به گزارش کرب‌و‌بلا،  نشست خبری چهاردهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی پیش از ظهر امروز در مرکز بسیج سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی فروغی رئیس بسیج سازمان صدا و سیما و رئیس اجلاس چهاردهم گفت: با توجه به شرایط جهان اسلام و خیل عظیم دشمنان لازم است امسال اجلاس چهاردهم را متفاوت و با قوت بیشتر برگزار کنیم.

وی با اشاره به تمهیدات متفاوت اجلاس چهاردهم و همچنین شرایط منطقه‌ای ضمن بیان پیشینه‌ای از اجلاس‌های قبلی گفت: پس از 6 دوره برگزاری اجلاس در تهران و قوام و قدرت‌ یافتن آن اجلاس‌های استانی را از زنجان پایتخت شور و شعور حسینی آغاز کردیم تا امسال که نوبت به استان هرمزگان رسیده است.

وی افزود: در هر استان به سنن بومی و محلی آن  توجه خاصی داشته‌ایم و با توجه به ویژگی‌های استان هرمزگان امسال از این لحاظ دست پری خواهیم داشت.

وی در ادامه گفت: امسال پیرغلامی را داریم که 123 سال سن دارد و قریب یک قرن است که برای سیدالشهدا پیرغلامی می‌کند.

فروغی اظهار داشت: حدود 650 میهمان از داخل و خارج کشور اعم از آسیا،‌ اروپا و آفریقا در اجلاس چهاردهم حضور دارند. ضمن اینکه یکی از اتفاقات ویژه امسال تجلیل از مادحین اهل تسنن است و ان‌شاءالله ندای وحدت از چهاردهمین تجلیل از پیرغلامان حسینی شنیده خواهد شد.

رئیس چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی اظهار داشت: این اجلاس یک کار ملی است و همه دستگاه‌های نظام در آن دخیل و سهیم هستند.

وی تاکید کرد: رنگ و بوی مردمی این اجلاس همواره قابل ملاحظه بوده است.

وی در پایان سخنان خود گفت: برای سال آینده سه استان خراسان رضوی، اصفهان و لرستان درخواست میزبانی دارند که در حال بررسی این پیشنهادها هستیم.


اهل تسنن هم برای سیدالشهدا (ع) عزاداری می‌کنند
در ادامه این نشست بهروز اکرمی معاون استاندار هرمزگان و دبیر استانی اجلاس در سخنانی گفت: باتوجه به جایگاه اقتصادی و تجاری هرمزگان این استان همواره از این منظر مورد توجه بوده است. از رهگذر این اجلاس بعد معنوی هرمزگان به مردم معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: بر همین اساس بیش از 10 کمیته از ابتدای امر شروع بکار کردند و تا به امروز بیش از 80 درصد کارها انجام شده است.

دبیر استانی اجلاس پیرغلامان همچنین افزود: امسال دو اثر سینه‌زنی نشسته و علم‌گردانی ثبت ملی خواهند شد. سال گذشته نیز مراسم سنگ‌زنی را به ثبت ملی رساندیم. همچنین تمبر یادبودی نیز قبل از برگزاری اجلاس رونمایی خواهد شد.

اکرمی در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از شهرهای این استان سنی نشین هستند اما برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند، افزود: حضور مداحان اهل تسنن در این اجلاس و ثبت این رخداد بزرگ معنوی و فرهنگی در شرایط حال حاضر جهان اسلام نشان می‌دهد ارزش‌های مشترک بین اهل تشیع و اهل سنت بسیار زیاد است.

مداحان با مرامنامه‌ای هم قسم خواهند شد که طبق اصول مداحی کنند
در ادامه نشست مهدی دهقان نیری دبیر اجلاس پیرغلامان حسینی نیز ضمن اشاره به برنامه‌ اجلاس چهاردهم گفت: در این اجلاس می‌خواهیم سنت عباگذاری هنگام مداحی را ترویج کنیم. بر این اساس 5 مداح جوان و مشهور کشور از جمله مهدی سلحشور و میثم مطیعی عباگذاری می‌شوند و از آن پس هنگام مداحی عبا بر دوش خواهند داشت.

وی در ادامه گفت: دو نکته بسیار مهم در اجلاس 14 ام مد نظر برگزار کنندگان است.
نکته اول توجه به منویات رهبری که هیئت‌های حسینی را دانشگاه معرفت دینی و اجتماعی عنوان کردند.
نکته دوم تببین اقتصاد مقاومتی از طریق هیئت‌های مذهبی است که سخنرانانی در این خصوص سخنرانی خواهند داشت.

نیری همچنین گفت: حضور مهمانان خارجی از ادیان آسمانی دیگر با هدف نشان دادن فرهنگ حسینی به عنوان عصاره ادیان آسمانی از دیگر برنامه‌های این اجلاس است که نمایندگانی از اسقف‌ها و خاخان‌ها و نماینده پاپ در اروپا در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی رونمایی انیمیشن ناسور و سمفونی کاروان عشق، تجلیل از برگزیدگان مسابقه مستند پیرغلامان و تجلیلی از شیخ عیسی قاسم و حمید سبزواری را از دیگر برنامه های این همایش عنوان کرد.

نیری در پایان گفت: در این اجلاس مرامنامه‌ای توسط مداحان قرائت می‌شود که در آن هم قسم می‌شوند به بندهای این مرامنامه پایبند باشند.

گفتنی است این مرامنامه در 14 بند تدوین شده است که به زودی در اختیار علاقه‌مندان نیز قرار خواهد گرفت.

در پایان این نشست از پوستر چهاردهمین دوره اجلاس پیرغلامان رونمایی شد.

 

photo_2016-09-10_14-55-47.jpg