیدوارم این احساس همواره با من باشد.

میرباقری با اشاره به اینکه مردم سرزمینمان مفتخر هستند که مذهبی متکی به محور متعالی و جریان ساز عاشورا دارند، گفت: گاهی حیرت می‌کنم که می‌چرخند و آثار مرتبط با عاشورا را به غیر ایرانی بودن نسبت می‌دهند و توصیه می‌کنند برای تاریخ ایران نیز کاری ساخته شود و همواره از خودم می‌پرسم مگر می‌شود اسم حسین (ع) را از تاریخ ایران حذف کرد؟

این کارگردان سینما و تلویزیون در پایان با صحبت‌های خود گفت: بر این باورم هر گونه هتاکی یا بی حرمتی و بی ادبی در مملکتی به وسعت ایران و تاریخش که خود را پیرو امام حسین (ع) و نهضت انسان ساز و عدالت‌خواه آن بزرگوار می‌داند، رفتاری ننگین و ناپسند است. شک نکنید کسانی که مروج این اخلاق در جامعه هستند، در نهایت به همان مسیری می‌روند که آل امیه‌ها و آل سعودها رفتند.

کارگردان «رستاخیز»: خیلی پیش‌تر باید به فکر برگزاری جشنواره ای با موضوع امام حسین (ع) می افتادیم

احمدرضا درویش کارگردان سینما نیز در سخنانی با بیان اینکه میرباقری از اصلی ترین ارکان سینمای ایران است، گفت: سینمای ایران بسیار مدیون شخصیت آقای میرباقری است و خودم را شاگرد و ایشان را آموزگار خود می‌دانم.

او همچنین درباره جشنواره «چهل‌چراغ» تصریح کرد: به نظرم چنین محفل و جشنواره‌ای بسیار لازم و دیر بود. وقتی صحبت از عمق استراتژیک فرهنگی می‌شود، در عمل یکی از آنها برگزاری چنین جشنواره‌هایی است.

درویش در پایان افزود: اگر نهضت حسین (ع)، قله معرفتی همه آزادی‌خواهان ایران و جهان است، پس چه موضوع و مضمونی بالاتر از چنین معرفتی که جشنواره‌ای به آن اختصاص داده شود.

در پایان این مراسم دکتر هادی انصاری به پاس زحمات احمدرضا درویش انگشتری که از سنگ مرمر داخل ضریح امام حسین (ع) ساخته شده بود، به وی اهدا کرد.

گفتنی است این هدیه از طرف تولیت آستان مقدس حسینی برای ساخت فیلم «رستاخیز» به احمدرضا درویش اهدا شد.